robertaas Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Menigmann i gata tror jeg driter litt i det, media hauser det opp så sinnsykt.Nordmenn tar i snitt ca. 3 flyturer i året så det er mange dette er aktuelt for. I nærmeste familie har jeg en person som sitter fast i utlandet hvor buss eller tog ikke kan brukes, jeg må avgjøre i løpet av tirsdag om jeg skal avbestille et opphold i utlandet og to andre i nærmeste familie skal fly uka etter. Sist det var stort utbrudd i Island, på Vestmannaeyjar i 1973, så holdt utbruddet på i 5 måneder. Holder det på så lenge denne gangen så henger den planlagte sommerferien for mange i en tynn tråd. Ellers er det jo bedre at media dekker dette enn realitystjerner eller sportstrenere. Endret 18. april 2010 av robertaas Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Forbudet er for å hindre at ulykken først kan skje. Slik fungerer luftfarten - førebygge ulykker. Å ta sjanser hører ikke hjemme i luftfarten. Det er ikke nødvendig å risikere at liv går tapt før en gjør tiltak. Man har åpenbart hatt særdeles effektive rutiner for å sette all flytrafikk på bakken i scenarioet vi er oppe i. Det som dog ser ut til å ha manglet, er et like effektivt eu-system for å få fly opp på vingene igjen. Dermed oppstår det et tomrom hvor "ikke noe ble gjort" (bortsett fra å lene seg på aske-kart) og det dukker opp friske røster som Kjos i Norwegian, en SAS pilot, osv. som mener flyforbudet er unødvendig og paranoia (kan godt hende de har rett) I samme vakumet mener noen flyselskaper "nei det her gidder vi ikke mer" og så foretar de som vi vet, egne tester. Nå er det plutselig disse flyselskapene som er budbringere og legger premisser. Det som ser ut til å mangle (etter mine observasjoner/kjennskap) er en "task-force"/unit underlagt et eu-organ eller EuroControl, dvs. et spleiselag av landene for å finansiere eget fly/mannskap (beredskap), som ved slike hendelser kan foreta solide undersøkelser på vegne av myndighetene selv. Det kan både bli mer av vulkansk aktivitet fremover og det kan vare i månedvis med varierene påvirkning, så sånn sett er det også behov for noe slikt mener jeg. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Jeg håper også at Katla skal få utbrudd, jeg har vært pissed off på islendingene helt siden de ødela sparerenta mi.Dette blir litt som å håpe at den "dumme naboen" skal bli truffet av en atombombe. Noe slikt ville vi absolutt merke. Endret 18. april 2010 av robertaas Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Vurderer seriøst å hive meg på et SAS fly kl 7 i morgen tidlig, da det ser mørkt ut utover uka. Men da må jeg stå opp igjen nå, pakke og punge ut med mer peng enn planlagt. Men så var det om alt kom til å velte mot åpne luftrom fra og med midten av uka igjen da Synspunkt? Noen som har sett noen prognoser utover tirsdag kveld, stopper alt der? Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Gjør det! og selg askefasthistorien din til vg etterpå... Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Står da ikke askefast jeg? Kan komme meg hjem, spørsmålet er bare om jeg skal vente til fredagen, og gamble på å slippe 15 timers togtur. Edit: Er vel i utgangspunktet "hjemme" nå. Endret 18. april 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Vurderer seriøst å hive meg på et SAS fly kl 7 i morgen tidlig, da det ser mørkt ut utover uka. Men da må jeg stå opp igjen nå, pakke og punge ut med mer peng enn planlagt. Men så var det om alt kom til å velte mot åpne luftrom fra og med midten av uka igjen da Synspunkt? Noen som har sett noen prognoser utover tirsdag kveld, stopper alt der? Fly hvor? Akkurat nå er norge klar av skyen, men den kommer innover sørnorge igjen i løpet av mandagen. Det ser ut til at man kan fly nordover fra Gardermoen frem til ca. 14:00 i morgen. Skal man sørover i løpet av de første dagene kan man glemme det om man ikke skal fly i områder med støvsky. http://www.yr.no/nyheter/1.7085346 Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Jeg håper også at Katla skal få utbrudd, jeg har vært pissed off på islendingene helt siden de ødela sparerenta mi.Dette blir litt som å håpe at den "dumme naboen" skal bli truffet av en atombombe. Noe slikt ville vi absolutt merke. Det jeg skrev var uansett ironisk, for å vise hvor korttenkt han andre som jeg siterte var. Endret 18. april 2010 av Lekr Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 [quote name=Magnus ' date='18. april 2010 - 16:47' timestamp='1271605663' post='15527213] For å innrømme det, så ønsker jeg på en måte at katla skal få utbrudd. synts sånt er kult! Men for de det går utover, så håper jeg jo ikke at det skal skje. Skjer det, så går det vel utover meg og om ikke så lenge Jeg håper også at Katla skal få utbrudd, jeg har vært pissed off på islendingene helt siden de ødela sparerenta mi. Gassene som spys ut virker også ganske tøffe, og klimahysteriet er så overdrevet at det er på tide at det virkelig skjer noe nå. De seismikk-grafene jeg har sett på av og til har 4-5 doblet på under døgnet rundt Katla, så du skal ikke se bort ifra at det faktisk vil skje.. Har dog roet seg litt nå men er fremdeles veldig mye høyere enn normalen. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Om det snöar aska imorgon, så lär jag ta lite till vara som en souvenir. Då kan jag påstå mig ha beträtt Island. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Kanskje noen har startet utbruddet bevisst? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Sikkert Frederic Hauge. Tenkte da på dette: Endret 19. april 2010 av Hyperio Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Kanskje noen har startet utbruddet bevisst? "Leggja 30 miljarða €vro í sýppelkassin íslenska ambassadins og vi skrúr af vúlkanin Ekki ringja polísia" Endret 19. april 2010 av Chris9 Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Hvor lenge antar dere flyrommet er åpent nå? Tenker vi timer eller døgn? Sitter i telefonkø hos SAS, laaaaaaang Endret 19. april 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
weebl Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hvor lenge antar dere flyrommet er åpent nå? Tenker vi timer eller døgn? Sitter i telefonkø hos SAS, laaaaaaang kos deg, satt tre og en halv time på lørdag. og da var jeg nr 36 når jeg starta. på fredag var det 380 elns! ser også at de tror at det vil komme lava ut fra (insert: [* jøkul] ) vil det bety mer eller mindre aske? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Hvordan dannes egentlig asken? Synes ellers at det er mye unødvendig stengning. Det er helt blå himmel. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Virker som om vi nok kommer til å finne ut at asken ikke er særlig farlig slik som den henger over Europe for øyeblikket.. Mange flyselskaper har gjennomført testflygninger nå og hvis asken hadde vært så skadelig så ville vel noen av dem merke NOE.. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Ifølge storm.no er østlandet helt dekket om få timer. http://www.storm.no/nyheter/askesky-rundt-halve-kloden-3186729.html Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Synes ellers at det er mye unødvendig stengning. Det er helt blå himmel.Et redningshelikopter som fløy under blå himmel på østlandet var dekket av vulkansk støv da det landet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå