robertaas Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) I tillegg til de 2 jagerflyene i Finnland er det nå kjent at også minst en F16, på ukjent sted og tid, har blitt skadet av skyen. http://www.dagbladet.no/2010/04/19/nyheter/vulkanutbrudd/aske/vulkan/flyforbud/11351729/ Tipper sentraleuropa blir sperret minst til neste helg. Endret 19. april 2010 av robertaas Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Skulle akkurat linke til denne saken. Det er jo på ingen måte bra, men tviler på at det er så farlig reint militært. På lang sikt ja, men jeg er jo optimistisk. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Ser det landet et fly fra Tenerife på gardermoen 08:05 "Hvordan" har dette kommet seg hit uten å fly i fy-fy sonen? Noen som vet ruten? Norwegian fikk ikke tillatelse å fly Las Palmas-Norge, så dette virker litt merkelig Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Fly fra Widerøe måtte nødlande i Bodø idag. Den ene motoren hadde stoppet... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Fly fra Widerøe måtte nødlande i Bodø idag. Den ene motoren hadde stoppet... Kommer ann på hva årsaken var da? Dvs. askerelatert eller ei? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Nå er det som kjent to jagerfly som har tatt skade av asken. Lufthanssa (eller var det KLM eller begge?) foretok testflygninger uten å finne noen problemer. Det er veldig betenkelig når vi også vet at SAS taper 90 millioner om dagen. Bjørn Kjos er selvsagt også fly () forbanna. Han sa på TV2 i morges at han synes det var forferdelig hvordan det går ut over passasjerene. Men det er nok først og fremst de økonomiske tapene han og hans kolleger tenker på. Og det er jo naturlig nok. Men de kan ikke avgjøre noe slikt som er potensielt livsfarlig. Ja til uavhengige testflygninger. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Ser det landet et fly fra Tenerife på gardermoen 08:05 "Hvordan" har dette kommet seg hit uten å fly i fy-fy sonen? Noen som vet ruten? Norwegian fikk ikke tillatelse å fly Las Palmas-Norge, så dette virker litt merkelig Hvis du ser på kartene lenger oppe, ser du at de viser mye aske på under 20000 fot (rød), men lite aske på 20-35000 fot (grønn) og ingen over 35000 fot. Altså tipper jeg på at flyet bare rett og slett har flydd over asken. Forresten: FLXXX = Flight level XXX00 feet FL200 = 20000 feet FL350 = 35000 feet Hjelper nok når man skal tolke kartene. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Norwegian fikk ikke tillatelse å fly Las Palmas-Norge, så dette virker litt merkeligSer at Norwegian har 3 fly på vei sørover nå. Ett er fortsatt over norge, etter er over Danmark og et har akkurat kommet seg inn i tysk luftrom. De har også et fly på vei nordover som har flydd helt øst over alpene. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Kommer ann på hva årsaken var da? Dvs. askerelatert eller ei? Ikke askerelatert såvidt jeg forstår. Widerøes fly har dog turboprop-motor, altså de er sårbare for vulkansk aske. Endret 19. april 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Ser at Norwegian har 3 fly på vei sørover nå. Ett er fortsatt over norge, etter er over Danmark og et har akkurat kommet seg inn i tysk luftrom. Kan virke som Bjørn Kjos nå har tatt på seg pirat-hatten & lapp-på-øyet Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Er det testflygninger med Norwegian det er snakk om her eller flyr de passasjerer fra Oslo til Roma? Ser på Norwegian.no følgende: NB: Rutene Oslo – Malaga og Oslo – Roma flys normalt i henhold til ruteplanen mandag 19. april. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Det er noe rart ute iallefall. Ingen har vel fått tillatelse å fly i No-Flight sonen (ennå) selv om det foregår i FL350 ? (var jo derfor Kjos'en var så pottesur på radion idag) edit; Norwegian fikk visst tillatelse tilslutt, etter både klarsignal og contra-beskjeder og mye tullball http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10000247 Endret 19. april 2010 av Mekkus Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 edit; Norwegian fikk visst tillatelse tilslutt, etter både klarsignal og contra-beskjeder og mye tullball http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10000247 Hvordan forholder de seg til økt risiko ved flyging over askeskyer da? Hvis en teknisk feil, slik som trykkfall i kabinen, skulle skje vil flyet måtte gå ned i askeskyen. Kanskje de redder seg på at man bare kan glide til nærmeste flyplass selv om motorene skulle ryke? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Det er jo lite trengsel i luftrommet og mange steder å nødlande. Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Nå er utbruddet nærmest over, skriver det britiske vulkan-"greiene". Eruption has virtually ceased Så da er det over? utbruddet er vel ikke akkurat erklært over enda, men det er ikke lenger is oppå der, så lavaen har fått fritt spillerom og dermed er det slutt på den mest eksplosive askeproduksjonen som sendte aske 11km+ opp i lufta.. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hvordan er det med regn? Vil det gi nye askeskyer? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Uh-oh. Hekla er i gang. Iallefall ifølge Aftenposten. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3613563.ece Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Var det ikke Katla som var den største og mest fryktede? Lenke til kommentar
Petter Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Sånn jeg også har forstått det. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hekla har visst hatt en del utbrudd opp gjennom årene, så den har vel kanskje ikke like mye oppsamlet drit å true med som Katla.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå