Gå til innhold

Hjelp til å planlegge Roma-tur

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal sammen med familien min en langhelg til Roma.

Jeg har fått i oppgave å finne ut hva jeg ønsker å se og ikke minst når jeg ønsker å se det. Vi regner med å ha to hele dager der, og en halv (kanskje litt mer). Har noen noen tips til hva dom er verdt å se?

Jeg ønsker jo først og fremst å se de store turistattraksjonene, Colusseum, Det Sixtinske kapell (ja, jeg aner ikke hvordan det skrives) osv. Dette er min første tur, så jeg vil se mest mulig av de største tingene. Noen tips?

Jeg har hørt at det er lang kø inn i Det Sixtinske kapell. Er det noe lurt tidspunkt på dagen men bør dra eller en lur bakvei (har hørt om en annen inngang) man kan gå inn. Har også hørt det skal være lurt å leie guide for å slippe kø. Om noen har noen flere slike tips, eller andre forslag til turistattraksjoner med lang kø (og skjulte bakveier) tar jeg imot alt. Jeg tar imot alle som har noe fornuftig å komme med :-)

Om det ønskes mer utfylling er det bare å spørre!

Endret av Thomhess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da vi var i Roma (midt på sommeren i fjor) var det ikke kø inn til det Sixtinske Kapell. Det henger på en måte sammen med Vatikanmuseene og du går gjennom noen rom og noen ganger før du kommer der. Vi opplevde heller ikke noen særlig kø for å komme inn i selve museene. Ser du snakker om guide - jeg vil anbefale å minst ha en audioguide (en ''fjernkontroll'' hvor du trykker ulike nummer for å få informasjon om de ulike stedene) fordi det var så vanskelig å vite hvor vi var, hvorfor det og det rommet var spesielt. Vi trodde for eksempel at vi var kommet til det Sixtinske Kapell fjorten ganger før vi egentlig var der. :roll:

Peterskirken derimot, hadde en sabla lang kø. Kan også informere at for å komme inn der må skuldre og lår (alt over kneet) dekkes til. Det er mange som ikke vet dette og som blir veldig snurt etter en halvtime/time i kø og så får de ikke komme inn allikevel.

For å skippe den laaaange køen inn til Colosseum anbefales noe som heter Roma Pass. Det får dere kjøpt på Termini togstasjon, som er et pass hvor dere får ta fri metro, buss og fri inngang på bestemte attraksjoner i et bestemt antall dager (kan det være 3 dager? Eller 5?) Det kan IKKE brukes i Vatikanet, men til gjengjeld kan det brukes på Colosseum som sagt - de har egen inngang for Roma Pass-brukere - og på Forum ved siden av Colosseum. Colosseum anbefales også å sees når det er mørkt. Området rundt er veldig fint, med mange gode restauranter, så en kveldsvisitt til Colosseum kan lett kombineres med middag.

Ellers er det verdt å se Pantheon, Piazza del Popolo, Castel Sant'Angelo og Spansketrappen (egentlig ikke så veldig interessant i seg selv, men det er på en måte obligatorisk første gang i Roma).

Ellers kan jeg anbefale å bare traske litt rundt i byen fordi det er så mange bortgjemte skatter over alt. Roma er den fineste byen jeg har vært i og gleder meg til å reise tilbake en gang.

PS! Vår reisehåndbok ble flittig brukt.

Lenke til kommentar

Jeg var på vatikanmuseet i februar og da var køen nesten slik:

Det er uansett verdt en titt. Det er veldig mye å se på der og man blir fort både overveldet og sliten. Bruk en god guidebok og finn flere objekter dere ønsker å få med dere der inne. Dra også til køen rett etter frokost og beregn en sen lunch etter at dere er ferdig.

Ellers er det meget severdig å gå opp i tårnet. Spesielt er utsikten fin når det nærmer seg solnedgang og store skyer av fugler flyr over Roma. Dere går i skrå ganger inne i domen for å komme opp. Det er lite å vinne på å ta heis forbi den første trappen.

Panteon er også noe man bør se. Mange sier den har verdens mest perfekte rom.

Ved Colosseum bør dere ta tid til å gå oppp på Forum Romanum hvor det er litt stillere blandt ruinene og hvor det er utsikt over Roma.

Ellers er det mange fine plasser med fontener i Roma. Trevi er den mest spektakulære og der er det bestandig mye folk.

www.youtube.com/watch?v=_99e25pmd5c

Litt som på dette kuttet så går man rundt i trange gater i sentrum og så plutselig åpner det seg en plass med noe spektakulært. Så gå gjennom en god guidebok og gå litt rundt i sentrumsområdet.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg anbefaler alltid at en kjøper en guidebok og lar flere av reisefølgets deltakere kikke litt i den.

Selv handler jeg mine hos amazon.co.uk (elle .com), ut fra utvalg og pris, men de finnes tilgjengelig en mengde andre steder. Pass imidlertid på at den ikke er alt for gammel, ettersom en da kan risikere at deler av informasjonen er utdatert.

Det er ikke mva. på import av bøker om det kun er bøker i forsendelsen.

Sam

Lenke til kommentar

Til Vatikanmuseene kan du bare kjøpe billetter før du drar hjemmefra til et bestemt tidspunkt, så slipper du kø. Ikke er det særlig dyrt heller.

Har du en nettside man kan finne dette på? :)

Drar til Roma om bare to uker! Skal være der i en uke. Gleder meg!

Lenke til kommentar

Til Vatikanmuseene kan du bare kjøpe billetter før du drar hjemmefra til et bestemt tidspunkt, så slipper du kø. Ikke er det særlig dyrt heller.

Rart jeg ikke la merke til kommentaren din før nå, men hvor kan dette kjøpes? (lurer jeg også på)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...