Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høyt fravær og dårligere karakterer pga Depresjon...

Gjest Deppa Sjæl

Anbefalte innlegg

Gjest Deppa Sjæl

Hei. Jeg har ganske høyt fravær på skolen (videregående, første år) pga depresjon. Jeg våkner ofte om morgenen og har null ork, og det ender av og til med at jeg blir i senga, eventuellt kommer til skolen i siste timen. Lekser har jeg gjort bare 5-6 ganger siden jeg begynte på skolen i høst...Og ikke spesiellt grundig heller.

Akkurat nå så er jeg ute på utplassering onsdag og torsdag. Av og til gir jeg faen i dette pga at det føles som et eneste stort ork! Ringer til stedet og sier at jeg er sjuk eller at jeg har spist et eller annet som ikke var bra for magen.

Til tross for dette så sier lærerne at jeg gjør det bra på skolen...Noe som jeg synes høres ganske sprøtt ut!

Hva kan jeg gjøre for å bli bedre? Jeg vil IKKE gå til psykolog eller helsesøster. Vil komme meg ut av dette selv!

Gutt på 18 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Trådstarter

Mulig at du ikke vil det, men å gå å snakke med helsesøster er nok en veldig god start.

Skolen fikk greie på mitt høye alkoholforbruk like etter skolestart, og kontaktet sosialen som jeg senere fikk et helvete på jord med...Så kontakt med noen av skolens personale er uaktuellt! Vil ikke gjenoppleve det jeg allerede har gått igjennom 1 gang.

Lenke til kommentar

Mulig at du ikke vil det, men å gå å snakke med helsesøster er nok en veldig god start.

Skolen fikk greie på mitt høye alkoholforbruk like etter skolestart, og kontaktet sosialen som jeg senere fikk et helvete på jord med...Så kontakt med noen av skolens personale er uaktuellt! Vil ikke gjenoppleve det jeg allerede har gått igjennom 1 gang.

Helsesøster har taushetsplikt! Snakk med helsesøster, hun kan evt. videresende deg til en psykolog.

Lenke til kommentar

Høye alkoholproblem som i misbruk? Hvis du har en avhengighet er det ofte relatert til mentale årsaker som trauer, sorg eller depresjon. Og at avhengigheten og depresjonen forer hverandre som i at man drikker for man er deppa og så blir man deppa av at man drikker.

Og hva legger du i sosialen? Hvilke instanser er det som griper inn i en 18 åring med alkoholproblemer som blir rapportert av skolen? Kriminalomsorgen?

Lenke til kommentar

Høye alkoholproblem som i misbruk? Hvis du har en avhengighet er det ofte relatert til mentale årsaker som trauer, sorg eller depresjon. Og at avhengigheten og depresjonen forer hverandre som i at man drikker for man er deppa og så blir man deppa av at man drikker.

Og hva legger du i sosialen? Hvilke instanser er det som griper inn i en 18 åring med alkoholproblemer som blir rapportert av skolen? Kriminalomsorgen?

Skal forklare så godt jeg kan. Var da jeg begynte på skolen at de fikk greie på alkoholforbruket mitt etter at jeg kom fyllesyk på skolen og stinket sprit. På en tirsdag. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg har et alkoholproblem...Men vet at jeg har missbrukt alkohol og missbruker alkohol.

Iom at jeg går på skolen så ville de jo ha meg til å slutte å drikke. Dette skulle de finne ut i fra blodprøver. Hadde først noen verdier som var litt for høye, og dette gjorde det værre for meg. Ikke det at jeg ikke har lov til å ha alkoholproblemer, men det er jo litt uønsket selvfølgelig. Var edru i 2 helvetes-uker og da hadde disse verdiene gått ned til nogenlunde normal nivå. Først da slapp de taket. Sosialen og alt var jo frivillig iom at jeg har fylt 18 år. Men jeg tenkte at det var best å få dem til å tro at jeg ikke har problemer med alkohol. Noe som jeg greide gjennom å være edru i 2 uker :) Men har skjerpet meg litt med drikkinga nå :) Men jeg drikker nok fortsatt mer enn jeg har godt av. Ølhylla på ICA er godt besøkt.

Men dette har ikke så mye med saken å gjøre, egentlig. Vil bare ha svar på hvordan jeg kan få opp humøret å komme meg på skolen hver dag, og faktisk gjøre en innsats når jeg først er der!

Lenke til kommentar

Jeg kan si deg en ting hvertfall, det siste som hjelper deg er alkohol. Om du er deprimert og sliter med skolen har du allerede et godt grunnlag til å skeie ut, da blir alkohol bare en negativ påvirkning om du drikker for mye. Depresjon i henhold til skole kan være grunnet for lite variasjon eller lite mening i hverdagen. Det er ofte noe du må dra deg ut av ved å fokusere på noe annet en stund.

Spørsmålet er om du klarer å takle depresjonen og komme deg gjennom dagene til det blir bedre uten å bruke alkoholen som et slags bedøvelsesmiddel. På den fronten syns jeg du bare må ta deg i nakken.

Det gjør det også bedre å snakke om ting, hvorvidt det er familie medlemmer, fagpersonell eller venner.

Lenke til kommentar

Jeg kan si deg en ting hvertfall, det siste som hjelper deg er alkohol. Om du er deprimert og sliter med skolen har du allerede et godt grunnlag til å skeie ut, da blir alkohol bare en negativ påvirkning om du drikker for mye. Depresjon i henhold til skole kan være grunnet for lite variasjon eller lite mening i hverdagen. Det er ofte noe du må dra deg ut av ved å fokusere på noe annet en stund.

Spørsmålet er om du klarer å takle depresjonen og komme deg gjennom dagene til det blir bedre uten å bruke alkoholen som et slags bedøvelsesmiddel. På den fronten syns jeg du bare må ta deg i nakken.

Det gjør det også bedre å snakke om ting, hvorvidt det er familie medlemmer, fagpersonell eller venner.

Har vært deprimert siden jeg var 14-15 år, så ser for meg at det kan bli litt vanskelig å komme seg ut av det med det første. Begynte og drikke alkohol da jeg var 14, og da jeg ble 15 begynte jeg å drikke mye. Og alene. Har bodd på et nytt sted i 2 år nå, og det ble værre etter at jeg endte opp her. Gikk nesten i halvannet år uten å kjenne noen her. Men nå ser det ut til at jeg faktisk har fått meg noen venner/bekjente. Men de møter jeg bare på skolen og tilfeldigvis ute, når jeg en sjelden gang er ute og sykler. Og du har helt rett i at jeg har altfor lite varisjon i hverdagen. Sitter for det meste ved datamaskinen. Natt og dag. Om sommeren har jeg det litt bedre, da jeg driver med diverse friluftsliv.

Jeg ønsker å kunne motivere meg til å gjøre en god innsats på skolen slik at jeg har noe positivt å komme med den dagen jeg skal søke jobb! Men det er ikke så greit når jeg er deprimert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...