Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hva er MENINGEN med LIVET?!

Gjest ASDF

Anbefalte innlegg

Som muslim kan jeg besvare spørsmålet i følge Gud som min kilde.

Svaret er nemlig at man har 2 veier å gå. de fleste her tok den ene veien ser jeg.

Vei 1

Å oppleve verden mens du har tid.

neste spørsmål blir hva videre?

Gud har der igjen sagt at alle som dør skal gjenopreises igjen.

Hva videre?

Gud har lovet at Mennesket kommer visselig til kort! (med unntak).

ikke glem at sålenge du lever & timen ikke har kommet har du muligheten til å bytte vei.

Vei2

Bruk tiden du har fornufrig for å vinne dommensdag.

Veien sier redd dere selv før tiden deres går ut så dere kan oppleve en verden med uendlig mye moro og ubegrensa tid!

Om du vil måle moroa det er snakk om og moroa vi har på jorda nå så har Gud sagt at Jorda per idag & alt den inneholder ikke tilsvarer et mygg vinge iforhold til hva Gud har.

Så valget er klart.

- For dem som vil leve, kose seg og glemme etter døden er det vel vei 1

- For dem som frykter Gud & tror på Gud & livet etter blir det vei 2

Valget blir jo opp til individet, alle er frie å velge hva de selv vil. så hva du vil er noe som gjelder deg selv & du bestemmer.

Jeg skriver ikke dette for å diskutere men for å opplyse for den som er intressert å vite mer om hva islam mener om livet.

vær snill å behold tema med fokus på å svare hva du selv / den relegionen / teorien du hører til tenker om spørsmålet "Hva er MENINGEN med LIVET?!"

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg får vel bidra med min innsikt innen dette "frustrerende" og muligens evige spørsmål.

Logisk sett er det enten en mening, eller så er det ikke det. Hvis det er en mening, kan vi følgelig ikke skape den selv. Hvis det derimot ikke er en mening, må vi skape den selv.

Dette skillet er mellom "evige" og "midlertidige" meninger. En evig mening er da noe som alltid er vært og er grunnen til eksistensen vår. En mening er midlertidig hvis den oppstår og forsvinner. Det kan være hvis Jens-Gunnar velger å dedikere hele livet sitt på å samle sommerfugler og spikre de opp på veggen. Det virket kanskje noe absurd, men det er en mening med hans tilværelse.

Men, som noen kanskje nå har tenkt, hva om den evige meningen er å lage midlertidig mening? Som at meningen er å gjøre som man vil. Da er det en evig mening, og ikke en midlertidig en.

Ok! Hvis noen henger med til nå detter dere garantert av nå. Tenkte på å blogge om dette, men finner aldri et bra sted å starte. For: Hvis en mening skal ilegges mennesker, er det ikke litt mistenkelig at alt det andre ikke har en også. Som flere har bemerket er dyr, kanskje med unntak av noen, ikke i stand til å nyte livet slik som oss. Og hva med alt annet som ikke er liv? Er det bare skapt for vår glede/sorg? Jeg tror derfor at Douglas Adams hadde det riktige spørsmålet: Det er altså ikke hva som er mening med liv (bare) , men hva som er meningen med livet, universet og alt annet.

Det er mulig å liste opp mange kandidater til meningen med livet. Da tenker jeg ikke på midlertidige meninger, da de høyst betraktes som subjektive (personlige). Men slike som overlevelse, utvikling, formering o.s.v. Jeg tror derimot ingen med god samvittighet kan se for seg at en av disse er meningen med livet. Da tenker jeg på at dette skal gi de en trygghet eller følelse av mening. For det er meningsløst å bare overleve hvis det ikke leder deg noen plass. Nei, jeg prøver ikke å overbevise om en eller annen skaper.

Men! Det jeg prøver å si er at alle disse er sannsynlige objektive kriterier i noe som begynner å ligne på noe. Naturen prøver i alle fall å få oss til å utvikle oss, overleve og ikke mist formere. Spørsmålet blir hva disse leder til i så fall. Avgjørende for at vi skal finne ut dette er kunnskaper. Vi må forstå hvordan liv oppstår (hvis det gjør det) og hva universet holder på med.

Ok, lang post! Men jeg håper mange fikk mye ut av dette...jeg har i alle fall tenkt noe over gjennomsnittelig på dette. Neste blir å kjøpe seg en "fysikk for Dummies" eller "understanding Einstein for Dummies".

Mvh, Mgj

• Liker 1
Lenke til kommentar

Abrahamittiske religionsargumenter hører til kategorien "filisofisk makkverk".

Man kan ikke besvare et subjektivt spørsmål etter en objektiv variabel. :)

Og hvorfor skal du kalle det "filisofisk makkverk"?

Har du lest og forstått dem før du kommenterte dem?

da hadde ikke du sagt det du sa...

Man kan ikke besvare et subjektivt spørsmål etter en objektiv

og hvorfor ikke? hva er det som er subjektivt & objektivt for deg her?

La meg svare siden jeg har lest mye av det Gud sa. Det er jo nettopp svaret på spørsmålet om "Hva er MENINGEN med LIVET?!".

Peace :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg får vel bidra med min innsikt innen dette "frustrerende" og muligens evige spørsmål.

Logisk sett er det enten en mening, eller så er det ikke det. Hvis det er en mening, kan vi følgelig ikke skape den selv. Hvis det derimot ikke er en mening, må vi skape den selv.

Dette skillet er mellom "evige" og "midlertidige" meninger. En evig mening er da noe som alltid er vært og er grunnen til eksistensen vår. En mening er midlertidig hvis den oppstår og forsvinner. Det kan være hvis Jens-Gunnar velger å dedikere hele livet sitt på å samle sommerfugler og spikre de opp på veggen. Det virket kanskje noe absurd, men det er en mening med hans tilværelse.

Men, som noen kanskje nå har tenkt, hva om den evige meningen er å lage midlertidig mening? Som at meningen er å gjøre som man vil. Da er det en evig mening, og ikke en midlertidig en.

Ok! Hvis noen henger med til nå detter dere garantert av nå. Tenkte på å blogge om dette, men finner aldri et bra sted å starte. For: Hvis en mening skal ilegges mennesker, er det ikke litt mistenkelig at alt det andre ikke har en også. Som flere har bemerket er dyr, kanskje med unntak av noen, ikke i stand til å nyte livet slik som oss. Og hva med alt annet som ikke er liv? Er det bare skapt for vår glede/sorg? Jeg tror derfor at Douglas Adams hadde det riktige spørsmålet: Det er altså ikke hva som er mening med liv (bare) , men hva som er meningen med livet, universet og alt annet.

Det er mulig å liste opp mange kandidater til meningen med livet. Da tenker jeg ikke på midlertidige meninger, da de høyst betraktes som subjektive (personlige). Men slike som overlevelse, utvikling, formering o.s.v. Jeg tror derimot ingen med god samvittighet kan se for seg at en av disse er meningen med livet. Da tenker jeg på at dette skal gi de en trygghet eller følelse av mening. For det er meningsløst å bare overleve hvis det ikke leder deg noen plass. Nei, jeg prøver ikke å overbevise om en eller annen skaper.

Men! Det jeg prøver å si er at alle disse er sannsynlige objektive kriterier i noe som begynner å ligne på noe. Naturen prøver i alle fall å få oss til å utvikle oss, overleve og ikke mist formere. Spørsmålet blir hva disse leder til i så fall. Avgjørende for at vi skal finne ut dette er kunnskaper. Vi må forstå hvordan liv oppstår (hvis det gjør det) og hva universet holder på med.

Ok, lang post! Men jeg håper mange fikk mye ut av dette...jeg har i alle fall tenkt noe over gjennomsnittelig på dette. Neste blir å kjøpe seg en "fysikk for Dummies" eller "understanding Einstein for Dummies".

Mvh, Mgj

Gode poeng, god tone :)

Kan sitere en sitat jeg likte mest:

...det er meningsløst å bare overleve hvis det ikke leder deg noen plass.

Legger til at hvis man virklig vil vite om det finnes en skaper. bør man forske rundt seg for å se om alt virklig kjedde ved ulykke og forandret seg etter tid til den dagen idag... sett deg ned og tenk 5 min mens du sitter i hagen din. se på blomstne , fargene trær har , hva slags blader dem har , frukt , smak på frukt. se om alt det eksisterer tilfeldig, har du noen gang opplevd at en eple smakte appelsin eller annanas? det kan ikke være tilfeldig. det er virklig snakk om skaper og skapninger.

er dette virklig noe som er skapt for oss? eller noe vi er blant annet en av? ja hvist alt skjedde tilfeldig , hvorfor er det ikke tilfeldig at dyr også snakker, kjøper & selger osv..? Hvorfor ligner vi menneske på hverandre, hvorfor er det ikke folk som har nese over øye og munn bak, eller hjertet i foten? hvorfor er det mennesket her i jorda som er "myndige" og tenksomme? enda et poeng der.. det er tydlig at jorda er for oss og at vi er overvåket. ingen tvil om det.

Lenke til kommentar

Legger til at hvis man virklig vil vite om det finnes en skaper. bør man forske rundt seg for å se om alt virklig kjedde ved ulykke og forandret seg etter tid til den dagen idag... sett deg ned og tenk 5 min mens du sitter i hagen din. se på blomstne , fargene trær har , hva slags blader dem har , frukt , smak på frukt. se om alt det eksisterer tilfeldig, har du noen gang opplevd at en eple smakte appelsin eller annanas? det kan ikke være tilfeldig. det er virklig snakk om skaper og skapninger.

Er det en ting som blir bare mer og mer klart så er det at ting er tilfeldig. Selvfølgelig smaker det ikke eple av ananas, hadde du kunnet det minste om DNA så ville du ha forstått det og ikke dratt denne håpløse analogien. Seriøst, les deg opp på DNA og arve matriale, det har riktignok ingenting med gud å gjøre, men fryktelig intressant for det og det vil lære deg hvorfor det ikke kan smake eple av ananas...

Hvorfor ligner vi menneske på hverandre, hvorfor er det ikke folk som har nese over øye og munn bak, eller hjertet i foten?

Enda et bevis på at ignoranse råder, eller ubevist uvitenhet fra din side, for er det er vel neppe noe tydeligere enn at vi faktisk deler slektstree med de fleste andre dyr på denne planeten enn likhetene vi deler med dem. Hvis du ser deg rundt i dyreverden ser du en rekke dyr som har to øyne, en nese, en munn, to lemmer foran/øverst og to lammer bak/nederst. Alle disse dyrene (inkludert deg selv) kan du samle i en stor gruppe som heter tetrapods. Dette er en gammel gruppe. I denne gruppen har du forskjeller som at noen dyr har labber, noen har hover og noen har klover og noen, den grenen vi selv tilhører, har hender. Tilfeldig? Nope. Felles for alle de dyrene er to øyne, en nese, en munn, et hjerte og to lunger. Så det er slettes ingen skaper som har modellert dette, dette er evolusjon på sitt beste min venn og jeg skulle ønske at du, og mange andre religiøse, evnet åsette dere litt inn i hvordan naturen virker FØR dere slenger ut babbel om at slik og slik må det være fordi gud....

hvorfor er det mennesket her i jorda som er "myndige" og tenksomme? enda et poeng der.. det er tydlig at jorda er for oss og at vi er overvåket. ingen tvil om det.

He he. Tvert i mot er det veldig mye tvil rundt det, da hverkan du eller noen andre kan vise frem en overvåker. Den eneste grunnen til at du tror gud har laget alt er, dessverre, at du er for ignorant til å vite bedre! Du kan rett og slett ikke nok, derfor tror du at vi er overvåket...

Evolusjon er, enten du vil det eller ei, et faktum, vi vat at vi har evolvert og ikke blitt skapt inn i denne verdenen. Vi vet også at universet er 13,7 milliarder år. Vi vet at det moderne mennesket, mer eller mindre slik vi ser ut i dag, er røffelig 6 millioner år gammelt, noe som vil si at guden din har sittet 13,694 milliarder år på ræva og kjedet seg mens han ventet på at tilbederne, mennesker, skulle utvikle seg så mye at de ble i stand til å tilbe ham... Lenger faktisk, da koranen ble skrevet for ca 1400 år siden... Henger det på greip med en gud da? Tror du, så tilbedningskåt som allah fremstår, at han hadde giddet å sittet på ræva og ventet i nesten 14 milliarder av år når han kunne ha skapt, i følge derte selv, hele jorden fiks ferdig med tilbedere? Tror du den guden, i et univers med 500 milliarder galakser, hadde vært fornøyd med de 1,7 milliarder muslimer som tilbedere eller tror du han hadde valgt alle? Jeg snakker om oss på denne bitte lille ubetydelige kula som kalles jorden... Han har jo ikke greid å overbevise alle på denne jorden engang...

Men kanskje du kan være så snill å forklare for meg hvordan livet får noe mer mening med en gud enn uten en gud?

For meg er livet bare enda mer dyrbart og verdifullt fordi jeg vet at jeg har bare dette ene og fordi jeg vet hvor utrolig tilfeldig det er at akkurat JEG ble født her. Tusen millioner tilfeldigheter førte til at jeg fikk leve og den viten gjør at jeg ikke er så kjapp til å strappe på meg et belte med eksplosiver og storme hodeløst inn i en gruppe med uskyldige menn, kvinner og barn, for jeg vet at det var like tilfeldig at de fikk leve som at jeg fikk leve! Livet deres betyr derfor mer for meg enn idiotiske religiøse doktriner og jeg er villig til å tåle at andre har en annen mening enn meg på det grunnlaget.

Meningen med livet er ingenting annet enn reproduksjon egentlig, men det unnskylder jo ikke de som sløser det vekk, gjør det vel? At vi har hjernekraft nok til å tillegge våre liv mer mening er jo vel og bra, men hvorfor ikke bruke det livet til noe mer fornyftig enn å lure seg selv til å tro at du har evig liv etterpå? Det gir ingen mening for meg ihvertfall...

Lenke til kommentar

Intressangt :)

hadde du kunnet det minste om DNA så ville du ha forstått det

Det er nettopp det jeg snakker om. DNA er ikke en tilfeldighets sak , du kan ikke finne 2 personer i jorda som har identiske DNA. det er faktisk enda et poeng.

les deg opp på DNA og arve matriale, det har riktignok ingenting med gud å gjøre

Det er faktisk det som har med Gud å gjøre. Alt er perfekt og systematisk fra himmel og jord til minste kjernen.

Alle disse dyrene (inkludert deg selv) kan du samle i en stor gruppe som heter tetrapods.

Jeg syns dette passer mer i person angrep / ubevist uvitenhet fra din side faktisk. jeg ville aldri sammenlignet meg med dyr for jeg ser tydlig forskjellen , om du har abslutt lyst å kalle deg for dyr er det opp til deg men oprinlig er du et menneske i min synn.

jeg skulle ønske at du, og mange andre religiøse, evnet åsette dere litt inn i hvordan naturen virker FØR dere slenger ut babbel om at slik og slik må det være fordi gud....

JEg har allerede satt meg inn i hvordan naturen virker. Jeg har også lært meg hva som er tilfeldig og ikke. desuten jo mer jeg tenker på det naturlige systemet, arvesystemet osv jo mer jeg tenker på at Gud er den mest perfekte. DNA , Solsystemet , Dag & Natt , Trær , Farger , Vann , Himmel , Jord ++++ , alt dette beviser faktisk bare det Gud har sagt. Spør du meg så VET jeg at det er Gud som har skapt alle disse systemene , jeg har ingen tvil om det. skulle bare ønske at de som leste om disse teoriene endelig får gjøre seg kjent med skaperen av det. heller lese bruksmanualen etter å ha vært ute å prøvd ting på egen hånd.

mange vil tro at Koranen er mot kunskap , men så er det egentlig omvendt. problemet er at folk har ikke gjort seg kjent med det.

He he. Tvert i mot er det veldig mye tvil rundt det, da hverkan du eller noen andre kan vise frem en overvåker. Den eneste grunnen til at du tror gud har laget alt er, dessverre, at du er for ignorant til å vite bedre! Du kan rett og slett ikke nok, derfor tror du at vi er overvåket...
Men kanskje du kan være så snill å forklare for meg hvordan livet får noe mer mening med en gud enn uten en gud?

Alt jeg ønsker deg og andre her virklig er den gode feilfrie veien, tenkte meg siden det er få som har tid til å lese hva Gud sa i Quranen om dette emne å ta en sitat av de versene som gir et nøyaktig svar på spørsmålet:

# Sura/kapitel nummer: 31

# Side.411

# Oversatt til Norsk av Einar Berg.

020 Dere har vel sett hvordan Gud har gjort tjenlig for dere alt som er i himlene og på jord, og har overøst dere med gaver, i det åpne og i det skjulte. Det finnes slike som diskuterer om Gud, uten kunnskap, ledelse og en opplysende Bok.

021 Hvis man sier til dem: «Følg det som Gud har åpenbart,» svarer de: «Nei, vi vil følge våre fedres tradisjoner.» Og det selv om Satan kaller dem til Ildens straff?

022 Den som gir seg inn under Gud, og handler vel, han har grepet det påliteligste feste. Hos Gud beror alle tings utgang.

023 Om noen er vantro, så la ikke hans vantro bedrøve deg. Til Oss skal de vende tilbake, og Vi skal fortelle dem hva de bedrev. Gud er vel vitende om det som bor i hjertene.

024 Vi skal la dem få gode dager en kort tid, så vil Vi ubønnhørlig sende dem til hard straff.

025 Hvis du spør dem hvem som skapte himlene og jorden, vil de nok svare: «Gud.» Si: «Gud være lovet.» Men de fleste av dem vet ingenting.

026 Gud tilhører alt som er i himlene og på jord. Gud er den Selvtilstrekkelige, den Lovpriste.

027 Om alle trær som på jorden er, var penner, om havet, og syv hav til i tillegg var blekk, ville ikke Guds ord være uttømt. Gud er mektig, vis.

028 Menneskenes skapelse og oppstandelse er som om det var ett enkelt individ. Gud hører, ser.

029 Du har vel sett at Gud lar natt bli til dag, og dag til natt, at Han har satt solen og månen i tjeneste, hver med sin bestemte tid? Gud er vel underrettet om hva dere gjør.

030 Dette fordi Gud er den Sanne, og det de påkaller utenom Ham, er falskhet og intethet, fordi Gud er den Opphøyde, den Store.

031 Du har vel sett skipene som seiler på havet ved Guds godhet, så Han kan vise dere av Sine jærtegn? I dette er sannelig et jærtegn for den standhaftige, takknemlige.

032 Og når bølgene skyller over dem som skyer, da ber de til Gud i troens oppriktighet mot Ham. Når Han så berger dem til land, blir noen mer lunkne. Fornekte Vårt tegn gjør bare utakknemlige svikere.

033 Dere mennesker, frykt deres Herre, og frykt for den dag da en far intet kan overta for sin sønn, eller en sønn det ringeste for sin far. Guds løfter er sannhet! La ikke jordelivet forlede dere. La ikke forføreren forlede dere når det gjelder Gud.

034 Gud alene kjenner timen. Han sender regnet ned. Han vet hva som er i mors liv. Ingen vet hva morgendagen vil bringe. Ingen vet i hvilket land han vil dø. Gud vet, er vel underrettet.

Lenke til kommentar

Logisk sett er det enten en mening, eller så er det ikke det. Hvis det er en mening, kan vi følgelig ikke skape den selv.

Det stemmer ikke at det logisk sett medfører at det enten er en mening eller ikke. Logikk opererer på egne definerte begreper. "Meningen med livet" er ikke et definert begrep. Videre er man ikke enige om hva man snakker om eller om det man snakker om i det hele tatt gir mening.

Man må altså analysere hva man mener med en "mening med livet" før man trekker konklusjoner.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Abrahamittiske religionsargumenter hører til kategorien "filisofisk makkverk".

Man kan ikke besvare et subjektivt spørsmål etter en objektiv variabel. :)

Og hvorfor skal du kalle det "filisofisk makkverk"?

Har du lest og forstått dem før du kommenterte dem?

da hadde ikke du sagt det du sa...

Filosofisk makkverk kommer av at ingen argument for en abrahamittisk religion er filosofisk gyldig, eksplisitt for denne religionen.

Og, ja, jeg har lært meg å kjenne til religionsfenomener både på individplan, og idéplan. At vi to trekker ulike konklusjoner fra det vi har sett og vitnet til, skal du ikke være for rask med å dømme meg for. For meg virker det snarere sannsynlig at det er du som ikke har gjort en rederlig undersøkelse for å ha de meninger du har.

Du ser at en slik argumentasjon verken er saklig eller konstruktiv?

Lenke til kommentar

Siden alle drar inn sin egen tro kan vel jeg også nevne min. Shit happened, and so you live. Det trenger ikke være noen mening med livet bare fordi du er her. Har hvert enkelt sandkorn i Sahara en mening? Det eneste vettuge jeg kan komme på å bruke det ene livet på er å gjøre det du har lyst til å gjøre.

Og nei, jeg snakker ikke om drugs, sex, rock´n roll og sånt hele livet igjennom. Jeg snakker om å få deg den jobben du har lyst på, den dama du liker og å kjøpe det huset du ønsker deg. Eller bare sex, drugs & rock´n roll om det er din greie.

Lenke til kommentar

Jeg blir gal av å tenke på dette! Hva er meningen med alt? Hvorfor lever vi? Vi skal alle dø UANSETT! Alle dør! Alt dør! Ingenting varer evig! Og uansett om alt varte evig...Hva hadde meningen med alt vært DA?! Det er greit at mennesker og dyr skal formere seg for å lage nye etterkommere. Men de skal OGSÅ dø en vakker dag! Hva er EGENTLIG meningen?!

Har ikke noe i mot livet og er en livsnyter...Men skjønner liksom ikke hva meningen er, og hvorfor det i det heletatt finnes liv :p

Alt resirkuleres, ingen ting er uten mål og mening, alt blir til noe nytt hele tiden.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Meningen med livet for de fleste organismer er å få forplantningsdyktig avkom, som kan bære genene videre.

Men for oss mennesker med et slikt organ som hjernen, har vi funnet ut at meningen med livet er lykke, kjærlighet, suksess osv.

Lenke til kommentar

Mening er et begrep mennesker har laget. Grunnen til at akkurat du lever er at dine gener har klart å reprodusere seg. Man kan selvfølgelig tilskrive en mening til livet og leve etter de prinsippene på den måten å "ignorere" genene til en hvis grad som for eks nonner og munker gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...