Gå til innhold

Aske fra vulkanutbruddet på Island på vei mot Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det største problemet er: hvis bare et fly styrter med xx-xxx antall mennesker omboard og årsaken kan synliggjøres at asken er synderen så hvem har eller vil ta ansvaret for hendelsen?

 

Myndigheter og flyselskaper/operatører mister sin troverdighet, hvem vil betale de enorme erstatningskravene som vil komme? Konsekvensene vil bli helt enorme.

 

Dessuten om flyene kan fly i dagens situasjon så har ikke flyselskapene råd og tid til full ovehaling av motorer/hele fly 2-3-4 ganger så ofte enn normalt grunnet mulige langssiktige askeskader. Tipper at allerede i dagens situasjon blir det utført ekstra kontroller av fly grunnet asken, noe som koster mye penger og tid.

 

Edit: og ja. Billettprisene kommer ti å stige, uten tvil.

 

:)

Lenke til kommentar

Motorstans er ikke det eneste som kan skje. Som jeg skrev tidligere, så kan også pitot-rørene misvise/bli ødelagt (selv en bie kan gjøre dette). Blir pitot-rørene ødelagt kan en miste fartsmåleren og høydemåleren, altså viktige flyinstrument. I tillegg kommer jo problemet med oppskrapa riper.

 

Det er vanskelig å si hva som er trygt, og hva som er utrygt. Vet ikke hvordan test-flyvningene blir utfjørt, så vanskelig å si noe sikkert der.

 

Ja, mitt poeng var mer det at selv om vi har mange testflyvninger som ikke tydelig blir påvirket av asken nå, så er ikke det nok til å si at asken ikke er et problem. Nå eller over tid.

 

Betyr ikke motordød, men muligheten for at flyet går i bakken er vel en sjangse ingen vil ta?

 

Vel, våger å påstå at SAS/Norwegian m.m. av de som har klaget på for mye forbud ønsker å fly så lenge sjansen er liten nok men fortsatt der, mens andre som nevnt ikke vil ha noen fly i lufta med mindre asken er helt vekk.

 

[quote name=Magnus :)' date='20. april 2010 - 09:41' timestamp='1271752901' post='15535829]

Når du snakker om at katla kan forutsake tsunami, gjelder det lokale områder, eller kan den treffe andre land og? Og hva kan forutsake en tsunami?

 

En tsunami fra (sør i) Island kan ramme Norge og de britiske øyer hardere enn Island i seg selv (men det som forårsaket tsunamien kan ha store skadevirkninger lokalt).

 

Slik jeg forstår det kan jordskelv, masseforskyninger eller store ras uti havet forårsake tsunami.

Lenke til kommentar

Jeg dro nylig ned og snakket med noen mayaer om den gamle kalenderen deres. De sa at at man i 2012 kun gikk til en ny periode i deres kalender akkurat som passasjen av år 2000 i vår kalender. Dette hadde absolutt ingenting å gjøre med verdens ende og var på ingen måte slutten for deres kalender.

Lenke til kommentar

Vulkanen har jazzet seg litt opp igjen nå, men det må jo snart være smeltet det som er av is rundt krateret?

tror det ligger en del rundt fortsatt -hele breen er neppe borte, men det ligger ikke mer oppi selve krateret og blokkerer for lavaen som vil ut.. derfor askeproduksjonen avtok i går.. sånn jeg har forstått det ihvertfall.. hvorfor det har tatt seg opp igjen nå aner jeg ikke..

Lenke til kommentar

Burde det ikke være opp til hvert enkelt flyselskap - og ikke politikere - å avgjøre om man skal fly eller ikke?

 

Jeg føler meg faktisk tryggere i flysetet når politikere sier det er greit enn når flyselskaper sier det er greit. Flyselskapene vil bare i lufta så fort som mulig og tape minst mulig penger føler jeg, selvom de påstår at sikkerhet er deres høyeste prioritet.

Lenke til kommentar

Jeg føler meg faktisk tryggere i flysetet når politikere sier det er greit enn når flyselskaper sier det er greit.

 

Ser du på politikere som overmennesker som vet mer om flysikkerhet enn piloter og flymekanikere?

 

Uansett, spørsmålet var om det ikke bør være opp til flyselskapene om de vil fly eller ikke. Du kunne jo uansett valgt å rådføre deg med en politiker først.

 

Dette hysteriet fra myndighetene har ført til milliardtap for næringslivet og skapt komplikasjoner for millioner av privatpersoner på reise.

 

Hvorfor har vi dette hysteriet? Av samme grunn som at vi hadde for eksempel svineinfluensahysteriet og klimahysteriet: Offentlige beslutningsmyndigheter har en selvbevarelsesdrift og markeringsbehov som gjør at de vil blåse opp små trusler slik at de nærmest ser ut som dommedagsprofetier.

 

Flyselskapene vil bare i lufta så fort som mulig og tape minst mulig penger føler jeg, selvom de påstår at sikkerhet er deres høyeste prioritet.

 

Ja, det vil jo være en genistrek av et flyselskap å risikere at flyene deres faller ned!

Endret av Olympico
Lenke til kommentar

Nå var det vel heller luftfartsmyndighetene som Avinor og Eurocontrol jeg tenkte på når jeg sa politikere. Politikere har så langt bare fulgt luftfartsmyndighetene såvidt jeg veit. Men for all del, flyselskapene burde tross alt gjøre som de selv vil og gjøre egne beslutninger etter det som passer dem best. Og da tror jeg at noen flyselskaper vil ta flere sjanser enn andre, for eksempel RyanAir som uansett er et litt tvilsomt selskap i mine øyne.

 

Og som du sa, dette har ført til milliardtap for mange flyselskaper og mange er nær konkurs, som gjør dem depserate til å komme i gang igjen så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Lurer på hva Widerøe sliter med? Tre nød-landinger på to dager :hmm:

 

Så på CNN forrige natt, og der fremkom at aske ikke bare kan skade mekanisk (flymotor) men faktisk også elektronik ombord.

 

Om noe slikt har sammenheng med Widerøe episodene kan man bare spekulere i, men var vel noe med varsellamper? (og det hjalp åpbenbart ikke "å bytte oljepakning)

Lenke til kommentar

Lurer på hva Widerøe sliter med? Tre nød-landinger på to dager :hmm:

 

Så på CNN forrige natt, og der fremkom at aske ikke bare kan skade mekanisk (flymotor) men faktisk også elektronik ombord.

 

Om noe slikt har sammenheng med Widerøe episodene kan man bare spekulere i, men var vel noe med varsellamper? (og det hjalp åpbenbart ikke "å bytte oljepakning)

Sa CNN noe om hvilket elektrisk utstyr som kunne bli skadet? Og hvorfor? Det er allerede kjent at vulkansk aske kan skape trøbbel for antenner, med tanke på støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...