Gå til innhold

Aske fra vulkanutbruddet på Island på vei mot Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk en melding ifra sjefen min igår, om at jeg skulle stille på jobben idag.

Da jeg våknet idag tidlig, så hadde jeg fått en sms hvor jeg måtte bare vente å høre noe ifra henne igjen. Siden de hadde stengt Flesland, igjen..

 

Blir spennende å se hvor lenge jeg blir permittert.

Lenke til kommentar

Katla har et lengre "rulleblad" enn Eyjafjallajøkul og har hatt god del flere utbrudd, uavhengig av 'Eyjafjalla, men det stemmer jo at de 3(4) gangene 'fjalla har gått av så har Katla etterfulgt samme året.

 

Eyjafjallajøkul utbrudd år;

 

920

1612

1823

2010

 

 

Katla år;

 

post-10740-1271963279,7676_thumb.jpg

 

Forøvrig legger man merke til at Katla "i snitt" har 2 utbrudd hvert hundreår, og at 6 av 9 utbrudd (fra år 1580) har kommet i siste halvdel av kalenderåret.

 

Så Katla er absolut overmoden for er nytt utbrudd iår. Og skal man følge statistikken så "kommer det" i løpet av årets 6 siste måneder.

Lenke til kommentar

og at 6 av 9 utbrudd (fra år 1580) har kommet i siste halvdel av kalenderåret.

Litt skeptisk til den der. En vulkan "vet" jo ikke når på året den er. Altså den vet ikke forskjell på mars og oktober.

Drar du den langt kan du jo ta inn jord-rotasjon, banen rundt Sola osv, men er vell mer en statistisk fluke :p

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Litt skeptisk til den der

 

I beste fall viser det bare en tendens.

 

Men er enig med deg i at det er tynt. For alt vi vet kan det i utbruddene før 1580 vært motsatt, dvs. flest av utbruddene har forekommet i løpet av årets første seks måneder.

 

Sånn sett kan det godt være at ratio egentlig er 50/50, det vet vi ikke.

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

og at 6 av 9 utbrudd (fra år 1580) har kommet i siste halvdel av kalenderåret.

Litt skeptisk til den der. En vulkan "vet" jo ikke når på året den er. Altså den vet ikke forskjell på mars og oktober.

 

Joda, den merker det. Det ligger jo en mange hundre meter tykk isbre oppå Katla. Denne gjør at ting "holdes på plass" med et høyere trykk. Når isbreen sannsynligvis smelter om våren/sommeren vil trykket synke.

 

Da vil smeltepunktet til magmaen bli lavere, og mer magma blir produsert i magmakammeret under vulkanen. Tipper dette gjør at vulkanen lettere får utbrudd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...