Gå til innhold

Aske fra vulkanutbruddet på Island på vei mot Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merker jeg begynner å bli litt stresset. Skal avgårde med fly om 10 dager, og skjønner meg ikke helt på dette vulkan-greiene. Har prøvd å søke meg fram på nettet, men er ikke så god på det... Kanskje noen av dere kan svare meg på noen "enkle" spørsmål?

 

Er det "vanlig" at den vulkanen som har hatt utbrudd får ett nytt utbrudd i løpet av få uker etter det første? Og kan det komme ennå flere etter det?

 

Og når forventer man at den andre vulkanen får ett utbrudd (tisdmessig) etter den første?

 

 

Jeg har klart lenge å leke lykkelig uvitende, men nå som ferien nærmer seg begynner jeg å bli veldig intressert...

Lenke til kommentar

Er det "vanlig" at den vulkanen som har hatt utbrudd får ett nytt utbrudd i løpet av få uker etter det første? Og kan det komme ennå flere etter det?

 

Dette er ikke et nytt utbrudd, det er samme utbrudd, bare at askeproduksjonen ble mindre en periode, og nå øker den betraktelig igjen. Jeg regner med at askeproduksjonen vil fortsette å gå opp og ned helt til utbruddet slutter.

 

Og når forventer man at den andre vulkanen får ett utbrudd (tisdmessig) etter den første?

 

I løpet av de siste årene har det vært 4 utbrudd fra Eyjafjallajökull såvidt jeg husker, og i 3 av disse tilfellene har Katla hatt utbrudd like etterpå. Derfor er det sannsynlig at Katla kommer til å få utbrudd snart, siden det er over 60 år siden Katla sist hadde utbrudd, og det var bare et lite et. Ifølge statistikken har Katla utbrudd to ganger hvert århundre.

 

Men jeg skjønner at du er bekymret, selv skal jeg ut og fly nå på lørdag. :p

Lenke til kommentar

I løpet av de siste årene har det vært 4 utbrudd fra Eyjafjallajökull såvidt jeg husker, og i 3 av disse tilfellene har Katla hatt utbrudd like etterpå.

 

 

Hva er like etterpå? Er jo ett relativt begrep. Hehe!

Lenke til kommentar

Skal ut å fly innenlands på torsdag. Sist jeg skulle fly, var midt oppi askebråket. Endte opp med å bruke 8 timer på å "komme meg til bussterminalen i Oslo", for så å vente to timer på bussen. Fra Oslo til Førde tok det morsomme 9 timer på en trang buss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...