Hyperio Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Det kan bli Katlastrofe... Det ligger 800 meter med is oppå Katla. Og det er vel snakk om at den smelter og sender shitloads med vann først og fremst nedover Island. Har også dårlig tro på en tsunami mot Norge. Lenke til kommentar
LilleMy_2 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 "Nei til snik-Islandifisering av luftrommet over Norge!" Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Det er noen som ser på muligheten for å fly lavt, under skyene. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Blir det tsunami av dette så ligger kystnorge dårlig ann [...] nok det heller har vært snakk om en flodbølge av smeltevann nedover elvene på island -ihvertfall sånn jeg har oppfatta det uten at jeg har lest det for nøye.. Korekt.... Innimellom TSUNAMI, MONSTERVULKAN og ENORME FLODBØLGER finner man også: Han [Reidar Trønnes, professor ved institutt for geologi og bergteknikk på NTNU] forklarer konsekvensforløpet med at store mengder vann slippes ut av vulkanens kaldera og vil strømme ned østsiden av Myrdalsjökull som er isbreen som dekker Katla. Vannmassene vil treffe havet med stor kraft og vannstanden vil øke voldsomt i flere minutter. Dette vil igjen generere en tsunami som sannsynligvis vil ødelegge de lavereliggende delene av tettstedet Vik på Island. Tettstedet Vik på island har ifølge wikipedia ca 300 innbyggere Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Sistgang > Katla hadde utbrudd, anslår man den øste ut like store mengder som Amazonas, Mississippi, Nilen, og Yangtze tilsammen At the peak of the 1755 eruption the flood discharge has been estimated at 200,000–400,000 m³/s; for comparison, the combined average discharge of the Amazon, Mississippi, Nile, and Yangtze rivers is about 266,000 m³/s. Litt uklart for meg om det snakkes om lava, røyk eller aske, men uansett gigantiske tall Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. april 2010 Forfatter Del Skrevet 18. april 2010 Vi kan uansett fint si at om Katla setter i dag så er det vi ser nå en veldig liten oppvarming på mer action Og ja: jeg syns det er litt interresant, er ikke så ofte det skjer ting i våre strøk. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Vi kan uansett fint si at om Katla setter i dag så er det vi ser nå en veldig liten oppvarming på mer action Og ja: jeg syns det er litt interresant, er ikke så ofte det skjer ting i våre strøk. Da er vi to!. Utrolig interresant med slike "natur fenomen" Endret 18. april 2010 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Og jeg som begynner på skolen på mandag..bare synd jeg går på skole i England da og har hatt ferie i Norge, kommer meg ikke tilbake før tidligst torsdag...åneeeiii Lenke til kommentar
Simenrf Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Hallo Det var bare noe jeg lurte på angående vulkanen Katla. Hvis den får utbrudd, vil det få noe å si på temperaturen? Vil vi få en kaldere sommer om Katla får utbrudd? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Husker ikke hvor jeg leste det, men sistgang Katla hadde utbrudd, påvirket det klima flere steder på jorden, "the year there was no summer" etc. Kornavlingene slo feil noen steder og det var lave temperaturer tre år på rad osv. Antydes sågar at utbruddet kan ha hatt en påvirkning i utviklingen av den franske revolusjonen. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Men hvor stor sjanse er det egentlig for at Katla skal våkne? Ifølge historien så er det jo stor sjanse, men det var vel ganske lenge siden. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 3 av 4 ganger våkner den til liv Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Hvor store temperaturforskjeller snakker vi egentlig om når vi sier at vi "mister sommeren" pga. Katla? Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Husker ikke hvor jeg leste det, men sistgang Katla hadde utbrudd, påvirket det klima flere steder på jorden, "the year there was no summer" etc. Kornavlingene slo feil noen steder og det var lave temperaturer tre år på rad osv. Antydes sågar at utbruddet kan ha hatt en påvirkning i utviklingen av den franske revolusjonen. http://en.wikipedia.org/wiki/Year_Without_a_Summer Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Husket visst feil, det var ikke miljøkonsekvensene av Katla jeg hadde lest om, men en annen nærliggende formasjon, Laki (i 1783-1784) http://en.wikipedia.org/wiki/Laki Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Vedde rpå hele island er laget av en vulkan^ syns hele flyforbudet er tragiskt. er ikke farlig å fly. det flyet som gikk ned i 80 tallet kjørte rett over en vulkan. her er jo all aske uttynna. ergo trygt å fly Endret 18. april 2010 av Cosmo Kramer Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Icelandair busser askefaste europeere via Trondheim. Allerede. http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1471541.ece SAS vurderer flyginger fra USA til Trondheim, Bodø, Bergen og Stavanger. http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1471533.ece Vedde rpå hele island er laget av en vulkan^ syns hele flyforbudet er tragiskt. er ikke farlig å fly. det flyet som gikk ned i 80 tallet kjørte rett over en vulkan. her er jo all aske uttynna. ergo trygt å fly Det er flere fly som har fått tekniske problemer. Selv om asken er spredt så kan den samle seg opp i motoren over tid og forårsake problemer. Så det er ennå ikke helt problemfritt enda. De testflyene som det var snakk om fløy i lavere høyde, det er ennå ikke bevist at det er trygt å fly i normal høyde hvor asken er. Endret 18. april 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Ikke så farlig likevel? (Nettavisen) - KLM og Lufthansa gjennomførte lørdag flere testflyginger i Europa og sier at det ikke ble registrert skader på flyene fra askeskyen fra vulkanutbruddet på Island. http://www.nettavisen.no/nyheter/article2885128.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå