Gå til innhold

Til AMD XP 2100 - Palomino eiere

EZAccess

Anbefalte innlegg

Hvilken kjøler har dere? Hva er load temp og idle temp?

Jeg har en GlacialTech Igloo 2320. Med denne ligger tempen opp mot 70 grader load og rundt 65 grader idle. Jeg skulle gjerne hatt hatt det noen grader kjøligere. Har ikke overklokket. Jeg har ikke kabinettvifter, så det kan også være grunnen til at det tempen i kabinettet ligger rundt 45 grader og at cpu er så varm. Og, jeg vet at min type cpu skal tåle opp mot 85 grader før den tar kvelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjansen er nok stor for at du vil få en lavare temperatur med å sette inn to kabinettvifter. Sjøl har eg XP2000+ palomino og bruker en cpu-kjølar frå cooler master og der opplevde eg temperaturar opp mot det du seier i starten. Etter å ha sett i to 80X80 papst vifter (ei nede i front og ei bak lenger oppe) har eg no ein temperatur som ligg rundt 45 grader idle på cpu og 35 grader i kabinettet.

Lenke til kommentar

Hmm..skjønner ikke...mange klager på temp. på cpu osv....jeg har aldri hatt no problemer med temp.

Min prosessor ligger på 37 grader....nå har den stått på over i 4 dager

har 2 kabinett vifter, men bare en går!

Bruker

CoolerMaster DP5-7H53F

Har sett noen som har kjølere som har viftestyring og greier som tar opptil xp3000 og har en xp2200

osv...men ligger på over 40++ - 50++

Jeg har en enkel og grei liten vifte.. :)

--Enkleste er ofte det beste-- :D

Lenke til kommentar

Hei EZAccess... jeg skal faktisk svare på det du spør om.

Jeg kjører en XP2100+ palomino på et Abit KD7 (KT400) hovedkort. Ingen av delene er særlig temperaturvennlige (men trass i alt som skrives her, det er stabilt).

Da jeg satt sammen disse delene i et chieftech miditower så hadde jeg ikke noen kabinettvifter. CPU kjøleren var en enkel midt på treet greie fra EKL som hadde 26 dB støy. Det første som slo meg var at dette var jaggu varmt. Da lå tempen på minimum 55-60°C på CPU og nesten det samme på MB (chipsettet).

Fant fram noen gamle papstvifter jeg hadde og satt en framme og en bak i kabinettet. Tempen sank bra mye og stabiliserte seg på 45-50°C CPU 42-45°C MB . Nå var det sånn at jeg begynte å bli litt hekta på å kjøpe greier til PCn samtidig som jeg ville redusere støyen (mindre støy = høyere temp, generell huskeregel).

Noe svært uforutsatt skjedde da jeg byttet ut de flate IDE-kablene med runde... All fornuft tilsier at dette skulle gi mer/bedre "tumleplass" til luften, og kanskje føre til at temp synker... Feil.. den steg.. så var det å forsøke seg fram med alle mulige varianter av vifteplasseringer og kabelkonfigurasjoner.

Neste steg var å skaffe meg 3 justerbare 80mm enermax vifter sånn at jeg hadde flere vifter i kabinettet (2 foran inn + 2 bak ut). Dette hjalp litt. Etter litt mer tid og irritasjon over støy (følsomme ører) så endte jeg opp med å skifte kjøleribba til en coolermaster heatpipe (ALPS) kjøler. Det virket.. Jeg har gjort masse mer for å få temp ned og støy bort (blant annet skiftet ut chipsettvifta med en passiv zahlman), men det gidder jeg ikke skrive om.

Akkurat nå er tempen på MB 48°C og CPU 49°C og den stiger vel ca 5 grader for begge ved full load. Jeg klager ikke, men vurderer seriøst å skifte ut CPUen med en 2500+ Barton. En slik har har jeg på jobb og den har knapt feber, og best av alt, ingen støy. :D

Lenke til kommentar

Denne vifta de skulle klare å kjøle bra, har du hatt den lenge? Ta den opp, og skille selveste vifta fra kabinettet til vifta. Smør den opp med godt smøremiddel (Får kjøpt hos en el-handler eller data-for)

Så kan du også skjekke ribba som vifta står på!!! SIKKERT FULLT AV SKIT, hadde selv litt trøbbel. Satt i en XP2500 Barton i mot en XP1800, da ble tempen på 70 og maskinen slo seg av, men vifta skulle ta XP2700. Fattern tok opp vifta og smurte den, og så rensa jeg ribba som vifta står på, har endelig en temp på ca 54 grader, FORSKJELL. VIFTA ER TIL OG MED NY, MEN DET ER NOKK

Lenke til kommentar
...så kjøp en T-bred neste gang

Tror nok det ikke blir en T-Bred eller Palomino. Større sjanse for at jeg kjøper en en Barton, men det er minst 2 år frem i tid. Og da må hele pc'en byttes ut uansett.

Takk for et bra innlegg hart!

Jeg har også et miditower. Og igår kjøpte jeg kjølepasta og 2 80x80x25mm kabinett vifter; en EKL papst og en EKL "vanlig" (billig). Jeg er fornøyd hvis jeg får temp'en ned mot 55 grader, men uansett så skal jeg komme med en tilbakemelding senere. Jeg får vel utstyret på mandag/tirsdag.

Lenke til kommentar
Har samme vifte på XP2000+ P. Tempen er sjelden over 50 grader, selv uten kab vifte.

Sleng på goop.

Har du på goop?

Det er Komplett.no som har montert på cpu-kjøleren, så jeg regner med at den er montert skikkelig. Men når jeg får goopen skal jeg rense kjøleribbene.

CPU tempen ligger nå rundt 63 grader, men jeg har tatt av sidedøren. Den skal på igjen når viftene kommer.

Lenke til kommentar

Har ikke goop, men dersom du fører dette rett på vil tempen synke noen grader.

I mellomtiden bruker du "Cooler XP" funksjonen innebygd i PCAlert 4 (ikke bruk 3-en, oppgrader evt. med LiveUpdate2).

Min Idle temp nå (med CoolerXP) er 39 grader :D

Kan tenkes at komplett har gjort en slett jobb, men thermal pad skal jo være noenlunde idiotsikkert.

PS: Har ikke RAID kort, vet ikke hva det har å si

Lenke til kommentar
35 grader i sytem...

Mulig jeg har gått glipp av noe her... Hvilket hovedkort (chipsett) kjører du på?

EZAccess kjører på KT333 chipsett iflg signatur og det er sannsynligvis i likhet med mitt KT400.... J**** varmt. Om det ikke er noe sirkulasjon gjennom kabinettet vil varm luft i fra chipsettet adderes til den varme lufta fra CPUen og du har en ond sirkel. Selv om døren er oppe kan du ha svært lokaliserte områder med oppvarmet luft rundt CPU og chipsettet.. derfor er det greit å ha en jevn rimelig rask flow gjennom kabinettet for å få transportert bort den varme luften... Dette har vært diskutert ørten ganger her på forumet.

EZAccess: kan ikke du klokke CPUen din ned litt til XP2000+ hastighet for å se om du kan reprodusere JEG76 sine lave temperaturer. Tvilsomt at det går.

BTW.. jeg har satt Vcore ned en bittelitt på min palomino... fremdeles helt stabilt, men dette vil jo føre til litt mindre varme.

Lenke til kommentar

hart: Det er ikke mulig å stille vcore ned hos meg, bare opp. Jeg har siste BIOS versjon.

Nå har jeg montert mine to kabinettvifter. Tempen har gått ned rundt 8-9 grader. Fornøyd med det. Men, jeg har ikke lagt på goop'en enda, fordi ikke om det smalt i helv... at den Igloo kjøleren vil av. Jeg har lest manualen på GlacialTech sinde sider: http://www.glacialtech.com/socket_a.htm ,men den sitter bom fast. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...