Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Diabetiker og alkoholiker - Farlig?

Gjest Nevø

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at onkelen min er både diabetiker og alkoholiker. Han er 55 år gammel og har vært alkoholiker siden han var 16 år, i følge ham selv. Har ikke spurt ham om hvor lenge han har hatt diabetes, men vet at han har hatt det veldig lenge.

I perioder så kan han være på fylla i alt fra noen uker til noen måneder. Han er altså en periodealkoholiker. For å greie å stoppe drikkinga i en slik "periode" så må han få utskrevet medisin mot alkoholmissbruk og det ser ut til å funke greit for ham.

Vet at diabetikere skal være svært sparsomme med alkohol, så dette kan umulig være bra for onkelen min? Hvilke skader kan han pådra seg? Har spurt han om dette en gang og da gikk jeg til svar:

"Håhåhå, æ har drokk så mye at æ bi ikke sjuk" fikk jeg til svar. Han har da humoren i orden iallefall :)

Hvilke skader kan han pådra seg dersom han fortsetter slik? Vet ikke hvilken klasse diabetes han har, vet bare at han har diabetes...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diabetikere har oftest kronisk fettlever som en av bivirkningene av sykdommen. Som kjent så er det også dette som tilslutt tar livet av alkoholikere da overdreven bruk av alkohol også fører til fettlever.

Onkelen din utsetter da leveren sin for en sinnsyk rovdrift som vil føre til skrumplever, gulsot og tilslutt organsvikt.

Det ville overaske meg stort hvis han ikke allerede har skrumplever i ett fremskredent stadium.

Når leveren ikke klarer og kvitte seg med fettet så begynner det å dannes arrvev som vi kaller skrumplever. Når det da tilslutt blir så lite friskt levervev at leveren ikke klarer å rense blodet for avfallsstoffer, så vil huden overta leverens rolle i en kort periode før han dør av organsvikt.

Lenke til kommentar

Hvis du er bekymret for leveren til onkelen din skal du anbefale han Solaray GPH Silverin fra helsekosten. Denne planteekstrakten inneholder et enzym som regenererer enkelte celletyper i leveren etter et skikkelig sjøslag med alkohol og mange andre giftstoffer for den del. Planteekstraken er så effektiv at den har mer eller mindre restituert lagt framskredet skrumplever, og det finnes også alkoholikere som "lever godt" med drikkevanene sine takket være ekstrakten. Leveren er et særdeles kritisk organ man burde ta godt vare på. Uten god nok leverfunksjon inntar man fort horisontalen relativt permanent. Det beste ville jo utvilsomt være å få han til å slutte å drikke, men her snakker vi overlevelsestaktikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...