f(x) Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Hei! Jeg skal på ferie til Kreta i sommer og min mor vurderer å kjøpe en Mini-PC til turen, og til senere reiser. Den bærbare som brukes til daglig klarer ikke (av ukjent grunn, trolig software etter litt søking) å søke opp trådløse nett, og en mindre Mini-PC/netbook er attraktiv. De koster dessuten ikke så mye, prisene starter vel på ca. 2000 kr. Jeg vet ikke mye om slike PC-er og vil gjerne ha anbefalinger på spesifikke modeller. Den bør helst ikke være for dyr (helst under 3000 kr.). Hvilken modell gir mest "innhold" for pengene? f.eks. hvilken prosessor? EDIT: Hvordan er Windows 7 Starter? Det er ikke særlig mange som har W7 Home Premium. F.eks denne/denne. Endret 14. april 2010 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Denne har fått mye skryt men kjører XP Home. PACKARD BELL DOT.3G mini-PC 8,9" skjerm, Intel Atom 1.6, 1GB, 160GB, 6-cellers batteri, XP Home pris 2995kr. Asus Eee har også mange gode modeller som er lik denne. Det er bøttevis med minipc'er som strengt tatt er identiske i både spec og pris så det blir kanskje litt smak og behag hva man velger. Hvis man vil ta steget til en 2 kjerner så havner også prisen noe høyere som f.eks denne 15,6" , ASUS X5DIJ 15.6" WXGA, Intel T3100,3GB RAM,320GB HDD,DVD±RW,webcam,W7 Home som vil ha betraktelig bedre ytelse enn en minipc med en enkeltkjerne Atom cpu, du får jo også en bedre grafikkløsning så du kan f.eks se HD video uten lagg. Hvis modellen fra Asus blir stor så er denne 13,3" et fullgodt alternativ. Lenovo IdeaPad U350 13.3" WXGA,Core 2 Duo SU7300, 4GB RAM, 320GB HDD, Webcam, Bluetooth, W7 Home pris 4990kr. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Tusen takk for svar 15.6" blir for stort, dette skal ikke være ny bærbar PC (notebook), men noe mindre. 13.3" er en fin størrelse, men prisen er litt høy, rundt 3000 kr tenkte jeg. Er det en ulempe med lav oppløsning (ikke i forhold til klarhet (pga. skjermens størrelse), men pga. programmer og slikt) på den minste? Går man opp til ca. 10" får man 1366x768 som jo er det samme som leveres på de fleste 15.6". Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Det er jo ingen tvil om at en liten skjerm er en ulempe for de fleste uten ørneøyne. Som du sier så er kanskje 10-12" maskiner veien å gå hvis man ikke absolutt må ha noe man nesten kan putte i lomma. Personlig så synes jeg 13" er en grei størrelse da jeg har opparbeidet meg en betydelig synshemming etter 10000vis med timer foran dårlige skjermer, og 15" blir litt "slepbart" etter min mening. Jeg kan godt kikke litt rundt etter noen gode 10-12"'ere og poste dem her jeg. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Jeg må nok melde pass med hensyn til å finne noe maskin mellom 10-12" til rundt 3000kr. Etter det jeg kan se så finnes det ikke noe rimelig alternativ i den størrelsen. Det finnes endel modeller som har riktig størrelse men de koster skjorta og buksa og halve jakka. Pris fra 4500-12000kr. Så da blir min anbefaling å enten finne en Asus på rundt 10 tommer eller legge på prisen og kjøpe U350'n som jeg linket til over. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Hvordan er de jeg lenket til nederst i første post? F.eks med tanke på Celeron vs. Atom vs. annen prosessor, og grafikkløsninger? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Celeron single core cpu'er som sitter i disse maskinene skal ligge rett i overkant av Atom serien. De er litt mangelfulle med hensyn til funksjoner slik som at cpu'en ikke skalerer ytelse etter behov, og de bruker derfor dobbelt så mye strøm som en Atom. Dette vil påvirke tilgjengelig batteritid. Både Atom og Celeron har veldig begrenset ytelse og vil for mange oppleves som litt trege selv til enkle oppgaver som surfing, såfremt man ikke tuner browsere etc. At man får det man betaler for er veldig reelt med disse småmaskinene. Skal man se film i f.eks HD format på en atom så må man også ha en Nvidia ION grafikk prosessor i tillegg og da blåser prisen opp ganske kraftig som på denne modellen. ASUS Eee PC Seashell 1201N 12,1" sølv, WXGA, NVIDIA ION, ATOM 330, 2GB RAM, 250GB HDD, kamera, 63 Wh batteri, W7 Home pris 4295kr. Endret 15. april 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
JLord Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Lenovo Ideapad sliter litt med vifteproblemer, og de har vært treige med bios oppdatteringer. Moddet min selv, og da funker den strålende. Bruker skype fra Hawaii. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Lenovo Ideapad sliter litt med vifteproblemer, og de har vært treige med bios oppdatteringer. Moddet min selv, og da funker den strålende. Bruker skype fra Hawaii. Kunne du utdype disse vifteproblemene? At de er trege med biosoppdateringer er vel strengt tatt ikke noe negativt hvis det ikke er noe feil med bios'ene de blir levert med. De lanserer jo ikke biosoppdateringer hvis det ikke er noe å fikse. Lenke til kommentar
JLord Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 (endret) Lenovo Ideapad sliter litt med vifteproblemer, og de har vært treige med bios oppdatteringer. Moddet min selv, og da funker den strålende. Bruker skype fra Hawaii. Kunne du utdype disse vifteproblemene? At de er trege med biosoppdateringer er vel strengt tatt ikke noe negativt hvis det ikke er noe feil med bios'ene de blir levert med. De lanserer jo ikke biosoppdateringer hvis det ikke er noe å fikse. Vifta går på max når pcen ikke er i bruk, og når den er i bruk uavhengig av hvor krevende arbeidsoppgaver man kjører. Alt dette uavhengig av cpu temp. Videre går vifta på i 1min, så av i 10sek så på igjen, og sånn holder det på. Da er det nærliggende å tro at endring i bios kan rette problemet. Uansett hvordan de velger å rette på det, er det en alvorlig feil. Det er klin umulig å bruke pcen til jobb eller skole så lenge den er sånn. Merk: et halv år etter at pcen kom ut hadde lenovo ennå ikke rettet problemet. Selv har jeg Ideapad s10e, og vifteproblemene er godt omtalt på nettet. Et raskt søk på Lenovo U350 gir disse resultatene i Lenovo's Community Forum: Link 1 Link 2 Jeg har også en flunkende ny ThinkPad som hverken har vifteproblemer eller andre problemer. Endret 15. april 2010 av davinci745 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Jeg har lest flere tester av denne maskinen og ingen av dem nevner noe støyproblem i forbindelse med vifter. Den ene testen har også målt decibelnivået og der står det at den for det meste ligger på et meget akseptabelt nivå men at den ved høy belastning kan øke til 44desibel, noe som er godt akseptabelt. Jeg har lest ett foruminnlegg hvor viftestøy var ett stort problem og hvor det ved demontering ble oppdaget at det var montert ett Lenovo klistremerke under kjøleren istedenfor den sedvanlige kjøleputa. :!: Men jeg antar at det var ett engangstilfelle da det ikke var noen svar på posten Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Ok, da skjønner jeg hva du mener. Jeg ser helt klart at den terskelverdien kan være irriterende ja. Det kunne vært veldig interressant å vite om dette gjelder begge cpu modeller på U350 siden den pr idag leveres med 2 alternativer. Men jeg tar den, det er en irriterende bug, helt klart. Lenke til kommentar
JLord Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Det er mye mulig at det ikke gjelder begge U350 modellene, for på s-modellene til IdePad er ikke problemet tilstede på S10, kun på S10e hva jeg har erfart. Så det kan være samme tilfellet med U350. I værstefall får man prøve bytteretten om man er uheldig Endret 18. april 2010 av davinci745 Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Ok, da skjønner jeg hva du mener. Jeg ser helt klart at den terskelverdien kan være irriterende ja. Det kunne vært veldig interressant å vite om dette gjelder begge cpu modeller på U350 siden den pr idag leveres med 2 alternativer. Men jeg tar den, det er en irriterende bug, helt klart. Gammel tråd, men det er nok et problem på denne modellen at vifta bråker mye. Jeg har flashet en brukermoddet bios som jeg fant her, og problemet er løst. Fant forresten denne linken også: http://www.notebookforums.com/forum/thread/229151/lenovo-u350-major-quality-issue#post_3074321 Blir å skru opp og sjekke eksemplaret som står her også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå