Mr.M Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Nå kan vi bare begynne vente på det deiser fly i bakken 5 dager er åpenbart max av det det moderne samfunnet orker av stillstand, deretter blir man uforsiktig. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Da har jeg vært ute å flydd, lever fremdeles. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Wow! Utrolig! Ble flyet ditt dekket av masse farlig aske? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 tror ikke han hadde vært her da Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Ikke som jeg fikk med meg i hvert fall. Men det ene flyet jeg skulle hatt ble kansellert grunnet passasjermangel Endret 19. april 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) tror ikke han hadde vært her da Tja.. Flyet kunne blitt dekket av aske uten å dette ned da men! >_< Skjønner at mannen ikke døde på veien.. Endret 19. april 2010 av Lokii Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Det hadde vel vært overalt i media hvis det faktisk hadde styrta også tenker jeg, og all flytrafikken hadde stoppa igjen. Akkurat nå ser jeg bare Petter Stordalen som har dansa på et bord på forsida av VG. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 det ser ut til at tilstandene bedrer seg håper denne satans aska er på vei bort snart! om ikke så blir det biltur fra trondheim til wales Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Da har jeg vært ute å flydd, lever fremdeles. "fordi" du har flydd i klarert, askefritt luftrom i Norge Blir andre boller nå som man har senket terskelen for å fly europa på kryss & tverrs i aske-føyka. Får bare håpe operatørene tar seg råd til den ektra oppmerksomheten og vedlikehold det kan kreve Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Lidar B.C.: It arrived over Switzerland on Friday at midnight at 6,500 metres. On Saturday morning it then descended to 3,500m and tripled in intensity into a thinner layer of less than 500m. On Saturday afternoon it descended to 3,000m and increased in intensity. Then overnight the cloud diluted, descended to 2,500m and entered the so-called “mixed layer” – the air we breathe at ground level. The last interpreted observation at Sunday lunchtime shows a strong easing and dilution effect with traces around 3,500m. Looking at the raw data, we can continue to confirm the gradual easing of the cloud - the end of this first extreme event. But this says nothing about what might happen in the future. Today, the two main question marks are: what is the level of volcanic activity and how will the weather evolve? Jeg stiller spørsmålstegn ved disse testflyvingene Endret 19. april 2010 av Vizla Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Blæ. Permittert pga vulkan-aske-greiene. Som ikke SAS allerede sleit med økonomien :/ Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Nå er det vel fortsatt ikke slik at aske betyr instant motordød. Det avhenger av mengden. Om det er mye på en gang eller litt og litt over lang tid (mange flyvninger), så blir resultatet ikke så veldig bra til slutt uansett. For de som ikke blir direkte økonomisk rammet, så er det veldig lett å si at den eneste mengden aske som er sikker, er 0. Heller enn å åpne for muligheten for dødsulykker. De som taper millioner daglig, og kommer til å gå konkurs til slutt, er nok villige til å ta flere sjanser. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Betyr ikke motordød, men muligheten for at flyet går i bakken er vel en sjangse ingen vil ta? Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) De uvisse konsekvensene av askeskyen fra IslandDen Islandske vulkanen Eyjafjallajökull har begynt å spytte ut lava og aske, men dette er kun starten skal vi tro ekspertene. For sist gang Eyjafjallajökull hadde utbrudd varte det i to år, dette får fatale konsekvenser. Flytrafikken Flytrafikken er veldig truet, flere små flyselskaper overlever ikke denne askeskyen i lengden pågrunn av kostnadene det er å ha alle flyene på bakken. De større selskapene vil også gå i kjempe underskudd pågrunn av denne katastrofen. Derfor er det flere selskaper som har testflyget, for å se om flyene tar skade, så langt er det kun positive tester. Det vil også bli mye mindre luftfart globalt, og det er flere som jobber i inn og utland parallelt som må belage seg på at det kan bli vanskelig å holde timeplan fremover, slik at de kanskje må si fra seg jobben de for eksempel har i Kina i tillegg til jobb i Norge. Tropiske varer, og annen ferskvare Med flytrafikken nede vil det ramme mye innen matindustrien, vi vil for eksempel bli å se dyrere og mindre tropiske frukter på butikkene her i Norge fordi det er vanskelig å få importert mye av det. Det samme gjelder elektroniske varer som kommer fra Japan og USA som også vil ha vanskeligheter å komme seg frem enn de vanligvis har. Samt at diverse krydder fra Østen kanskje også vil