T.A Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Hei! Jeg har et skoleprosjekt i naturfag (VG1) som går ut på spiseforstyrrelser. Jeg bare lurte på om noen kan fortelle hvordan dette kan utvikle seg etterhvert hos personer? F.eks. Først mister man matlyst, så blir man deprimert osv. Er ikke meningen å bringe opp tema for å "disse" andre eller skape misnøye, men peronlige erfaringer hadde jeg satt utrolig stor pris på! Har aldri hatt det selv, så hadde vært interessant å vite om dette tema. Svar hadde blitt satt pris på Endret 14. april 2010 av Montana298 Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Her finnes det ingen fasit, men jeg tror at mange mennesker kan være ekstra sårbare på grunn av genetiske eller personlihetsmessige faktorer. Slik at de lettere kan utvikle en spisefortyrrelse i møte med en utløsende faktor. 30% av personer med spiseforstyrrelser har også vært utsatt for fysiske og seksuelle overgep. Det kan også være hendelser i personens liv som kan utløse spiseforstyrrelsen. Mobbing, tap, konflikter, slanking, prestasjonskrav, endringer i livet osv. Det som gjør at man opprettholder lidelsen kan være følelse av mestring, kontroll osv. Selv sliter jeg med det jeg tror er alvorlig depresjon, og opplevde å miste matlysten helt. Det å kunne trosse kroppen selv når jeg fikk smerter (hunger pains) ga en følelse av full kontroll, i en livssituasjon som var fullstendig kaos. Var nesten nede i 42 kg før jeg begynte på Tolvon, antidepressiva, som ble gitt til meg spesielt for å øke matlysten. Sliter veldig med å ha et normalt forhold til mat fremdeles. Blir ofte veldig sur og irritabel i sammenheng med måltider, og kan nekte å spise om det ikke er noe som frister der og da. Jeg var aldri slik før. Har slitt med veldig mange fysiske symptomer. Var alltid trøtt og utslitt, frøs absolutt hele tiden, var ofte svimmel og ble kvalm selv av små inntak av mat. Endret 14. april 2010 av KittyCat 1 Lenke til kommentar
T.A Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Hmm, mye brukbart der. Tusen takk! Da blir du inkludert i presentasjonen min som eksempel, hehe Håper det er greit? Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Hmm, mye brukbart der. Tusen takk! Da blir du inkludert i presentasjonen min som eksempel, hehe Håper det er greit? Helt greit =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå