Gå til innhold

Fra byggingeniør til arkitekt?

Beges

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å søke arkitektutdanning til høsten, men tviler på at jeg kommer inn. Andreønsket er bygginingeniør, og jeg leste i dette intervjuet om arbeidsmuligheter at "Ved å ta et par kurs kan man for eksempel bli arkitekt eller jobbe med konstruksjonsteknikk."

Er det noen her som har kunnskap om slike kurs eller muligere videreutdanning fra byggingeniør (master/bachelor) til arkitekt. Eller om jobbmuligheter i arkitekt-/entrepenørfirma i det hele tatt etter endt utdanning? :)

Jeg vet jeg bør spørre studierådgivere ved universitet o.l., og det jeg også har gjort (uten å ha fått svar enda). Det går bare så mye raskere å spørre noen og få svar her på forumet :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Jeg tok meg faktisk tid til å lage en bruker for å svare deg på dette. du har nok funnet ut av det allerede med tanke på at du satte ut spørsmålet i 2010, men jeg legger ut dette for dere andre som tenker på det samme ;) . det fins en vei i Norge der dette er mulig. Universitet i Agder (Grimstad) har et tilbud for alle studenter som tar byggdesign (Byggingeniør). de har en avtale med Aalborg universitetet i Danmark, som gjør det mulig for studenter på UIA å gå videre fra en treårig Bacheler i Byggdesign til en master i arkitektur. for å komme inn på skolen i Danmark må du ha en snitt karakter på rundt "C". dette tilsvarer karakter 4re sånn cirka.

Hvis du følger dette løpet vil du ikke bare ha master i Arkitektur, men du vil også ha en ingeniørutdannelse. dette er mine øye ganske attraktivt for vanligvis må en arkitekt ha en ingeniør tilstede for å sjekke at det arkitekten tegner faktisk er mulig å tegne. når du er begge deler så fyller du begge stillingene. det er jo to fluer i en smekk det!

Informasjon om yrket:

http://www.uia.no/no/portaler/studietilbud/studier/ingenioerfag_-_byggdesign

Informasjon om skolene/andre ting:

- Aalborg universitet er en svært anerkjent skole som er kjent i mange land.

- Universitetet i Agder: http://www.uia.no/

- Snittet for å komme inn på byggdesign på UIA i år (2012) er 4.2 men det kan variere.

- Tress er for dere som har generalstudiekompetanse men ikke fysikk 1 og Matte R1/R2. dette er et tre semestret år der du tar disse fagene i sommer og deretter forsetter i samme løp som de andre når dere starter i August.

- Det fins også Y-Veier for å komme inn på Byggdesign, men dette vet jeg lite av så dere må nesten bare lese om det på i den øverste linken.

Håper dette hjelper for dere ;) og lykke til videre! :D

Endret av Bruker1to3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...