Jakke Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Hei! Jeg kjørte opp en bakke i ei 70-sone, og plutselig gikk temperaturen opp til maks. Når jeg nå kjenner på den øverste slangen fra radiatoren til blokka er den tom. Radiatoren er tom oppe, blokka er tom oppe ved termostaten (termostaten står på blokka på slangen fra radiatoren oppe). Den nedre slangen er jeg litt usikker på. Det rare er at ekspansjonstaken er fyllt lengre opp enn maks, sånn ganske mye mer enn maks. Jeg tenkte først at det var akslingen til vannpumpa, men siden ekspansjonstaken er fyllt opp, så høres det rart ut. Så jeg tenker på en blokkering inni radiatoren eller liknende, noen som har noen tanker rundt det? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 http://mazdarx7.iougs.com/cooling.shtml Her er en tegning på kjølesystemet, samt beskrivelse. Jeg kan nevne at jeg kjører uten termostat for øyeblikket, da jeg ikke har pakningen som hører til (så jeg kjører med bare den gamle pakningen), men dette skulle ikke ha noe å si, for det skal fortsatt være trykk på systemet, selv om loopen blir lengre. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Jeg vet hva som har skjedd. En slange som går fra blokka til kupeen har sprukket (takk gud for at det ikke skjedde på langtur), så jeg må kappe den og skøyte den i motorrommet (så slipper jeg å ta ut dashbordet) Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Bra at du hjelper deg selv her Dårlig med svar, men første jeg tenkte var lekkasje fra en slange slik at den suger inn luft og dermed mister man trykket og sirkulasjonen. Tror ikke wankel liker så godt høye temperaturer heller Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 16. april 2010 Forfatter Del Skrevet 16. april 2010 Tja, som alle motorer går høy temperatur greit en gang iblant, bare man ikke fyller på med kaldt vann mens motoren er varm (doh, det gjorde jeg på Passaten min. Resultat: planing av topp). Fikk bytta slangen nettopp, ingen lekkasje, og oljetrykksmåleren funker igjen (av alle ting). Morsom bil, funker bra på langkjøring (bortsett fra eksos type sveitserost), men den er 22 år gammel, så at slanger er så morkne at de sprekker, er vel ingen nyhet Lenke til kommentar
JLord Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Var kjølevæska fyllt godt over maks? da ville jeg fjerna væske fort som f, før ekspansjonstanken går til helv. Neste gang du legger ut på tur Endret 16. april 2010 av davinci745 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. april 2010 Forfatter Del Skrevet 17. april 2010 Hvorfor det? Det er en trykkventil som styrer mengeden i eks. tanken. Om den trenger mer, så går den mer. Den eksploderer aldri. Om det blir for mye så åpner den overtrykksventilen i radiatoren istedet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå