Proskiller Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 En ting jeg har lurt noe fælt på er hvorfor arbeidsgivere betaler minstelønn uansett hvor stort overskudd bedriften har. Er det lovfestet at man ikke kan betale over tariff om bedriften har tariffavtale? Eller gir de se faen i de ansatte og vil ha så mye som mulig til seg selv? Lenke til kommentar
CannaBanna Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 En ting er ihvertfall sikkert; det er ikke lovfestet at man ikke kan betale over tariff. Hadde akkurat om dette i juss-timen min Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Hadde de betalt over minstelønn, er det slettes ikke sikkert at bedriftene hadde gått med milliardoverskudd. Hensynet til profitt er som regel viktigere enn de ansattes velvære. De ansatte kan tross alt ikke sparke ledelsen, men det kan aksjonærene gjøre, som vil ha mest mulig igjen for sin investering. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 En ting jeg har lurt noe fælt på er hvorfor arbeidsgivere betaler minstelønn uansett hvor stort overskudd bedriften har. Er det lovfestet at man ikke kan betale over tariff om bedriften har tariffavtale? Eller gir de se faen i de ansatte og vil ha så mye som mulig til seg selv? Manglende konkurranse er grunnen. Hvis firmet har store overskudd hvert eneste år, men får nok ansatte vil de redusere prisene for å ta en større del av markedet. Høyere lønninger vil bare bli gitt om de trenger mer kvalifisert arbeidskraft. Hvis firmaet har monopol kan de gi absolutt faen. Dette gjelder også staten, det er f.eks. grunnen til at det blir en lærerkrise, fordi de følger ikke markedsprisen. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 En ting jeg har lurt noe fælt på er hvorfor arbeidsgivere betaler minstelønn uansett hvor stort overskudd bedriften har. Er det lovfestet at man ikke kan betale over tariff om bedriften har tariffavtale? Eller gir de se faen i de ansatte og vil ha så mye som mulig til seg selv? Hvorfor skulle de gi mer enn minstelønn? Man får som regel betalt for den jobben man gjør og det man kan. Hvis man ikke kan noe annet enn a vaske får man betalt derretter. Bedrifter går ikke med overskudd hvis de skal pøse ut penger i hytt og pine Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 (endret) En ting jeg har lurt noe fælt på er hvorfor arbeidsgivere betaler minstelønn uansett hvor stort overskudd bedriften har. Har du et konkret eksempel på milliard-overskudd-bedrift som betaler minstelønn? Hvorfor skulle de gi mer enn minstelønn? For å få kvalifiserte folk interessert? Er nok ikke lett å få f.eks. en elektriker, bilmekaniker eller rørlegger til å jobbe i firmaet ditt hvis du bare betaler minstelønn-sats Endret 15. april 2010 av Mekkus Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Hvorfor skulle de gi mer enn minstelønn? For å få kvalifiserte folk interessert? Er nok ikke lett å få f.eks. en elektriker, bilmekaniker eller rørlegger til å jobbe i firmaet ditt hvis du bare betaler minstelønn-sats Man får betalt for det man kan. Markedet regulerer seg selv.... Lenke til kommentar
Proskiller Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Brødrene Sunde hadde en milliard i overskudd i fjor leste jeg i avisa. Likevel betalte de meg og mange andre 125 kr timen. Jeg synes de burde betale mer for å jevne ut forskjellen i samfunnet litt.. Men siden de ikke har noen som helst for dem å tjene på det er det nok bare å glemme. Hadde de kunne betalt 60 kr timen hadde de sikkert gjort det også- Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Er mange bedrifter som betaler over markedslønn (Som sånn tilfeldigvis blir bestemt av markedet selv, er ikke noe bedriftene har bestemt helt selv) hvis de føler de trenger spesielt kvalifiserte eller de føler de kan tjene på å betale færre ansatte mer penger for å gjøre den jobben flere tidligere gjorde. Er ikke alt som er så enkelt som at bedriftene er onde og vil betale så lite som overhode mulig, skal tross alt gå i pluss de også. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Brødrene Sunde hadde en milliard i overskudd i fjor leste jeg i avisa. Likevel betalte de meg og mange andre 125 kr timen. Jeg synes de burde betale mer for å jevne ut forskjellen i samfunnet litt.. Men siden de ikke har noen som helst for dem å tjene på det er det nok bare å glemme. Hadde de kunne betalt 60 kr timen hadde de sikkert gjort det også- Jeg sjekket dette firmaet og det er et stort firma. De solgte 45000 tonn polystyrene. Vær glad for at de overlever og at nordmenn ikke kjøper billigere varer fra utlandet. De fleste slike firmaer er på vei til å dø ut. http://www.sundolitt.no/default.asp?menu=793&id= Men poenget er at hva enn de får som overskudd, er ikke mye for et så stort firma og de trenger overskudd nå, fordi tøffere tider kan komme og de får underskudd. Uansett om de får overskudd går ikke profitten til deg, men den kommer i form av lavere priser. Endret 15. april 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Nei, Brødrene Sunde hadde ikke et overskudd på en milliard i fjor. Nå vet jeg ærlig talt ikke hva overskuddet var på, men jeg vet at det er veldig langt unna en milliard. Begrunnelsen for dette er at omsetningen de siste årene har vært på litt under en milliard. Og siden du tjener 125 kroner timen og ikke 50 øre så kan man ganske sikkert si at B. Sunde ikke har 100% i driftsmargin. For ordens skyld så var overskuddet i 2008 på under 3 millioner kroner etter skatt. Lenke til kommentar
Proskiller Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Syns jeg leste at de hadde 1 milliard i overskudd. Mulig det var i omsetning da. Endret 16. april 2010 av Proskiller Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 1 milliard i overskudd hadde vært fullstendig sykt. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Ikke umulig overskuddet blir brukt på å utvide produksjonen? Evt investere i andre selskaper? Det må da være bedre at man starter en ny fabrikk og dermed skaper noen hundre nye arbeidsplasser enn å gi de som jobber der 5,- mer i timen? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Ville du frivillig gått ned i lønn om resultatet hadde vært negativt? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 For å få kvalifiserte folk interessert? Er nok ikke lett å få f.eks. en elektriker, bilmekaniker eller rørlegger til å jobbe i firmaet ditt hvis du bare betaler minstelønn-sats Man får betalt for det man kan. Markedet regulerer seg selv.... Markedet betaler kun for det man mener er verdien av tjenesten. Ikke for det man kan. Ergo vil det ikke lønne seg for en elektriker å ha samme kunnskapsnivå som en ingeniør men uten et papir med et fint stempel på. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 For å få kvalifiserte folk interessert? Er nok ikke lett å få f.eks. en elektriker, bilmekaniker eller rørlegger til å jobbe i firmaet ditt hvis du bare betaler minstelønn-sats Man får betalt for det man kan. Markedet regulerer seg selv.... Markedet betaler kun for det man mener er verdien av tjenesten. Ikke for det man kan. Ergo vil det ikke lønne seg for en elektriker å ha samme kunnskapsnivå som en ingeniør men uten et papir med et fint stempel på. Man kan f.eks. vaske, mure, kjøre taxi osv, det betyr at siden mange kan det samme som deg vil ikke kunnskapen din være like mye verdt. Langt færre kan feks. beregne påliteligheten innen energisystemer. Da får man betalt for den kunnskapen. Du får alltid betlat for det du kan gjøre. Hvis man i privat sektor kan langt mer de fleste andre med samme stilling er det ingen tvil om at man tjener ekstra på det. Ser det jo selv i murerbransjen hvor de som kan jobbe selvstendig, ta egne valg og beregninger selv tjener langt mer enn de som ringer til sjefen 24/7. Lenke til kommentar
Proskiller Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 Temmelig svært selskap Brødrene Sunde, tviler sterkt på at overskuddet var på kun 3 mill. http://www.sundegroup.com/default.asp?menu=1839&view= Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 For å få kvalifiserte folk interessert? Er nok ikke lett å få f.eks. en elektriker, bilmekaniker eller rørlegger til å jobbe i firmaet ditt hvis du bare betaler minstelønn-sats Man får betalt for det man kan. Markedet regulerer seg selv.... Markedet betaler kun for det man mener er verdien av tjenesten. Ikke for det man kan. Ergo vil det ikke lønne seg for en elektriker å ha samme kunnskapsnivå som en ingeniør men uten et papir med et fint stempel på. Man kan f.eks. vaske, mure, kjøre taxi osv, det betyr at siden mange kan det samme som deg vil ikke kunnskapen din være like mye verdt. Langt færre kan feks. beregne påliteligheten innen energisystemer. Da får man betalt for den kunnskapen. Du får alltid betlat for det du kan gjøre. Hvis man i privat sektor kan langt mer de fleste andre med samme stilling er det ingen tvil om at man tjener ekstra på det. Ser det jo selv i murerbransjen hvor de som kan jobbe selvstendig, ta egne valg og beregninger selv tjener langt mer enn de som ringer til sjefen 24/7. Selvsagt kan du vaske eller mure. Det var nå ikke påstanden din. Din påstand var at du fikk betalt for det man kunne, noe som selvsagt er asburd pr se. Lenke til kommentar
Olympico Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 http://individualisten.isay.no/2010/02/myter-om-minstelønn/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå