Riot™ Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Hei hei. Noen andre her som skal til Skjold i 2011? Har selv vervet meg i dag da jeg ikke orket å vente på brevet fra VPV. Tok telefonen og fikk plass med en gang. De skal bare sjekke rullebladet (som er helt fritt, takk gud og lov for at jeg er snillgutt). In hoc signo vinces Sjef: Oberstløytnant Espen Arntzen Base: Maukstadmoen leir (Skjold), Målselv kommune, Troms fylke Størrelse: Ca. 125 ansatte og 375 vernepliktige mannskaper Organisasjon: Bataljonsstab, Kavalerieskadron, Kompani B, Kompani C, Støttekompani, GBU-tropp Selv ønsker jeg å komme til, Endret 14. april 2010 av Riot™ Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Bildet på slutten av innlegget vises ikke. Bare meg? Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 Nei, er Diskusjon som er elendig akkurat nå. Fikser nå. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Bildet på slutten av innlegget vises ikke. Bare meg? Jeg ser det Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 Sånn! Da var vi i gang. Lenke til kommentar
tivers1 Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Hvordan vet du allerede hvilket kp(eller esk i dette tilfellet) du skal i? Lenke til kommentar
eee91 Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Jeg skal også inn i januar. Gleder meg! Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 (endret) La meg omformulere til "Ønsker". Har ingen bekjente som skal ditover, så litt kult å vite om det er et par andre som er herfra og som skal dit. EDIT: La til en fet video jeg fant på Youtube. Endret 14. april 2010 av Riot™ Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Tjeneste i KavEsk anbefales på det sterkeste, det er en morsom og krevende tjeneste. Filmen du posta er forøvring bataljonsvideoen fra kontigenten jeg var i, og mye av det du ser (alt av SIBO, Helikopter, og første bildene av soldater i RHIB) er KavEsk. Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 Er veldig klar over dette. Gleder meg ekstremt. Kan du fortelle litt? Noen som klarte å få topp karakter på 3000m? Og om så, hva var tiden han/hun fikk og måtte slå? Skal trene hardt de kommende månedene. PS: Han Kristian Pletten som lagde filmen, er han 89? Muligens jeg kjenner karen. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Toppkarakter på 3000m er under 11min, august-kullet i Kavesk (som nå er i Kavesk i PBN) var det 5-6 stk som løp på under 11min, de to beste løp på 10:40 tror jeg. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Er veldig klar over dette. Gleder meg ekstremt. Kan du fortelle litt? Noen som klarte å få topp karakter på 3000m? Og om så, hva var tiden han/hun fikk og måtte slå? Skal trene hardt de kommende månedene. PS: Han Kristian Pletten som lagde filmen, er han 89? Muligens jeg kjenner karen. Copy/paste fra et innlegg jeg har skrevet før: I KavEsk har du mye jeger-tjeneste. Hovedoppgaven er å være bataljonens øyne og ører. Det vil si at det er KavEsk som ligger lengst fram mot fienden, og noen ganger bak fiendens linjer, mens resten av bataljonen er lenger bak og venter på informasjon. Du kan forvente deg mange kalde netter på OP, og til tider ganske fysisk tunge infiltrasjoner.. man kjenner seg sliten etter å ha i gått i skauen på vinteren i overkant av 10 timer, spesielt når lendet er så jævlig at man til tider går i 0.5 km/t. Selv om det å ligge på OP kan være kjedelig, er det mye spennende som skjer også, spesielt hvis man må ned å ta en nærmere titt på FI. Noe av det jeg husker best fra førstegangstjenesten er fra en av bataljonsøvelsene, hvor ingeniører var FI. Vi snek oss inn på stillingene deres og reccet hele området, ingeniørene var på det nærmeste rundt 20 meter unna oss. Selv om det bare var en øvelse så skal jeg love deg at hjertet satt i halsen og adrenalinet pumpet. Digg følelse å vite at man har vært så nærme noen, og har sett de rett i trynet uten at de visste at du var der en gang. I tillegg til jegertjenesten kommer også infanteritjeneste, så KavEsk er i mine øyne det beste av begge verdner. Man får bedrive jegertjeneste, men man kan også slå fra seg og gå inn å ta FI hvis man kan/må. Av kurs vi fikk var bl.a. hocus infil/exfil med Bell 412SP og Chinook CH-47, RHIB infil/exfil, SIBO, enkelte fikk opplæring på Javelin på Rena + en haug med andre. Når det gjelder 3km har jeg ikke peiling på hva som var beste tiden i esken. Det var jeg aldri så veldig opptatt av, hadde nok med å forbedre min egen tid. Endret 14. april 2010 av Scarymovies Lenke til kommentar
eee91 Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Til nå har jeg vært ganske innstilt på å komme inn i kp. b eller c, men nå må jeg si at tjeneste i Kavesk frister veldig! Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Fra 3.30 og videre til slutten av vinterlekene (), er det 2BN, PBN eller Jeger? Ser råtøft ut. Endret 14. april 2010 av Riot™ Lenke til kommentar
tivers1 Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Selv om man ser mye kult om KAVESK i 2.BN filmen, så overlapper mye av den tjenesten på geværkompaniene og. Både KPC og KPB får mye trening innen SIBO, alternativ innsetting i båt og helikopter og masse annet skøy. Lenke til kommentar
tivers1 Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Fra 3.30 og videre til slutten av vinterlekene (), er det 2BN, PBN eller Jeger? Ser råtøft ut. Det du ser der er utdrag av promofilmen til Forsvarets Vinterskole på Terningmoen Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 Aha, veldig tøff video. For meg virker det som de diverse kompaniene har mer enn 50% som overlapper hverandre, men Kav Esk var det som falt meg mest i smak. Og sjekk den logoen, da! Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Aha, veldig tøff video. For meg virker det som de diverse kompaniene har mer enn 50% som overlapper hverandre, men Kav Esk var det som falt meg mest i smak. Det er mye som overlapper, men det er jo også åpenbare forskjeller i hva som blir lært grunnet de forskjellige oppgavene til kompaniene. For eksempel får ikke KPB/KPC (så vidt jeg vet) opplæring i rekognosering, hvordan lage forskjellige typer OP-er, eller like grundig opplæring i kamuflasje- og observasjonsteknikk, mens KavEsk ikke får like grundig opplæring i stridsteknikk. Variasjonen i opplærning kommer ikke av at det ene er bedre enn det andre, men fordi KPB/KPC og KavEsk har to forskjellige oppgaver. Endret 14. april 2010 av Scarymovies Lenke til kommentar
tivers1 Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 For eksempel får ikke KPB/KPC (så vidt jeg vet) opplæring i rekognosering, hvordan lage forskjellige typer OP-er, Selvfølgelig får dem det. Patrulje og oppklaring er elementært i alle militære avdelinger uansett, bare at KPB og KPC oppklarer kanskje bare for sin egen tropp, eller kompaniet, mens KAVESK gjør det for hele bataljonen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 De fleste soldatene lærer grunnleggende ferdigheter innen det aller meste. Kav. esk. lærer mere om op-tjænest, mekinfkompaniene lærer mere stridsteknikk, og støtte lærer en haug med spesialistfunksjoner. Når du kommer på det nivået at noe ikke læres eller læres, så er du sannsynligvis også kommet ned på det nivået hvor denne informasjonen er gradert på grunn av detaljniveået. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå