Irritertgjest Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Morn du! Jeg lurer på om dette er lov. Drakk mye på tur til et land her, var på klassetur. Alt foregikk på hotellrommet. Balkongen var full av spritflasker (ikke noe søl eller noe), bare noen åpna spritflasker og øl og sånn. Det som da skjer, er at vaskedama ser dette, og sladrer til resepsjonisten, som igjen forklarer det til læreren min, og jeg med flere får nedsatt i orden. Mitt spørsmål lyder da følgende: Er det lov å for vaskedama og gå rundt ute på balkongen, se at det er alkis der, og så sladre til resepsjonisten, som igjen forteller det til lærerene? Er ikke dette litt brudd på eeeehm ja...? Vi er en blanding av elever under og over atten, mens vi har med lærere. Vi har forøvrig skrevet under på at vi ikke skal drikke, så akkurat den biten er grei nok. svar meg a pliis Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Jeg har aldri hørt noe om at vaskedamer/stuepiker har taushetsplikt dersom det er det du sikter til Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Nå er det vanskelig å komme med noe juridisk svar på dette siden du faktisk ikke nevner hvilket land det foregikk i, men hotellpersonalet har naturligvis rett til å gå inn på hotellrommene for å vaske. Om det da er noe i den forbindelse, for eksempel hærverk eller mye rot, så er det ikke uvanlig at dette blir tatt videre med hensyn til eventuell erstatning osv. Om rommet står på skolen, så vil det jo være naturlig for hotellet å ta kontakt med reiseleder, som da blir en lærer. Dere har nok mildt sagt en dårlig sak. Bit i det sure eplet og ta straffen som en mann. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Jeg har heller aldri hørt om vaskedamer med taushetsplikt, men jeg har jo heller aldri hørt om sladrende vaskedamer. Endret 15. april 2010 av KVTL Fjernet OT Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Trådstarter irriterer meg. =) Lenke til kommentar
CannaBanna Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Slutt å bli irritert på hverandre. Skap fred! Lenke til kommentar
Irritertgjest Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 Hey. Det er bare jeg som skal være irritert, siden jeg har kalt meg irritert gjest. Men uansett, takk for responsen, uavhengig om det var dritt, mer dritt eller bra. Hahah... Det er et hotell hverken lærere eller skolen har noe som helst med, så det er jo dette jeg stusser over, at vaskedama bare kan fortelle hva vi har på rommet til resepsjonisten, som igjen forteller det til lærerne. Sånn i utgangspunktet driter jeg i det, jeg tar straffen jeg får, for det får jeg uavhengig om dette er lov eller ikke. Det er kun dette jeg lurte på. Er forøvrig i tyskland, hehe Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Hey. Det er bare jeg som skal være irritert, siden jeg har kalt meg irritert gjest. Men uansett, takk for responsen, uavhengig om det var dritt, mer dritt eller bra. Hahah... Det er et hotell hverken lærere eller skolen har noe som helst med, så det er jo dette jeg stusser over, at vaskedama bare kan fortelle hva vi har på rommet til resepsjonisten, som igjen forteller det til lærerne. Sånn i utgangspunktet driter jeg i det, jeg tar straffen jeg får, for det får jeg uavhengig om dette er lov eller ikke. Det er kun dette jeg lurte på. Er forøvrig i tyskland, hehe Ettersom du selv skriver: "Balkongen var full av spritflasker (ikke noe søl eller noe), bare noen åpna spritflasker og øl og sånn" Så vil jeg vel anta at en oppgående voksen som ser unge med så mye alkohol, og hvis personen mistenker det er mindreårige, noe noen av dere var, ville sagt ifra til enten sjef eller foresatte - det er å vise ansvar. Når det er sagt; vaskedamer er inne på hotellrommene for å rydde, det kan vel neppe sies å være sjakktrekk å signere på ark at en ikke skal drikke og etterlate bevisene godt synlig (mildt sagt) ? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Er det lov å for vaskedama og gå rundt ute på balkongen, se at det er alkis der, og så sladre til resepsjonisten, som igjen forteller det til lærerene? Er ikke dette litt brudd på eeeehm ja...? Dette er da et ærlig spørsmål, det, men svaret er ganske enkelt: Det har ingen verdens ting å si om vaskedama hadde lov til å oppdage flaskene og sladre. Dette er et forhold mellom dere og henne/hotellet, mens drikkingen er et forhold mellom dere og skolen. Lenke til kommentar
Irritertgjest Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 Dette er da et ærlig spørsmål, det, men svaret er ganske enkelt: Det har ingen verdens ting å si om vaskedama hadde lov til å oppdage flaskene og sladre. Dette er et forhold mellom dere og henne/hotellet, mens drikkingen er et forhold mellom dere og skolen. Stemmer, eller...? Det jeg lurer på er om vaskedama har lov til å si ifra til sjefen, som igjen sier ifra til læreren våres? (Altså en helt utenomstående person eller hva faen en skulle kalle det.) Ikke bland inn det at vi drakk i det hele tatt, eller blablabla om lærere. Bare om det jeg nevner over er lov. Ingen konkrete svar ennå, forstår det, men jeg er bare GENUINT INTERESSERT i å vite om det er lov eller ei. tka.. takk mener jeg Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Så lenge verken vaskedama eller hotellfolket har taushetsplikt så er det vel ikke noe galt i det dem har gjort. Med tanke på en annen klassetur jeg leste om her inne som hadde vært i tyskland og sprayet gangen full med pulver fra brennapparat så skjønner jeg meget godt at hun tar det opp med sjefen som igjen sier det til deres ansvarlige. *sikkert ikke samme hotell men slikt sprer seg fort, ryktene altså* Lenke til kommentar
Eby91 Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 At vaskedama sa i fra får du for det første ikke gjort noe med, og hun har nok også sin fulle rett til å si fra til resepsjon, som igjen sier i fra til reiseleder. (Reiseleder er ikke en utenforstående person) Det jeg derimot ville kranglet på er straffen. Ved min videregående skole er regelen i alle fall at en hendelse skal gjenntas (om det ikke er snakk om vold) før det fører til nedsatt i adferd. Sett deg nøye inn i ordensreglementet for skolen din, så tar du deg en prat med rektor etterpå. Tips: Det er vanlig at alkohol og tobakk (snus/røyk) står oppført under den samme paragrafen. Om dette er tilfelle, hør om skolen har vane for å sette ned i adferd til personer som snuser på skolen. Lenke til kommentar
CannaBanna Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Kan ikke du skifte nick til irriterthotellgjest? Haha! Lenke til kommentar
Irritertgjest Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 Takk for masse bra svar folks! Innser at spekulasjonene mine var på trynet . Menmen, whatever, jeg blåser i straffen får bare gå det! Men da vet jeg det til neste gang jeg setter masse sprit utenfor på balkongen på et hotellrom!!! bra vits forresten!! heheh Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Er litt usikker på om denne tråden høyrer heime under juss sidan det er umogleg å gi juridiske råd når vi ikkje veit kva slags lover som gjelder. Er dette f.eks eit land der det er 18 års aldersgrense for å kjøpe alkohol? Men at vaskedama seier ifrå til resepsjonen av du/dere har rota så mykje på balkongen at det hindrar vaskedama i å få vaska er forøvrig heilt normal. Det kan også være at vaskedama har sakt i frå av sikkerhetsmessige hensyn sidan det kan være ein fare for andre gjester om ei spritflaske faller ned fra balkongen. Det at læraren din har blitt kontakta etterpå er litt avhengig av f.eks kven rommet står på, om læraren står oppført som kontaktperson så er det heilt normalt å kontakte kontaktpersonen. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Jeg vil heller tro at gårsdagens fest, som foranlediget en ikke unseelig mengde øl og brennevin, nok ikke foregikk så alverdens stillferdig. Selv om dere ikke fikk klage samme kvelden, så var nok hotellpersonellet interessert i å vite hvor festen utspant seg, for å hindre gjentagelse neste natt. Ganske naturlig da at ryddepiken sier fra til resepsjonen. Og ganske naturlig da at resepsjonen sier fra til lederen av gruppa, altså læreren deres. Det er jo han som er ansvarlig for dere. G 1 Lenke til kommentar
SxBrg Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Det er klart at hvis dere betalte for rommet selv, altså at rommet var i deres navn, ville dere kanksje stå annerledes. Ville vært litt spess hvis resepsjonisten hadde fortalt gjester hva andre gjester hadde på rommet. Altså ville det primært vært en greie mellom dere og hotellet. Slik tviler jeg jo på at det var og uansett fikk skolen nyss i det og da blir det litt søkt å prøve å komme seg unna (samt vanskelig/umulig). Endret 16. april 2010 av Lillestrutts Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 (endret) Hvis de er under 18, får de nok ikke lov til å være ansvarlig for egne rom. Endret 16. april 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
SxBrg Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Sant det, men tenkte siden noen av dem var 18. Men du har nok rett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå