Mokko Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 De fløy lavere enn til vanlig, og dermed kan det hende at vanlige flyvninger er mer utsatt. Og at én flyvning ikke opplever problemer betyr jo ikke at ingen av de mange tusen flyvningene som finner sted hver eneste dag vil gjøre det. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 De fløy lavere enn til vanlig, og dermed kan det hende at vanlige flyvninger er mer utsatt. Og at én flyvning ikke opplever problemer betyr jo ikke at ingen av de mange tusen flyvningene som finner sted hver eneste dag vil gjøre det. BBC sier dog følgende: Dutch airline KLM said it flew a Boeing 737-800 up to the usual maximum altitude of 13km (8 miles) on Saturday and Germany's Lufthansa said it flew 10 planes to Frankfurt from Munich at altitudes of up to 8km. KLM chief executive Peter Hartman, who was on board the plane, said there was "nothing unusual" about the flight. ..BBC.co.uk Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Så det var trygt å fly i går kveld. Det kan bety at akuratt da blåste det sterke vinder som dro asken bort, at vulkanen i timene før dette var roligere e.l. Det er altfor mange variabler som må taes med i regnestykket til at flytraffiken kan settes i gang trygt. Tipper hvis disse landene åpner igjen ( Og vulkanen fortsetter. ) at vi vil se daglig forbud/oppheving. At flytrafikk kan gå under 10,000 er noe man "allerede visste" men som måtte bekreftes, dog det er begrenset hvor mange fly som kan pakkes sammen i den høyden. Lenke til kommentar
YNWA32 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) YouTube dokumentar i 3 deler om flyving i Askesky fra vulkan utbrudd. Skjedde i 1982. "The Jakarta Incident" http://www.youtube.com/watch?v=QxhiJnhI-p4 del 2: Falling from the Sky 2/3 del 3: Falling from the Sky 3/3 Endret 18. april 2010 av YNWA32 Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Slik jeg forstår det går diskusjonen ut på hvorvidt den type konsentasjon av aske som man ser nå er farlig i det hele tatt. Tidligere ulykke relatert til vulkaner har vel sett flyene fly rett over utbruddet, gjennom den tykkeste aske-skyen? Men selvfølgelig må sikkerheten gå først og det skal ikke gambles. Men viser det seg at den type konsentasjon av aske ikke er farlig for fly likevel, så bør man finne ut av dette ganske raskt. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Slik jeg forstår det går diskusjonen ut på hvorvidt den type konsentasjon av aske som man ser nå er farlig i det hele tatt. Tidligere ulykke relatert til vulkaner har vel sett flyene fly rett over utbruddet, gjennom den tykkeste aske-skyen? Men selvfølgelig må sikkerheten gå først og det skal ikke gambles. Men viser det seg at den type konsentasjon av aske ikke er farlig for fly likevel, så bør man finne ut av dette ganske raskt. De finske jagerflyene er bevis nok på at å fly gjennom den type aske-konsentrasjon som var over skandinavia på torsdag er veldig farlig. Er aktiviteten til vulkanen en peke-pinn så vil vi da nå de nærmeste par dagene ha høyere konsentrasjon av aske enn hva de jagerflyene fløy gjennom/i. ( Her tenker jeg da generelt, har ikke sjekket vindforhold og vet derfor ikke hvor majoriteten vil havne. ) Endret 18. april 2010 av Vizla Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 De finske jagerflyene er bevis nok på at å fly gjennom den type aske-konsentrasjon som var over skandinavia på torsdag er veldig farlig. Er aktiviteten til vulkanen en peke-pinn så vil vi da nå de nærmeste par dagene ha høyere konsentrasjon av aske enn hva de jagerflyene fløy gjennom/i. ( Her tenker jeg da generelt, har ikke sjekket vindforhold og vet derfor ikke hvor majoriteten vil havne. ) Trodde det finske jagerflyet så å si fløy rett over vulkanen jeg.. ? Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 F-18 Hornet-flyene var ute på øvelsestokt nord i Finland torsdag morgen da de fløy inn i askeskyen. Etter landing ble det konstatert at motorene var dekket av fint, vulkansk støv. – Dette betyr at også korte flyginger i denne asken kan gjøre stor skade på flymotorer, sier det finske forsvaret i en uttalelse. Bilder fra en av motorene viser at støvet hadde smeltet, noe som førte til at ventilasjonskanalene ble blokkert. (©NTB) Kilde. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Nei, de fløy i Finland. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Så hva er deres spekulasjoner? Vil vi se fly fra London til Oslo innen fredag? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Det kommer helt an på myndighetene. Hvis ikke de gjør noe blir det nok ingen flyvninger. Støvet vil nok neppe forsvinne, er kun avhengig av at folk skal innse det ikke er så farlig. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Jeg vil mye heller høre info/forslag fra flymekanikere, ingeniører og piloter fremfor geologer, metrologer, statistikere og økonomer. Eneste grunnen til at det er stopp i trafikken, er at de som sitter med ansvaret er redd for at noe skal skje og de få all skyld for det. Mener det burde vært opp til enkelte flyselskap/flyplasser å vurdere situasjonen. Ikke flygelederne. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Det kommer helt an på myndighetene. Hvis ikke de gjør noe blir det nok ingen flyvninger. Støvet vil nok neppe forsvinne, er kun avhengig av at folk skal innse det ikke er så farlig. Og du vet at det ikke er farlig fordi ? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Det er ingen som har bevist det er farlig ennå. Heller ingen som har undersøkt om det i det hele tatt finnes noe støv. Endret 18. april 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Det er ingen som har bevist det er farlig ennå. Heller ingen som har undersøkt om det i det hele tatt finnes noe støv. Dem fant nå aske i Finland. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 YouTube dokumentar i 3 deler om flyving i Askesky fra vulkan utbrudd. Skjedde i 1982. "The Jakarta Incident" http://www.youtube.com/watch?v=QxhiJnhI-p4 del 2: Falling from the Sky 2/3 del 3: Falling from the Sky 3/3 Dette var litt interessant, noen som vet om det er lagd helaftens spillefilmer om dette? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Noen som vet hvor lang tid det i snitt har tatt før Katla har fått utbrudd som følge av Eyjafjallajökull? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Nå er det 3-4 fly fra Island som straks lander på Værnes http://www.kefairport.is/English/Timetables/Departures/ Noen som bor i nærheten og kan stikke bort å sjekke om alt går riktig for seg? (forum-tilbakemelding) Håper/antar disse flya blir grundig teknisk undersøkt for evt. aske-skader for å få en pekepinn hvordan stova egentlig er Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Hvordan går det med frukten i norge da? Vi må jo ha tilgang til ferske bananer, appelsiner og slikt. Vil vi merke nedgang av frukt om dette pågår lengre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå