Gå til innhold

Muslimer og Darwin ?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er Darwin og evolusjonslæren problematisk for muslimer i dag?

Eller kanskje så få av dem har hørt om Darwin slik at han ikke

representerer noen trussel mot deres tro og samfunns-system/-kultur?

 

Hevder alle gode muslimer at jorden ble skapt for 6000 år siden, og

straks Adam og Eva forlot paradis så begynte de å bygge pyramider

i Egypt? Og en tid etterpå så svømte deres tipp-tipp-tipp

oldebarn over Atlanteren og fortsatte å bygge pyramider der?

 

Jeg har hørt at enkelte kristne fundamentalister bygger barrierer

for å demme opp mot Darwin - men altså: hva med muslimene?

Og hinduene, forresten?

 

Finnes moderne akademiske muslimske teologer med posisjon innen islam?

Eller ligger islam i ruin og råtner på rot slik at det egentlig

blir mest en "familiegreie" og/eller politikk?

Endret av lulus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ikke så mange forskjeller på fundamentalistiske kristne og fundamentalistiske muslimer. De deler både historie og religionsgrunnlaget. Muslimene heveder at de tror på den samme guden, bare at de kristne mistforstod Jesus.

 

De fleste fundamentalistiske religiøse liker ikke vitenskap som går mot deres eget syn på verden og historie. De vet allerede hvordan verden og dyrene ble skapt, og vitenskapen tar selvfølgelig feil.

Lenke til kommentar

At planter, dyr og mennesker, slik vi kjenner dem, er blitt til ved en evolusjon, pekte Koranen på allerede for femten hundre år siden. Himmel og jord ble til i stadier (Koranen, 41,9-12). Og mennesket ble til i stadier (71,14). Ja, lærer islam; den ”Adam” vi omtaler, og som kom inn i historien sammen med Eva; de to ”første” menneskene på jorden, altså, var bare de første i en ny prosess, med betydning for våre liv. Det kan ha vært adam’er og eva’er i utallige kjeder, før ”vår” Adam og Eva, også på denne planeten.

 

Den skapelse, eller rene evolusjon, som vi kan observere, vil ikke vare evig. Den har sin fastsatte tid (46,3). Det lærer vitenskapen også. Det vi kan spørre om, er hvorvidt ”skapelsen” fortsetter; om det vil bli en annen verden og en ny ”menneskehet” når denne verden med dens innbyggere forsvinner. Eller: Om det allerede finnes en annen verden, med andre former for liv, utenfor vår egen, som for eksempel på andre planeter?

 

Islam lærer at ”skapelsen” ikke er begrenset til denne vår egen verden. Mange ”verdener” har fantes tidligere, og vil finnes i fremtiden. Imam Jafar har sagt: ”Tror dere kanskje at Gud ikke har skapt en annen menneskehet enn dere? Nei, så visst, han har skapt tusener på tusener av menneskeheter, og dere er den siste av dem.”

 

Den lange rekken av ”menneskeheter” begynte altså ikke med Adam! Her er det rom for ”evolusjon”!

 

Evolusjonsteorien har to sider. Den ene er at alt som lever, må ha gjennomgått en gradvis utvikling. Det er vi enige om. Men så ”tror” overbeviste darwinister at den utviklingen har vært en selvdriftende prosess, mens vi muslimer ”tror” en logikk står bak. Vi kaller den logikken, eller bevisstheten – finn gjerne et annet ord – for Gud. Vi ”tror” altså begge.

 

Det finnes ikke en skapning på jorden som ikke Gud kjenner til! Han, Som har skapt himlene og jorden, (11,6-7). Det er selvsagt en tro. Men som ikke utestenger fornuft! Verden er skapt i fornuft (14,19)! Og muslimer er pålagt å bruke fornuft, det er et påbud i Koranen (8,22). Også om evolusjonsteorien.

Lenke til kommentar

Jeg er selv muslim og stor fan av Darwin og evolusjonsteorien. Personlig ser jeg ingen motsetninger i å tro på Gud og tro på Darwins evolusjons teori. Det er viktig å ha i bakhodet at både bibelen og koranen, for ikke å si toraen, er meget gamle bøker. De er også særs abstrakte på veldig mange områder.

 

Islam har en lang og stolt tradisjon innen vitenskap uten at dette noengang har vært et problem. Mye innen medisin, optikk, geografi har sitt opphav i muslimske vitenskapsmenn. Bla. visste araberne at jorden var rund lenge før europeerene.

 

Men generelt vil jeg bare formode om at man, uansett hvor uforståelig et standpunkt er, utviser et minimum av respekt. En del ting kan virke sårende:

 

 

Eller kanskje så få av dem har hørt om Darwin slik at han ikke

representerer noen trussel mot deres tro og samfunns-system/-kultur?

 

...

 

Og en tid etterpå så svømte deres tipp-tipp-tipp

oldebarn over Atlanteren og fortsatte å bygge pyramider der?

 

...

 

Eller ligger islam i ruin og råtner på rot slik at det egentlig

blir mest en "familiegreie" og/eller politikk?

 

Dette er utsagn som sier mye om tråstarters oppfatning av Islam og undergraver enhver form for oppriktig nysgjerrighet til Islams holdning til Darwin. Det er derfor vanskelig for en muslim å villig gå inn og svare konkret på spørsmålene.

Endret av Lillestrutts
Lenke til kommentar

bla bla bla

 

Å ja?

http://www.youtube.com/watch?v=Mlj_gENXU28&playnext_from=TL&videos=QRD5eqt_6jQ

Som videoen sier, viss koranen sier alt dette vitenskaplige, hvorfor var det da ikke muslimer som satt sammen disse teoriene, viss muslimer viste om big bang eller evolusjon i 1500 år før vitenskapen i europa viste om det, hvorfor var det ingen muslimer som brakte denne sanheten frem?

Lenke til kommentar

Som videoen sier, viss koranen sier alt dette vitenskaplige, hvorfor var det da ikke muslimer som satt sammen disse teoriene, viss muslimer viste om big bang eller evolusjon i 1500 år før vitenskapen i europa viste om det, hvorfor var det ingen muslimer som brakte denne sanheten frem?

 

Poenget var vel at Koranen på dette området er kompatibel med teorien om big bang etc. Det å påstå at dette medfører at muslimer derfor burde ha frembrakt big bang teorien for flere hundre år siden er jo en voldsom forenkling av problemstillingen.

Lenke til kommentar

At planter, dyr og mennesker, slik vi kjenner dem, er blitt til ved en evolusjon, pekte Koranen på allerede for femten hundre år siden. Himmel og jord ble til i stadier (Koranen, 41,9-12). Og mennesket ble til i stadier (71,14). Ja, lærer islam; den ”Adam” vi omtaler, og som kom inn i historien sammen med Eva; de to ”første” menneskene på jorden, altså, var bare de første i en ny prosess, med betydning for våre liv. Det kan ha vært adam’er og eva’er i utallige kjeder, før ”vår” Adam og Eva, også på denne planeten.

I koranen 41:9-12 står det at jorden ble til på to dager. Det står også at stjernene ble til etter at jorden ble til. Dette er jo motsatt av det vitenskapen sier.

 

I 71:14 refererer koranen ikke til stadier i menneskelig utvikling, men i verdens utvikling. Mennesket var bare et av disse stadiene.

 

Det finnes ikke en skapning på jorden som ikke Gud kjenner til! Han, Som har skapt himlene og jorden, (11,6-7). Det er selvsagt en tro. Men som ikke utestenger fornuft! Verden er skapt i fornuft (14,19)! Og muslimer er pålagt å bruke fornuft, det er et påbud i Koranen (8,22). Også om evolusjonsteorien.

I 11:7 står det at verden ble skapt på seks dager.

 

Konklusjonen må vel bli at koranen er alt annet enn vitenskapelig korrekt.

Lenke til kommentar

Han har vært en løgner? :)

 

Så du tror altså litt på ham da? Han er jo en kristen superhelt som alltid er beredt til å ta på seg skyld fra de som ikke klarer å stå for det de har gjort selv... men de kristne forsøker å fremstille ham som noe ondt, for hadde han vært ond hadde de kristne måtte ta på seg skylden selv, ikke sant?

 

 

Til Prettyboy og alle de andre muslime:

 

Legger merke til at dere omtrent lar islam ta æren for moderne vitenskap, men det sørgelige faktum er at de aller fleste muslimer har et tankesett som går flere hundre år tilbake i tiden og det er sørgelig lite vitenskap som slipper i mellom til den jevne muslim...

 

Det blir bare latterlig det du hevder om at islam "så" evolusjon, for det er da merkelig hvordan de har hold den informasjonen hemmelig da mens de spyr ut en hel masse som ikke er positivt, så det ser jeg på som en ren fortolknings gjettning. Dagens islam er ikke springbrett for slike tanker, tvert i mot blir jo islam brukt til det stikk motsatte, å kneble folk og ideer... Trist å se muslimer så blinde på sin tro at de tror det var de som fant opp vitenskap ihvertfall, for hvis så er tilfelle, hvorfor klarer ikke de muslimske landene å frigjøre en redikk engang i dag da? En skulle jo tro at islam var loaded med hightech vitenskap om alt mulig, mens virkelighetens islam er standby i fem hundre år.... :no:

 

Så dette religiøse rantet må du lenger ut på landet med min venn.... :)

Lenke til kommentar

Koranen har vel aldri vært ment, brukt eller regnet som et vitenskapelig dokument. Koranen er Guds ord, gjennom engelen Gabriel, til Profeten Mohammed. Koranen setter de fem søyler som vi muslimer lever etter. Videre gir Koranen oss veiledning innen alt mellom himmel og jord. Men jeg har aldri hørt noen påstand om at Koranen legger grunnlaget for moderne vitenskap.

 

Fra Profetens død til tidlig middelalder var Arabiske vitenskapsmenn (og de var jo muslimer) blandt de mest fremtredende og banebrytende i verden. Ingen av disse vitenskapsmennen brukte Koranen som et utgangspunkt i sin forskning, de brukte naturen eller samfunnet rundt seg. Islam oppfordrer sterkt til utdanning, som følge av dette er befinner noen av de eldste universitetene i verden seg i den muslimske verden (se f.eks Al-Karaouine (859) i Marokko og Al-Azhar (970) i Egypt).

 

Det at deler av den muslimske verden i dag sliter med utdanning er ikke til å stikke under en stol. I mange land utgjør rene religiøse skoler flertallet av utdanningstilbud. Som en følge av dette vokser barn opp med et lite nyansert bilde av verden. Dette er et alvorlig problem som står i sammenheng med dyp fattigdom, dårlig infrastruktur og betydlig politisk uro. Islam er ikke problemet. At noen utnytter Islam for å fremme sitt eget syn på verden er helt klart. Men det er jo ikke Islam som religion sin skyld.

Endret av Lillestrutts
Lenke til kommentar

Og den vitenskapen de da "hadde" hadde de stjålet fra andre folkeslag som islam underla seg... og så ble det stille fra den kanten....

 

 

 

Men seriøst, når lederne AKTIVT fremmer koranen og islam som noe hellig og fint og flott og bruker tro til å HOLDER folket nede i ignoranse og uvitenhet, er religion da en god ting? Vi har nemlig hatt akkurat dette i europa også, der kristendommen holdt folk, ideer og nytenkning på et lavmål i nesten tusen år og som det ikke ble en slutt på før folk ble mer sekulære og begynte å tenke på mennesket og ikke bare guder....

 

Og det er ikke til å stikke under en stol at det ihvertfall ikke var religion som kom med ting som menneskerettigheter (De fleste religioner setter jo guder høyere enn mennesker... Vi er jo bare til for gud liksom), yttringsfrihet (I de færreste stater som er regjert ved hjelp av religiøse tekster blir ytrings frihet verdsatt i det hele tatt... ) og likestilling finnes jo ikke i de religiøse kretser i det hele tatt! (som om en mann er noe mer verdt enn en kvinne... :no: )

 

Så alt i alt så er nok religionen din en enorm undertrykker i seg selv ja... Da religiøse doktriner får folk til å gjøre stupide ting som de aldri ville funnet på uten å tro på slikt vissvass.

 

Hverken jødene, de kristne eller muslimene kan skryte på seg noen god moral i det hele tatt, da alt er bygget opp rundt en "kunstig" hellighet som ikke bare bryter med den naturen de hevder at guden sin har skapt oss med, men også bevisst undertrykker de som er så uheldige å ligge under for de nevnte religioner (Sikkert andre religioner som er like ille, men av de jeg kjenner til er definitivt de abrahamske religionene de verste).

 

Både kristendom og islam er rip off fra jødene og for å si det sånn så skjønner jeg at både muslimer og kristne har vært og er forbannet på dem, for det hadde jeg vært også hvis jeg hadde arvet slikt søppel!

 

Den eneste grunnen til at kreasjonister ikke har fått fotfeste i største delen av den islamske verden er vel at de ikke er opplyst om at det er noe som heter evolusjons teori engang... Og vet de det så er det jo forbudt (sikkert?) å sette noe lit til den selv om den gir et langt bedre svar på utviklingen av arter...

 

 

Slik jeg ser det kommer vi til å slite med islam i mange år til. Først når det går opp for den vanlige muslimen at de blir utnyttet av både stats ledere og imamer vil dette snu, akkurat som det har gjort her oppe i europa. Hvis den jevne muslim hadde tatt av seg islam brillene litt ville det gått opp for dem også at den islamske styre modellen som mange muslimske land bruker i dag er et middel for grov undertrykking og mishandling, alt i allahs navn såklart, men endog undertrykking. Kvinner, barn og menn blir konstant undertrykket og lovnader om både den ene og den andre straffen, enten på jorden eller i himmelen, blir utdelt til den som setter seg i mot.... Så vi kommer til å få mye plunder i fremtiden med muslimer tipper jeg.... Dessverre, for selv de har det ikke så aller verst i sekulære norge, der alle er likestillet og har likeverd! Der kvinner kan ha samleie med sine menn fordi de vil det og ikke fordi mannen har banket dem opp for å få sex med loven i hånd... (som jo er voldtekt...) :no:

 

Så jo, en kan absolutt skylde på islam for all den jævelskapen folk i islamske land må finne seg i! Religion er et glimrende middel til å holde dem nede og fortsette å kue dem faktisk, de støtter jo faktisk undertrykkingen selv ved å tro på allah, akkurat som vi her i europa ble undertrykket og herset med av de "hellige" geistelige og guden deres for bare knappe hundre år siden..... Den gangen hadde prestene like stor makt som islams imamer har i dag, så jeg syntes synd på dere! Håper du kommer ut av det! :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Og den vitenskapen de da "hadde" hadde de stjålet fra andre folkeslag som islam underla seg...

Dette er jo en spinnvill påstand uten rotfeste i realiteten! Muslimske vitenskapsmenn som drev original forskning kan neppe ha stjålet noe som helst. Denne påstanden kan du ikke dokumentere.

 

 

Og det er ikke til å stikke under en stol at det ihvertfall ikke var religion som kom med ting som menneskerettigheter (De fleste religioner setter jo guder høyere enn mennesker... Vi er jo bare til for gud liksom)

Dette er jeg ikke enig i. Fra et historisk perspektiv vil jeg si at det er religion som har drevet frem moralen og etikken som ligger bak moderne menneskerettigheter. Thomas Jefferson f. eks som vel må sies å være blandt de viktigste pådriverene og opphavsmenn til moderne menneskerettigheter hadde en sterk tro på Jesu-lære.

 

Men seriøst, når lederne AKTIVT fremmer koranen og islam som noe hellig og fint og flott og bruker tro til å HOLDER folket nede i ignoranse og uvitenhet, er religion da en god ting?

Jeg er helt enig med deg i at ledere som bruker Islam til å undertrykke sitt folk er forkastelig. Jeg er derimot uenig i din siste påstand. Jeg mener feilen ligger hos de som misbruker religionen, ikke religionen i seg selv.

 

yttringsfrihet (I de færreste stater som er regjert ved hjelp av religiøse tekster blir ytrings frihet verdsatt i det hele tatt... )

Dette stemmer ikke. Islam legger helt klart til rette for ytringsfrihet. Som en praktisk illustrasjon av dette nevnes Salman Rushdies "Sataniske vers". Det er viden kjent at Ayatollahene i Iran utstedte en fatwah som sa at Salman Rushdie og foreleggeren hadde krenket Islam og at de derfor skulle drepes. En måned etter fatwahen samlet hele den Islamske Kongress seg for å vurdere den, 44 av de 45 medlemslandene fordømte fatwahen som uislamsk (Iran var det ene landet). Videre vedtok Al-Azhar, den mest prestisjetunge institusjonen i den muslimske verden at fatwahen var stikk i strid med Islamsk lov.

 

likestilling finnes jo ikke i de religiøse kretser i det hele tatt! (som om en mann er noe mer verdt enn en kvinne... :no: )

Her er jeg helt enig i at det er mye å hente. Koranen sidestiller helt klart kvinner og menn. Men Islam misbrukes i dag til å undertrykke kvinner (da tenker jeg primært på vold i hjemmet, tvangsekteskap og kvinnelig omskjæring). Dette er primært et kulturellt problem og kan ikke ankres i Islam som religion. Og det er jo helt klart at undertrykkelse av kvinner er ikke et problem som er forbeholdt Islam alene.

 

Både kristendom og islam er rip off fra jødene og for å si det sånn så skjønner jeg at både muslimer og kristne har vært og er forbannet på dem, for det hadde jeg vært også hvis jeg hadde arvet slikt søppel!

Ja, vi har mye til felles men å si at Islam og Kristendommen er rip off av Jødedommen virker mer som et retorisk, dog lite holdbart, utsagn.

 

Den eneste grunnen til at kreasjonister ikke har fått fotfeste i største delen av den islamske verden er vel at de ikke er opplyst om at det er noe som heter evolusjons teori engang... Og vet de det så er det jo forbudt (sikkert?) å sette noe lit til den selv om den gir et langt bedre svar på utviklingen av arter...

Fantastisk nedlatende påstand. Som jeg nevnte tidligere: om deler av den muslimske verden ikke kjenner til evolusjonsteorien skyldes dette mangel på utdanning i fattige land med sterk politisk uro. Ikke Islam i seg selv.

 

Slik jeg ser det kommer vi til å slite med islam i mange år til.

På hvilken måte sliter du med Islam i hverdagen?

 

Der kvinner kan ha samleie med sine menn fordi de vil det og ikke fordi mannen har banket dem opp for å få sex med loven i hånd... (som jo er voldtekt...)

Synes ikke du drarn' litt vel langt?

 

Så alt i alt så er nok religionen din en enorm undertrykker i seg selv ja... Da religiøse doktriner får folk til å gjøre stupide ting som de aldri ville funnet på uten å tro på slikt vissvass.

Jeg finner ikke Islam undertrykkende, tvert imot befriende :)

Endret av Lillestrutts
Lenke til kommentar
Her er jeg helt enig i at det er mye å hente. Koranen sidestiller helt klart kvinner og menn. Men Islam misbrukes i dag til å undertrykke kvinner (da tenker jeg primært på vold i hjemmet, tvangsekteskap og kvinnelig omskjæring). Dette er primært et kulturellt problem og kan ikke ankres i Islam som religion. Og det er jo helt klart at undertrykkelse av kvinner er ikke et problem som er forbeholdt Islam alene.

 

Desverre.

Koranen er gjennomsyret av holdningen "en kvinne er verdt halvparten av en mann".

To kvinners vitne i retten er lik en manns vitne, døtre skal arve halvparten av det sønner gjør, og det er bare begynnelsen.

Menn har i følge koranen rett til å ha seksuell omgang med kvinnelige slaver og med sine koner.

Hvis ikke jeg husker feil så kan man også

 

Så kommer en liten forstyrrende sak:

Hvis en mann kommer til helvete kommer konene hans dit også:

Surah 37:22

 

MEN det fantastiske med religion er jo at man unnskylder det som er galt, og fokuserer på det man anser som godt.

Av og til skulle jeg ønske jeg var i stand til det samme.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...