Ebeneser Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Du får ringe et random statlig organ og spørre. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Faen, jeg som skulle bestille fly nå. Hvor lenge kan det vare? Det sies at vulkanen kan forsette å spy ut aske i 2 år til Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Hadde tatt seg ut om det i tillegg hadde blitt kollektivstreik. Null transport i hele landet. Kjenner lukten av den islanske fisen i bergen nå. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 En skam det ikke traff hele Danmark, men sitat er sitat: "There is something rotten in the country of Denmark." Lenke til kommentar
Axl91 Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Haha hell i uhell, hele skolens lærere er på seminar i praha! og russetida starter på onsdag så krysser fingra for at dette varer en stund! Men slik jeg så på vg så står det jo at det ikke er farlig for mennesker eller dyr. Bare flytrafikken dette går utover. Det jeg ikke skjønte var at det stod det kan vare flere uker, og et annet sted noen år? Dette som spys ut over noen år rekker kanskje ikke hit, men da må man ro til island. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Det jeg ikke skjønte var at det stod det kan vare flere uker, og et annet sted noen år? Det kan godt hende vulkanutbruddet fortsetter med varierene styrke ukevis, måneder, år, men jeg er rimelig sikker på at "money talks" dvs. at hvis dét blir scenarioet (samfunnsmessig og økonomisk) så vil myndighetene plutselig komme opp med mange argumenter om at det ikke er så farlig å fly alikevel "som man først antok" osv. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 ...så vil myndighetene plutselig komme opp med mange argumenter om at det ikke er så farlig å fly alikevel "som man først antok" osv. Tja, fly har en uvane med å begynne å dette ned når de går gjennom aske, uansett hvor mye det koster Satser på å slippe stanken i Oslo, nok dritt her fra før. Slår Katla og til kan vi glemme god sommer i Norge de neste 2-3 årene.. Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 kjenner lukta tydelig her i oslo nå.. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Faen, er det ikke nok med finanskrise og Hellas-konkurs? Forbanna f***e drit......... Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Bor midt i østfold, kjenner drittlukta nå. Nei, vent litt, det er bare kumøkk.. Men hvordan lukter det? Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Men hvordan lukter det? er sånn råtten egg-aktig lukt.. svovel.. jeg kjente bare et snev når jeg kom ut fra jobben nede i oslogryta i ettermiddag, men nå, her hjemme -litt mer oppe i høyden, er det ganske merkbart, særlig når det kommer litt ordentlige vinddrag.. har snakka med bekjente andre steder i byen og som kjenner lukta også.. Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Bor midt i østfold, kjenner drittlukta nå. Nei, vent litt, det er bare kumøkk.. Men hvordan lukter det? Det lukter egg sånn som nevnt ovenfor. Jeg har vært mye på Island og er godt kjent med lukta, og den er ikke akkurat delikat, men man blir vant til den. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Dette hørtes litt verre ut: Kæmpevulkan kan true Danmark Det aktuelle vulkanudbrud truer med at vække den langt større nabovulkan Katla til live - og det vil have voldsomme konsekvenser Den islandske vulkan Eyjafjallajökuld har sendt en kæmpe askesky op i seks kilometers højde - og skyen har nu lukket luftrummet over England og det meste af Skandinavien. Det danske luftrum lukkes i aften kl. 18.00. Men det aktuelle vulkanudbrud er ingenting i forhold til det langt, langt voldsommere udbrud, der kan forventes, hvis den nærliggende vulkan Katla går i udbrud. Og det er der en vis form sandsynlighed for, at den gør. - Vi kan ikke sige noget præcist endnu. Det eneste vi ved er, at hver gang Eyjafjallajökuld har været i udbrud, er Katla indenfor et års tid kommet med et langt større og kraftigere udbrud, fortæller en talsmand fra Nordisk Vulkanologisk Center ved Islands universitet til ekstrabladet.dk. Her kan du se, hvornår Katla har været i udbrud Megaudbrud Katla-vulkanen er 10 kilometer i diameter og ligger begravet under en gigantisk gletsjer. Det betyder at betingelserne for kæmpeudbrud er store. Islandske vulkanologer har estimeret magmakammeret under vulkanen til at fylde 10-12 kubikkilometer. Hvis Katla går i udbrud, kan vi forvente en askesky, som ikke bare lukker luftrummet for flytrafik, men får konsekvenser for miljøet og klimaet i år fremover. Et megaudbrud vil skabe syreregn, som skader skove og planter. Asken vil dække markerne og kvæle afgrøderne, og asken kan indeholde partikler, som er sundhedsskadelige for mennesker og dyr. Det danske klima vi i flere år fremover være påvirket af et sådan megaudbrud. Overvåger kæmpevulkanen Ingen ved, om Eyjafjallajökulds udbrud også denne gang vækker den sovende nabovulkan, men vulkanologer og geologer holder skarpt øje. - Vi overvåger nøje udviklingen i og omkring Katla, siger talsmanden fra Nordisk Vulkanologisk Center. http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1329951.ece Endret 15. april 2010 av LucarioX Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 LucarioX: Hver gang vulkanen som nå har utbrudd har Ketla og eksplodert, de gangene de har skjedd har sommeren blitt avbrutt de neste 2 årene, det har blitt kaldere vær, sultkatastrofer etc. Husker jeg rett medførte det og at Nilen gikk tørr. Så ja, det kan bli "litt" verre. (Hvem skulle tro at alvorlige naturhendelser skulle skje her?) Lenke til kommentar
CannaBanna Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Ååååja, så det er grunnen til at det lukter svovel i hagen min Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Katla er jo en av de farligste vulkanene på Island, hvis ikke den farligste vulkanen.. Et utbrudd fra Katla vil nok sende deler av verden inn i en liten mini-istid. Hvem skulle trodd at lille Island kan gjøre så mye skade? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Det kan godt hende vulkanutbruddet fortsetter med varierene styrke ukevis, måneder, år, men jeg er rimelig sikker på at "money talks" dvs. at hvis dét blir scenarioet (samfunnsmessig og økonomisk) så vil myndighetene plutselig komme opp med mange argumenter om at det ikke er så farlig å fly alikevel "som man først antok" osv. Nå er jo det snakk om at hvis vulkanutbruddet vedvarer over tid så vil skiftende vindretning og andre faktorer gjøre at det blir trygt å fly i perioder. Det kan også hende at man klarerer helt nødvendige ambulanseflyginger i lave høyder hvis målinger viser at det ikke er aske der. Så du får litt rett på en måte, selv om dette er klart på forhånd og ikke noe man "kommer på" etterhvert. Man ser dette an dag til dag. Men faren med å fly gjennom vulkanaske er absolutt der. Det har skjedd ulykker med dette. Så myndighetene kommer ikke til å ta selv den minste sjanse, det er jeg sikker på. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Så hva med andre vulkanutbrudd på kloden? Det finnes vel vulkaner som har utbrudd overalt hele tiden? Er vel masse røyk over kringliggende land da og? Uvanlig at det skjer her oppe hos oss, men sånn generelt er det vel egentlig ikke så fantastisk som man skulle tro? Eller hva tenker folk...? Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Det kan godt hende vulkanutbruddet fortsetter med varierene styrke ukevis, måneder, år, men jeg er rimelig sikker på at "money talks" dvs. at hvis dét blir scenarioet (samfunnsmessig og økonomisk) så vil myndighetene plutselig komme opp med mange argumenter om at det ikke er så farlig å fly alikevel "som man først antok" osv. Nå er jo det snakk om at hvis vulkanutbruddet vedvarer over tid så vil skiftende vindretning og andre faktorer gjøre at det blir trygt å fly i perioder. Det kan også hende at man klarerer helt nødvendige ambulanseflyginger i lave høyder hvis målinger viser at det ikke er aske der. Så du får litt rett på en måte, selv om dette er klart på forhånd og ikke noe man "kommer på" etterhvert. Man ser dette an dag til dag. Men faren med å fly gjennom vulkanaske er absolutt der. Det har skjedd ulykker med dette. Så myndighetene kommer ikke til å ta selv den minste sjanse, det er jeg sikker på. Meget sant, men flytrafikken vil fortsatt være påvirket, og man må regne med masse uvissheter når man skal fly i tiden fremover, eller så lenge utbruddet varer. Sist gang Eyjafjallajökull hadde utbrudd (i 1821) varte det jo i nesten to år. Og det blir enda verre dersom Katla får utbrudd også, som er sannsynlig. Endret 15. april 2010 av Chris9 Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Så hva med andre vulkanutbrudd på kloden? Det finnes vel vulkaner som har utbrudd overalt hele tiden? Er vel masse røyk over kringliggende land da og? Uvanlig at det skjer her oppe hos oss, men sånn generelt er det vel egentlig ikke så fantastisk som man skulle tro? Eller hva tenker folk...? Nei det er egentlig et ganske lite utbrudd, men det er fortsatt ganske vanlig, og dette er første gang i europeisk luftfartshistorie at flytrafikken får så store konsekvenser. Det er på grunn av manglende flytrafikk at saken har fått så stor prioritet og rammer samfunnet i Nord-Europa, og den vil få enda mer prioritet dersom Katla får utbrudd i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå