Gå til innhold

Problem med Nikkor 50 mm 1.8 på D60

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til innkjøp av Nikkor 50 mm 1.8 til min D60. Men, når jeg prøver å endre blenderåpningen på objektivet, får jeg opp denne: "! Lock lens aperture ring at minimum aperture (largest f-number)."

Så for å tatt bilde, må jeg ha den på f22, og endre blenderåpningen på kameraet. Men jeg vil jo prøve det på objektivet og.. :p Jeg bruker manuelt program på kameraet, men har prøvd det meste andre, uten annet resultat.

Har googlet litt, men ikke funnet noe. Noen som har noen erfaringer med det? Har jeg gått på en smell, så den manuelle innstillingen på objektivet ikke fungerer med D60´n mitt? ;) (Objektivet fungerer jo likevel men..)

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på om dette er mulig i det hele tatt på en D60. Men uansett går det nok ikke på et objektiv med denne type CPU (noe som gjelder alle autofokus-objektiver). På eldre kamerahus (før Nikon F4?) er det selvfølgelig nyttig med blenderring for å få satt blender i det hele tatt.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Er det er AF eller AF-D objektiv, må du låse blenderringen på minste blenderåpning. Det skal være en knapp du kan skyve eller vri for å låse det der. Da kan du du endre blender ved å vri på tommelhjulet.

...tror jeg

edit: ....og som du har funnet ut

Endret av arela
Lenke til kommentar

Ah, var det jeg tenkte, at en antagelig måtte ha eldre kamerahus, for å få brukt den. Ga ikke helt mening heller egentlig når jeg tenker etter, at en skulle kunne stille det på objektivet.. Da er den saken grei. ;)

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Hele poenget med blenderringen er utelukkende bakover-kompatibilitet med gamle kamera!

Den skal IKKE brukes på kamera som kan styre blender selv med "blenderpinnen" i bunn, via kommunikasjon med CPU i objektivet.

Med blenderringen kan man kun sette hele blendertrinn, mens i kamera kan det settes i 1/3 step. Mye bedre med andre ord! Så du har ingen grunn til å føle deg snytt wink.gif

Lenke til kommentar

Det gir ikke mening. Bare fordi husene gir mulighet for lysmåling med AI/AI-s glass, så trenger ikke det å påvirke hvordan blenderen settes.

Når min D700 detekterer at et objektiv med CPU er påsatt, bruker kamera ikke innstillingene for non-CPU objektiv! Hvis kamera derimot ikke finner en objektiv-CPU tilkoblet, vil det se i instillingene jeg har gjort i menyvalget "non-CPU lenses", og bruke brennvidde og maks blender til det valgte non-CPU objektiv derfra. (9 mulige)

Jeg får på min D700 ikke lov til å "late" som om min AF Nikkor 50mm f/1.8D er et non-CPU objektiv, og får derfor heller ikke lov til å sette blender med den fysiske blenderringen.

Blenderringen er jo en levning fra gamle dager når kamera kan styre blender bedre enn vi kan gjøre manuellt. Ingen nye objektiv kommer jo med blenderring lenger, og de eneste som savner det er jo de med gamle kamera.

Men vi har jo blendering fortsatt: Den er bare flyttet til det fremre instillingshjulet på kamera cool.gif

Lenke til kommentar

Mer avansert kamera (les: da dyrere) har jeg ikke bruk for enda ivertfall. Og som "ozone" skriver, vi har jo blenderring på kameraet. ;)

Jeg ser nå at jeg har tenkt litt feil i forhold til blenderen på objektivet, og kunne kanskje tenkt meg frem til dette på egenhånd hvis jeg hadde satt ordentlig igang de små grå, men men.. :blush: Man lærer mens man lever!

Lenke til kommentar

Jeg får på min D700 ikke lov til å "late" som om min AF Nikkor 50mm f/1.8D er et non-CPU objektiv, og får derfor heller ikke lov til å sette blender med den fysiske blenderringen.

Det er ikke riktig.

På D300 gjør man slik: Custom Setting Menu > f7 > Aperture Setting > Aperture Ring

Francis

Lenke til kommentar

På D300 gjør man slik: Custom Setting Menu > f7 > Aperture Setting > Aperture Ring

På D700 er det: f9 > Custom command dials > Aperture setting > Aperture Ring

Dette er ganske så nyttig hvis man er vant til objektiver uten CPU, og dermed lagt inn blenderstyring med venstrehånden som en del av sin "workflow".

Lenke til kommentar
Dette er ganske så nyttig hvis man er vant til objektiver uten CPU, og dermed lagt inn blenderstyring med venstrehånden som en del av sin "workflow".

Helt klart et godt poeng!

Men da aksepterer man også at man mister muligheten til å bruke Program og Shutter-priority, samt at man blir nødt til å gå hele step, og ikke ha muligheten til 1/3 step på blenderinstillingen. STORE ulemper spør du meg!

Konklusjonen min blir da: Endre din "workflow", og lær deg å bruke det fremre innstillingshjulet.

Lenke til kommentar

Helt klart et godt poeng!

Men da aksepterer man også at man mister muligheten til å bruke Program og Shutter-priority, samt at man blir nødt til å gå hele step, og ikke ha muligheten til 1/3 step på blenderinstillingen. STORE ulemper spør du meg!

Konklusjonen min blir da: Endre din "workflow", og lær deg å bruke det fremre innstillingshjulet.

Jeg bruker så å si kun blenderprioritet og manuell, skulle jeg en sjelden gang ha behov for noe annet, er det bare å endre i menyen. Det er også fullt mulig å stille deler av et blendertrinn med blenderringen som arela er inne på.

Noe særlig med ulemper blir det ikke, spesielt siden de fleste av objektivene mine er uten CPU uansett. Jeg har forøvrig et G-objektiv også, og har ingen problemer med å bruke fremre innstillingshjul om jeg må. Hvordan jeg ønsker å utføre innstillingene bestemmer jeg helst selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...