Gå til innhold

Aske fra vulkanutbruddet på Island på vei mot Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvor lang tid det i snitt har tatt før Katla har fått utbrudd som følge av Eyjafjallajökull?

Jeg tenker jeg spør geologen og vulkaneksperten på VG klokka 6. Er interessert i det selv.

For å innrømme det, så ønsker jeg på en måte at katla skal få utbrudd. synts sånt er kult! Men for de det går utover, så håper jeg jo ikke at det skal skje.

 

Skjer det, så går det vel utover meg og om ikke så lenge :p

Endret av Magnus :)
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det går diskusjonen ut på hvorvidt den type konsentasjon av aske som man ser nå er farlig i det hele tatt. Tidligere ulykke relatert til vulkaner har vel sett flyene fly rett over utbruddet, gjennom den tykkeste aske-skyen?

 

Men selvfølgelig må sikkerheten gå først og det skal ikke gambles. Men viser det seg at den type konsentasjon av aske ikke er farlig for fly likevel, så bør man finne ut av dette ganske raskt.

De finske jagerflyene er bevis nok på at å fly gjennom den type aske-konsentrasjon som var over skandinavia på torsdag er veldig farlig. Er aktiviteten til vulkanen en peke-pinn så vil vi da nå de nærmeste par dagene ha høyere konsentrasjon av aske enn hva de jagerflyene fløy gjennom/i. ( Her tenker jeg da generelt, har ikke sjekket vindforhold og vet derfor ikke hvor majoriteten vil havne. )

som påpekt tidligere kan det ikke være så vanvittig farlig, når de tross alt ikke oppdaga noe før etter landing. samme med de ambulansehelikoptrene i dag som fikk litt støv på seg. kvalifiserer ikke til å bli ført opp på noe ulykkesstatistikker en gang -det er jo ikke en ulykke på NOEN måte, det er bare snakk om litt ekstra vedlikeholdsarbeit.. det er når motorene stopper i lufta at man kan kalle det "farlig" og en ulykke/nestenulykke.. og de gangene det har skjedd, har man tross alt fløyet rett over selve vulkanen -noe som er ganske annerledes enn det borte i finland. og selv ikke de som fløy over vulkaner har styrta, de har landa alle sammen. har vel vært registrert 100 slike hendelser totalt og fortsatt ingen reelle ulykker.

Lenke til kommentar

hmm, er enkelt-land i ferd med å "gjøre opprør" mot Met Office UK og data-animasjonene deres?

 

Paris (NTB-Reuters): Frankrike gjenåpner flere flyplasser som har vært stengt som følge av askeskyen fra vulkanutbruddet på Island.

 

Avgjørelsen kommer etter at Air France gjennomførte vellykkede testflyginger mellom Paris og Toulouse søndag

 

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1471619.ece

 

Også Tyskland satser på at deres egne real-life tester er til å stole på fremfor det man samstemt hitil har støttet seg på.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor lang tid det i snitt har tatt før Katla har fått utbrudd som følge av Eyjafjallajökull?

 

Jeg sammenlignet årstall fra Wikipedia her i sted, og de to-tre gangene vulkanene har hatt utbrudd "på samme tid" har det også skjedd samme år, om jeg ikke husker feil. Noe mer nøyaktig enn det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

det har vært snakk om at vinden skal snu tilbake mot oss og at vi da får en ny bølge.. men samtidig ble det vel sagt på enten dagsrevyen eller tv2-nyhetene var det kanskje, at intensiteten i utbruddet ikke er like høy som før, så man kan jo håpe..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Eneste grunnen til at det er stopp i trafikken, er at de som sitter med ansvaret er redd for at noe skal skje og de få all skyld for det. Mener det burde vært opp til enkelte flyselskap/flyplasser å vurdere situasjonen. Ikke flygelederne.
Så om Ryanair klarer presse administrasjonen på Torp og en liten filleflyplass i Italia så burde de få fly mellom disse?
Lenke til kommentar

Kikket på Sky News i stad/pressekonferanse fra EuroControl, fikk liksom magefølelse av at det vil bli lempet på frarådingen om å fly i askeskyene. De skulle holde møte imorgen ettermiddag kl.17.00 og ett av kriteriene som skulle legges til grunn for hva de beslutter, var test-flight'ene som Lufthansa og KLM foretok.

 

Det er nå det blir interessant og lærerikt :D

 

- for et par dager siden henviste Luftfartstilsynet til motor-skadene to finske jagerfly pådro seg, som bevis på hvor farlig det er og at flyforbud derfor er nødvendig.

 

Imorgen kveld/eller tirsdag derimot, er jeg nesten sikker på at Avinor/Luftfartstilsynet vil forandre standpunkt (overstemmende med hva EuroControl sier) og bla. bruker "vellykkede" test-flyvinger fra Lufthansa etc. for å gi grønt-lys til å fly i tidligere "forbudte områder"

 

Spm. er kanskje hva man bør stole mest på, tester utført av non-profit aktør (finske forsvaret) eller business-aktører som KLM, Lufthansa osv.?

 

Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at datamodellen bare er omtrentlig, den gir ikke nøyaktig tall hele tiden og kan inneholde feil. Så antagelig har finnene vært uheldige, mens KLM og Lufthansa har vært heldige.

 

Jeg ser absolutt poenget med at man burde hatt mer presise og bedre målinger av askemengde. Men innen den tid ser jeg ikke hvorfor man skal gamble med menneskeliv så lenge man ikke har det helt på det rene at de ikke bare har vært heldige med testflygingene sine.

Lenke til kommentar

Er mulig man skulle "aske-testet over mye lengre tid, helst med ett og samme fly. Slik det er nå bærer det preg av at noen flyselskaper nærmest i trass gjorde egne enkeltstående tester, og siden de slo heldig ut, er det fort gjort at myndigheter hiver seg på i pur glede "for å få hjula igang" i europa"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...