Gå til innhold

Aske fra vulkanutbruddet på Island på vei mot Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LucarioX: Hver gang vulkanen som nå har utbrudd har Ketla og eksplodert, de gangene de har skjedd har sommeren blitt avbrutt de neste 2 årene, det har blitt kaldere vær, sultkatastrofer etc.

Husker jeg rett medførte det og at Nilen gikk tørr.

Så ja, det kan bli "litt" verre. ;)

(Hvem skulle tro at alvorlige naturhendelser skulle skje her?)

Nei. Helt uaktuelt. Sommeren kan ingen ta fra meg, det skjer bare ikke :cry:

Lenke til kommentar

Når var det sist utbrudd i de andre vulkanene i området da? Ikke siden sist katla også sprang ut?

Edit: så forresten at hver gang den vulkanen som sprengte nå, så følger katla etter. Men jeg er en smule skeptisk, vet ikke om det er mediene som har vridd på svaret..

lukter surt her også..

Endret av Axl91
Lenke til kommentar

Når var det sist utbrudd i de andre vulkanene i området da? Ikke siden sist katla også sprang ut?

lukter surt her også..

Eyjafjallajökull hadde sist utbrudd i 1821, og Katla hadde utbrudd sist i 1918. Katla pleier å ha utbrudd hvert 50-60. år, så denne vulkanen er på overtid og det er meget sannsynlig at denne vil ha utbrudd i nær framtid.

edit: Det er også mulig at Eyjafjallajökull påvirker Katla til å ha et utbrudd i tillegg ja, og det har skjedd før i tillegg.

Endret av Chris9
Lenke til kommentar

sip

Eyjafjallajökull hadde sist utbrudd i 1821, og Katla hadde utbrudd sist i 1918. Katla pleier å ha utbrudd hvert 50-60. år, så denne vulkanen er på overtid og det er meget sannsynlig at denne vil ha utbrudd i nær framtid.

Skjønner, men har ikke hørt om noen katastrofer. Skjønner at mediene da referer til 900 og 1660 tallet hvor det var virkelig krise. Var det så ille i 1918? Enten har jeg sovet i historietimene ellers så er det nok ikke så ille.

Lenke til kommentar

sip

Skjønner, men har ikke hørt om noen katastrofer. Skjønner at mediene da referer til 900 og 1660 tallet hvor det var virkelig krise. Var det så ille i 1918? Enten har jeg sovet i historietimene ellers så er det nok ikke så ille.

Vet ikke om det var så ille i 1918, men da hadde Katla utbrudd alene. Hvis Katla får utbrudd nå kommer den til å spy ut enda mer aske enn det Eyjafjallajökull gjør nå, og da er det ikke no håp for flytrafikken i det hele tatt. Mengden med aske vil også gjøre at deler av verden går inn i en slags mini-istid et par år, som gjør at vi rett og slett ikke får noen sommer. Og da mener jeg snø etc i juni-juli-august.

edit: Og når Eyjafjallajökull blir enda mer urolig ser det ikke akkurat lyst ut. :p

Endret av Chris9
Lenke til kommentar

Spennende! Store ting som har globale konsekvenser skjer så alt for sjeldent. Håper på noe morro/spennende :)

Vulkaner har alltid fasinert meg, men har aldri følt noe konsekvenser av det, eller av noen andre natur fenomen for den saks skyld. :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Jeg så noen brungule skyer over Telemark/Vestfold i kveld klokka 20.

Noen andre som så noe lignende? Om det var vulkansk vet jeg ikke.Det er et tynt,grålig støvlag på bilen også, men nå vasker jeg bilen svært sjelden (aldri).

Nå er forresten siste prognosen kommet fra England: Det blir verre utover fredagen.

http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1271374304.png

Endret av Kaarerekanraadi
Lenke til kommentar

Hahahah. Noen som har sjekka CNN? http://edition.cnn.com/2010/TRAVEL/04/15/iceland.flights/index.html?hpt=C1

"The prime minister of Norway was among those stranded by the closure of European air space.

Jens Stoltenberg, who was in the United States for President Obama's nuclear summit, is running the Norwegian government from the U.S. via his new iPad, press secretary Sindre Fossum Beyer said."

Herregud. "CNN!, CNN! Oh, a volcano? BUT HAVE YOU SEEN THE PRIME MINISTER'S NEW IPAD!? HE RUNS NORWAY ON IT LOL!" Er det ikke litt flaut at USA trenger et svært fuckings Air Force One for å styre landet mens Jens styrer landet fra en iPad..

Lenke til kommentar

Huff. Jeg synes nå litt synn på de stakkars islenderne, bare problemer for dem, ikke nok med at de har gått konkurs og det er vulkan utbrudd som rammer andre land, så har de flom i tilegg! :ermm:

Men er det ikke verre en at vinden plutselig snur så flyr aska en annen vei ? Bort fra Norge med andre ord ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...