gå opp i pris. Så det kan fort hende at det allerede så dyre Norge, vil gå opp i pris pågrunn av vanskelighetene med denne askeskyen. Katla Nabovulkanen Katla er en mye større og kraftigere vulkan, denne pleier som regel å slå til rett etter Eyjafjallajökull. Skjer dette kan vi få naturkatastrofer i større skala enn en askesky. I følge en ekspert ved navnet Tønnes kan vi forvente oss store flommer, enorme flodbølger og tsunamier hvis Katla skulle våkne til liv. Ekspertene tror at det er 75% sjanse for at nettopp det skjer, og da innen et eller to år. Kilder: http://www.dagbladet.no/2010/04/16/nyheter/vulkan/utenriks/island/vulkanutbrudd/11310951/ http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1329951.ece http://no.wikipedia.org/wiki/Vulkansk_aske Da har jeg mekket sammen en artikkel om konsekvensene, er det noen betydelige mangler her? Så smell inn og legg ved kilde, skal leveres inn før 10:45. Apropos dette: Noen som syntes det er merkelig at det er en spådom at jorda går under i 2012, og at det i det siste har vært to jordskjelv (Haiti og Peru) og dette vulkanutbruddet, samt finanskrisen. Vi nærmer oss dommedag! Endret 20. april 2010 av Sameboe Lenke til kommentar
Quote Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Apropos dette: Noen som syntes det er merkelig at det er en spådom at jorda går under i 2012, og at det i det siste har vært to jordskjelv (Haiti og Peru) og dette vulkanutbruddet, samt finanskrisen. Vi nærmer oss dommedag! Jorda har hele tiden vært rammet av vulkanutbrudd, finanskriser og jordskjelv. Å spå dommedag på grunn av dette blir urealistisk, spør du meg. Dommedag har også blitt spådd... alt for mange ganger. Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Apropos dette: Noen som syntes det er merkelig at det er en spådom at jorda går under i 2012, og at det i det siste har vært to jordskjelv (Haiti og Peru) og dette vulkanutbruddet, samt finanskrisen. Vi nærmer oss dommedag! Jorda har hele tiden vært rammet av vulkanutbrudd, finanskriser og jordskjelv. Å spå dommedag på grunn av dette blir urealistisk, spør du meg. Dommedag har også blitt spådd... alt for mange ganger. Haha, var på en måte litt ironisk det jeg skrev. Men regner med at dette er nok for å få konspirasjonsteoretikerne til å gå av hengslene. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Er dommedagen i 2012, så er det ved en lokisk grunn, IKKE overtroisk. Og vil det skje i sammenheng med mayakalenderen, så er det bare en ekstrem tilfeldighet. Menneskeheten vil uansett ikke dø ut, for mennesker er over alt, til og med i verdensrommet. Vi har en ekstrem evne til å finne muligheter til å overleve på. Edit: Endret 20. april 2010 av Magnus :) Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Når du snakker om at katla kan forutsake tsunami, gjelder det lokale områder, eller kan den treffe andre land og? Og hva kan forutsake en tsunami? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Blæ. Permittert pga vulkan-aske-greiene. Som ikke SAS allerede sleit med økonomien :/ Milliardene flommer jo inn fra Staten og onkel Jens. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Apropos dette: Noen som syntes det er merkelig at det er en spådom at jorda går under i 2012, og at det i det siste har vært to jordskjelv (Haiti og Peru) og dette vulkanutbruddet, samt finanskrisen. Vi nærmer oss dommedag! Jorda har hele tiden vært rammet av vulkanutbrudd, finanskriser og jordskjelv. Å spå dommedag på grunn av dette blir urealistisk, spør du meg. Dommedag har også blitt spådd... alt for mange ganger. Haha, var på en måte litt ironisk det jeg skrev. Men regner med at dette er nok for å få konspirasjonsteoretikerne til å gå av hengslene. Jeg regnet egentlig med det var en liten spøk fra din side. Personlig så har jeg sett en del mene at dette er opptrinnet til dommedag i år 2012. Blir litt trist inni meg når jeg ser det. Nå er det vel fortsatt ikke slik at aske betyr instant motordød. Det avhenger av mengden. Om det er mye på en gang eller litt og litt over lang tid (mange flyvninger), så blir resultatet ikke så veldig bra til slutt uansett. For de som ikke blir direkte økonomisk rammet, så er det veldig lett å si at den eneste mengden aske som er sikker, er 0. Heller enn å åpne for muligheten for dødsulykker. De som taper millioner daglig, og kommer til å gå konkurs til slutt, er nok villige til å ta flere sjanser. Motorstans er ikke det eneste som kan skje. Som jeg skrev tidligere, så kan også pitot-rørene misvise/bli ødelagt (selv en bie kan gjøre dette). Blir pitot-rørene ødelagt kan en miste fartsmåleren og høydemåleren, altså viktige flyinstrument. I tillegg kommer jo problemet med oppskrapa riper. Det er vanskelig å si hva som er trygt, og hva som er utrygt. Vet ikke hvordan test-flyvningene blir utfjørt, så vanskelig å si noe sikkert der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå