Gå til innhold

Aske fra vulkanutbruddet på Island på vei mot Norge


Anbefalte innlegg

Virker som om vi nok kommer til å finne ut at asken ikke er særlig farlig slik som den henger over Europe for øyeblikket.. Mange flyselskaper har gjennomført testflygninger nå og hvis asken hadde vært så skadelig så ville vel noen av dem merke NOE..

I Finnland merket de absolutt noe fra prøveflygningene luftforsvaret hadde. Husk at mange står i risiko for å gå konkurs nå og da er de villige til å ta en sjangse.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser også at de tror at det vil komme lava ut fra (insert: [* jøkul] )

vil det bety mer eller mindre aske?

 

En vulkan starter med askeproduksjon først såvidt jeg veit, og går deretter over til lavaproduksjon. Hvis lavaproduksjonen begynner vil det nok bli mye mindre aske skal du se.

Endret av Chris9
Lenke til kommentar

Virker som om vi nok kommer til å finne ut at asken ikke er særlig farlig slik som den henger over Europe for øyeblikket.. Mange flyselskaper har gjennomført testflygninger nå og hvis asken hadde vært så skadelig så ville vel noen av dem merke NOE..

I Finnland merket de absolutt noe fra prøveflygningene luftforsvaret hadde. Husk at mange står i risiko for å gå konkurs nå og da er de villige til å ta en sjangse.

 

Ja, dette Jagerflyet har blitt nevnt ofte, men igjen... Det har blitt gjennomført flere titalls flygninger nå og ingen har vist noe tegn til noe unormalt. Vanskelig å hevde at flyselskapene lyver selv om det tidligere i uken fløy et jagerfly som fikk litt slitasje.

Lenke til kommentar

Hvordan dannes egentlig asken?

 

Synes ellers at det er mye unødvendig stengning. Det er helt blå himmel.

 

det er ikke snakk om verdens største sky her eller noe, det er bittesmå partikler, men når man flyr gjennom dette så blir jo flyet truffet av utrolige mengder av denne asken og det i stort fart noe som gjør at skroget sandblåses og motorene tettes

Lenke til kommentar

det er ikke snakk om verdens største sky her eller noe, det er bittesmå partikler, men når man flyr gjennom dette så blir jo flyet truffet av utrolige mengder av denne asken og det i stort fart noe som gjør at skroget sandblåses og motorene tettes

Det farligste med asken er at den har et så lavt smeltepunkt at den smelter og blir sittende fast i motoren, hvor den kveler lufttilførselen slik at motoren stanser. Dette er farlig både for jetfly og turbopropfly (den vanligste typen propellfly). De aller minste propellflyene har stempelmotor og er ikke så sårbar.

Lenke til kommentar

100 diaré-syke nordmenn som har vært i Egypt har kommet seg over til Hellas, og skal fraktes derfra og hjem med buss, 40 timer estimert reisetid

 

ahh, blir nok en "lekker & behagelig hjemreise" når denne gjengen skal kjempe om å komme inn på buss-toalett og wc på div. rasteplasser for å hølja-drite :sick:

Lenke til kommentar

Man ser ikke den store, høye røyksoppen idag, men det betyr nødvendigvis ikke at utslippet er mindre, for det blåser 6-11 m/s som gjør at skyen i stedet blåser langsetter fjellet

 

(fersk screenshot)

post-10740-1271679482,3743_thumb.jpg

 

(værmelding)

http://en.vedur.is/weather/forecasts/areas/

 

Den kan selvsagt ha dempet seg og, men mulig det blir lettere å fastslå når vinden har løyet seg ned.

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...