Gå til innhold

Sko til jakt

Coa

Anbefalte innlegg

Jeg er en førstegangsjeger som er ute etter gode sko til jakt. Jeg kommer til å jakte på fjellet etter ryper. Det blir nok også jakt etter rådyr og eventuelt elg.

Så, det jeg lurer på. Er det nødvendig å bruke jaktstøvler eller kan jeg bruke fjellstøvler eller Gore Tex? Hva er best?

Jeg har absolutt ingen erfaring når det kommer til valg av sko til jakt. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe jaktsko eller forsvarets feltstøvler M77, men jeg har hørt litt av hvert og er egentlig veldig usikker.

Om det er noen som kunne hjulpet meg i riktig retning hadde jeg blitt veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags støvler du trenger, avhenger nesten 100 % av hvor langt du skal gå i hva slags terreng. Unntaket er kanskje smygjakt i skogen, hvor du trenger svært myke såler som lager minst mulig støy.

Jeg vil påstå at veldig mange av jaktstøvlene som selges er for høye og tunge for å gå lange turer i fjellet med. Til jakt i fjellet bruker jeg halv-lave fjellstøvler; i skogen bruker jeg høye jaktstøvler.

Til fjelljakt er du ute etter:

- Veldig stive såler, med godt grep. Går du mye i steinur blir du helt latterlig sårbeint med tynne myke såler. Ligg spesielt unna Forsvarets og Lundhagsene med de tynneste sålene.

- Relativt stive skaft, minst til over ankelen. Selv om du ikke trenger støtten fra de aller høyeste skaftene, må du ha en del støtte til ulendt terreng og litt vekt i sekken.

- Så godt (= tykt og stivt) lær som du har råd til. Har du godt nok lær trenger du ikke Gore-Tex eller annet membran.

Jeg er spesielt fan av de halv-lave fjellstøvlene til La Sportiva, samt alt som er laget av Varg. Varg er dønn vanntette helt uten membran men koster lett 2500-3000 for de høye jaktstøvlene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...