boffeeen Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Det blir nok fraktet på vann og land. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Ha, jeg hamstret bananer i går, verre med dere andre Ser ut som aksen åpner opp for flyvning i Sør-Norge på onsdag. Noen som vet hvordan SAS er med om-booking av fly fra en senere dato til tidligere hvis luftrommet skulle åpnes? Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Noen som vet hvor lang tid det i snitt har tatt før Katla har fått utbrudd som følge av Eyjafjallajökull? Jeg tenker jeg spør geologen og vulkaneksperten på VG klokka 6. Er interessert i det selv. For å innrømme det, så ønsker jeg på en måte at katla skal få utbrudd. synts sånt er kult! Men for de det går utover, så håper jeg jo ikke at det skal skje. Skjer det, så går det vel utover meg og om ikke så lenge Endret 18. april 2010 av Magnus :) Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Slik jeg forstår det går diskusjonen ut på hvorvidt den type konsentasjon av aske som man ser nå er farlig i det hele tatt. Tidligere ulykke relatert til vulkaner har vel sett flyene fly rett over utbruddet, gjennom den tykkeste aske-skyen? Men selvfølgelig må sikkerheten gå først og det skal ikke gambles. Men viser det seg at den type konsentasjon av aske ikke er farlig for fly likevel, så bør man finne ut av dette ganske raskt. De finske jagerflyene er bevis nok på at å fly gjennom den type aske-konsentrasjon som var over skandinavia på torsdag er veldig farlig. Er aktiviteten til vulkanen en peke-pinn så vil vi da nå de nærmeste par dagene ha høyere konsentrasjon av aske enn hva de jagerflyene fløy gjennom/i. ( Her tenker jeg da generelt, har ikke sjekket vindforhold og vet derfor ikke hvor majoriteten vil havne. ) som påpekt tidligere kan det ikke være så vanvittig farlig, når de tross alt ikke oppdaga noe før etter landing. samme med de ambulansehelikoptrene i dag som fikk litt støv på seg. kvalifiserer ikke til å bli ført opp på noe ulykkesstatistikker en gang -det er jo ikke en ulykke på NOEN måte, det er bare snakk om litt ekstra vedlikeholdsarbeit.. det er når motorene stopper i lufta at man kan kalle det "farlig" og en ulykke/nestenulykke.. og de gangene det har skjedd, har man tross alt fløyet rett over selve vulkanen -noe som er ganske annerledes enn det borte i finland. og selv ikke de som fløy over vulkaner har styrta, de har landa alle sammen. har vel vært registrert 100 slike hendelser totalt og fortsatt ingen reelle ulykker. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Hehe, han geologen har jeg hatt som foreleser for noen uker siden. Utrolig kjip fyr. Edit: ... eller muligens bare et utrolig kjipt tema (dømmer ingen) Ser ut som Gardermoen åpnes i kveld Endret 18. april 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 hmm, er enkelt-land i ferd med å "gjøre opprør" mot Met Office UK og data-animasjonene deres? Paris (NTB-Reuters): Frankrike gjenåpner flere flyplasser som har vært stengt som følge av askeskyen fra vulkanutbruddet på Island. Avgjørelsen kommer etter at Air France gjennomførte vellykkede testflyginger mellom Paris og Toulouse søndag http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1471619.ece Også Tyskland satser på at deres egne real-life tester er til å stole på fremfor det man samstemt hitil har støttet seg på. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Det burde vi her i nord også gjøre. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Noen som vet hvor lang tid det i snitt har tatt før Katla har fått utbrudd som følge av Eyjafjallajökull? Jeg sammenlignet årstall fra Wikipedia her i sted, og de to-tre gangene vulkanene har hatt utbrudd "på samme tid" har det også skjedd samme år, om jeg ikke husker feil. Noe mer nøyaktig enn det vet jeg ikke. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 noen som har sett prognoser for uttover uka? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Nei, tror ikke det finnes ennå. Jeg har kun sett ut til tirsdag kveld, men utviklingen virker positiv i mine øyne. Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) det har vært snakk om at vinden skal snu tilbake mot oss og at vi da får en ny bølge.. men samtidig ble det vel sagt på enten dagsrevyen eller tv2-nyhetene var det kanskje, at intensiteten i utbruddet ikke er like høy som før, så man kan jo håpe.. Endret 18. april 2010 av Joaaso Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Eneste grunnen til at det er stopp i trafikken, er at de som sitter med ansvaret er redd for at noe skal skje og de få all skyld for det. Mener det burde vært opp til enkelte flyselskap/flyplasser å vurdere situasjonen. Ikke flygelederne.Så om Ryanair klarer presse administrasjonen på Torp og en liten filleflyplass i Italia så burde de få fly mellom disse? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Her var det stille: http://www.flightradar24.com/ Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Due to an extreme amount of visitors at Flightradar24, we have temporarliy suspended the ability to click on aircrafts (normally shows flightinfo like speed, aircraft type, destination and plane trail) If you want to see some info about the planes you can switch on the "show callsign" feature in adjustments.. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Kikket på Sky News i stad/pressekonferanse fra EuroControl, fikk liksom magefølelse av at det vil bli lempet på frarådingen om å fly i askeskyene. De skulle holde møte imorgen ettermiddag kl.17.00 og ett av kriteriene som skulle legges til grunn for hva de beslutter, var test-flight'ene som Lufthansa og KLM foretok. Det er nå det blir interessant og lærerikt - for et par dager siden henviste Luftfartstilsynet til motor-skadene to finske jagerfly pådro seg, som bevis på hvor farlig det er og at flyforbud derfor er nødvendig. Imorgen kveld/eller tirsdag derimot, er jeg nesten sikker på at Avinor/Luftfartstilsynet vil forandre standpunkt (overstemmende med hva EuroControl sier) og bla. bruker "vellykkede" test-flyvinger fra Lufthansa etc. for å gi grønt-lys til å fly i tidligere "forbudte områder" Spm. er kanskje hva man bør stole mest på, tester utført av non-profit aktør (finske forsvaret) eller business-aktører som KLM, Lufthansa osv.? Jeg vet ikke. Lenke til kommentar
Purplehaze Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Ser for meg at det er høyere konsentrasjon av partiklene i lufa over Island enn det er over størsteparten av fastlandseuropa. Må nødvendigvis bli litt tynna ut etthvert, pluss at en del faller vel ned med nedbør. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Problemet er vel at datamodellen bare er omtrentlig, den gir ikke nøyaktig tall hele tiden og kan inneholde feil. Så antagelig har finnene vært uheldige, mens KLM og Lufthansa har vært heldige. Jeg ser absolutt poenget med at man burde hatt mer presise og bedre målinger av askemengde. Men innen den tid ser jeg ikke hvorfor man skal gamble med menneskeliv så lenge man ikke har det helt på det rene at de ikke bare har vært heldige med testflygingene sine. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Er mulig man skulle "aske-testet over mye lengre tid, helst med ett og samme fly. Slik det er nå bærer det preg av at noen flyselskaper nærmest i trass gjorde egne enkeltstående tester, og siden de slo heldig ut, er det fort gjort at myndigheter hiver seg på i pur glede "for å få hjula igang" i europa" Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Gardermoen åpner snart/har åpnet? noen som kan bekrefte dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå