Gå til innhold

Hva er MENINGEN med LIVET?!

Gjest ASDF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ulike ismer:

Hedonisme: å nyte livet til det ytterste. tilfredstille alle sanser så mye som mulig til enhver tid.

Naturalisme: Det er ingen mening.

Satanisme: Jeg er min egen gud og ingen skal hindre meg i å leve mitt liv på min måte fordi JEG vet best. (hvis noen reagerer på dette så gjentar jeg bare det som Anton LaVey selv sa)

Kristendom: Å komme i rett forhold til sin skaper, seg selv, skaperverket og andre mennesker.

Lenke til kommentar

Logisk sett er det enten en mening, eller så er det ikke det. Hvis det er en mening, kan vi følgelig ikke skape den selv.

Det stemmer ikke at det logisk sett medfører at det enten er en mening eller ikke. Logikk opererer på egne definerte begreper. "Meningen med livet" er ikke et definert begrep. Videre er man ikke enige om hva man snakker om eller om det man snakker om i det hele tatt gir mening.

Man må altså analysere hva man mener med en "mening med livet" før man trekker konklusjoner.

Fundamentalt. Akkurat dette jeg prøver å gjøre. I en tråd som denne, hvis målet er å finne frem til en løsning, er det viktig å sette rammene før man diskuterer og før alle kaster ut hva man tror er en mening, basert på mer eller mindre overveide tanker.

Det første er helt riktig å avgjøre hva man spør om. Hva er mening og hva er liv? Likevel kan man si at påstanden om at det er en mening med liv enten må være sann eller usann, hva enn det er man spør om. Gjerne forklar hva du mener hvis du mener jeg tar feil.

Uansett er det ganske fånyttes å diskutere meningen med livet på et diskusjonsforum. Ganske snart vil en annen poste sin vurdering av meningen uten relasjon til hva som er skrevet før, og andre redegjøre for hvorfor religion er den eneste løsningen med referanse til skrifter eller "naturlig erkjennelser" som må være gudsbevis. Det er likevel greit nok, men enhver fremgang virker usannsynlig. Det som trengs er en samleside over all forskning og filosofering over dette spørsmålet, samt relaterte. En slags "hvor er vi nå, og hvor stopper det (samt utfordringer)

Lenke til kommentar

Det er ingen mening. Du er her. Du får trolig bare være her en gang. Gjør det beste ut av det.

Jau! Men hva er det beste? Kan du finne det på selv, ergo subjektivt, eller er det objektive "regler" eller andre ting som "burde" gjøres? Jeg tenker både på moralske regler og naturens regler. Hvis ingen fikk barn ville menneskeheten dø ut, er dette riktig eller galt, eller ingen av delene? Hva med at dine ønsker går på tvers av andres, hvem har rett? Med andre ord

: Finnes det likevel noe objektivt vi kan si?

Kanskje Immanuel Kant har rett i at alle rasjonelle skapninger burde handle fornuftig, ergo at sine handlinger burde være mulig å gjøre til en lov som gjelder alle. Uansett hva meningen er eller ikke.

Likte sitatet ditt, gav selvinnsikt, skammer meg over å ha sagt det der om matte.

Endret av mgj
Lenke til kommentar

# Sura/kapitel nummer: 31

# Side.411

# Oversatt til Norsk av Einar Berg.

020 Dere har vel sett hvordan Gud har gjort tjenlig for dere alt som er i himlene og på jord, og har overøst dere med gaver, i det åpne og i det skjulte. Det finnes slike som diskuterer om Gud, uten kunnskap, ledelse og en opplysende Bok.

021 Hvis man sier til dem: «Følg det som Gud har åpenbart,» svarer de: «Nei, vi vil følge våre fedres tradisjoner.» Og det selv om Satan kaller dem til Ildens straff?

022 Den som gir seg inn under Gud, og handler vel, han har grepet det påliteligste feste. Hos Gud beror alle tings utgang.

023 Om noen er vantro, så la ikke hans vantro bedrøve deg. Til Oss skal de vende tilbake, og Vi skal fortelle dem hva de bedrev. Gud er vel vitende om det som bor i hjertene.

024 Vi skal la dem få gode dager en kort tid, så vil Vi ubønnhørlig sende dem til hard straff.

025 Hvis du spør dem hvem som skapte himlene og jorden, vil de nok svare: «Gud.» Si: «Gud være lovet.» Men de fleste av dem vet ingenting.

026 Gud tilhører alt som er i himlene og på jord. Gud er den Selvtilstrekkelige, den Lovpriste.

027 Om alle trær som på jorden er, var penner, om havet, og syv hav til i tillegg var blekk, ville ikke Guds ord være uttømt. Gud er mektig, vis.

028 Menneskenes skapelse og oppstandelse er som om det var ett enkelt individ. Gud hører, ser.

029 Du har vel sett at Gud lar natt bli til dag, og dag til natt, at Han har satt solen og månen i tjeneste, hver med sin bestemte tid? Gud er vel underrettet om hva dere gjør.

030 Dette fordi Gud er den Sanne, og det de påkaller utenom Ham, er falskhet og intethet, fordi Gud er den Opphøyde, den Store.

031 Du har vel sett skipene som seiler på havet ved Guds godhet, så Han kan vise dere av Sine jærtegn? I dette er sannelig et jærtegn for den standhaftige, takknemlige.

032 Og når bølgene skyller over dem som skyer, da ber de til Gud i troens oppriktighet mot Ham. Når Han så berger dem til land, blir noen mer lunkne. Fornekte Vårt tegn gjør bare utakknemlige svikere.

033 Dere mennesker, frykt deres Herre, og frykt for den dag da en far intet kan overta for sin sønn, eller en sønn det ringeste for sin far. Guds løfter er sannhet! La ikke jordelivet forlede dere. La ikke forføreren forlede dere når det gjelder Gud.

034 Gud alene kjenner timen. Han sender regnet ned. Han vet hva som er i mors liv. Ingen vet hva morgendagen vil bringe. Ingen vet i hvilket land han vil dø. Gud vet, er vel underrettet.

Lenke til kommentar

Er de quran sitatene meningen med livet? Da har du ikke rare livet....

Kan finne noen velvalgte ord fra en eventyr bok jeg også som sikkert har samme fine og utydelige mening som svadaene som er postet over her, ikke noe problem. Problemet med begge deler er påstandene ikke kan finnes sanne... :) Det er bare påstander uten noen mening.

Lenke til kommentar
Satanisme: Jeg er min egen gud og ingen skal hindre meg i å leve mitt liv på min måte fordi JEG vet best. (hvis noen reagerer på dette så gjentar jeg bare det som Anton LaVey selv sa)

Kristendom: Å komme i rett forhold til sin skaper, seg selv, skaperverket og andre mennesker.

Er du satanist så tror du at gud eksisterer, men du vil heller henge sammen med djevelen i etterlivet.

Din definisjon av kristendommen synes jeg blir litt rar og selvforhelligende. Dersom du er kristen og gjør alle de rette tingene, så gjør man dette kun fordi man SELV vil ha ett liv i himlen etter døden. Altså, er man kristen så er man ganske egoistisk, man gjør de gode tingene gud ber om fordi man selv vil til himlen og ikke helvete.

De menneskene som ikke er kristne, men som fortsatt prøver å gjøre alle de gode tingene blir belønnet med grillfest i all evighet hvor de selv er hovedrett.

Jeg prøver til enhver tid å gjøre godt mot andre og meg selv, men fordi jeg har fått sjans til å vite om gud(les:grunnskolen) så ender jeg i helvete. Dersom jeg hadde bodd på nordpolen langt vekk fra denne "kunnskapen" så hadde jeg blitt dømt etter mitt hjerte og havnet i himlen.

Høres dette logisk ut mtp en kjempesnill og god gud?

Jeg er veldig glad jeg er hedning og naturalist, ifølge dine konklusjoner :)

Det jeg prøver å si, er at det å finne meninga med livet via gud, blir en skummel affæra der man hele tiden må holde seg på godsida med gud.

Er det ikke bedre å lage sin egen mening, der man gjør maks ut av livet, nettop for å få maks ut av den lille tida man har?

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...