Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hjelp til å forstå kompetansemål. HASTER EKSTREMT

Anbefalte innlegg

skal ha prøvemuntlig kl 12 om den kalde krigen. men det står på kompetansemål:

drøfte viktige omveltninger i samfunnet i nyere tid, og reflektere over hvordan dagens samfunn åpner for nye omveltninger.

lage spørsmål om sentrale internasjonale konflikter på 1900-tallet og i vårt eget hundreår. formulere årsaksforklaringer og diskutere konsekvenser av konfliktene."

jeg har lagt pp om den kalde krigen. er det noe mer jeg skal gjøre ang det i nyere tid? skjønner ikke helt hva dem mener

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å skulle kunne drøfte alle viktige omveltninger krever jo endel kunskap, men jeg vil jo tro at slike ting som murens fall i 1989 og terrorangrep, da spesielt september 2001 er viktige omveltninger i vårt samfunn i nyere tid.

Samtidig er vel også valget av Obama noe som kan åpne for andre omveltninger, USA er ikke verden, men det som skjer der har mye å si for resten av verden.

Sentrale internasjonale konflikter på 1900-tallet er vel feks. Verdenskrigene, Vietnam, korea, Gulfkrigen samt forholdet rundt Israel/Palestina.

Men...det er jo i mine øyne for mye forlangt at man skal kunne mye om alt dette, så jeg tolker det vel slik som at du skriver om den kalde krigen og den omhandler:

-Viktige omveltniger i samfunnet (noe som du drøfter)

-Hvordan dagens samfunn ligger til rette for lignende omveltninger (ytterligere nedtrapping av kjernevåpenmakt, samt nye kalde fronter som kan få kjernefysiske våpen (Iran/Nord-Korea) og nye atomnasjoner (India)

-Spørsmål om den kalde krigen har du vel laget/besvart (som er en internasjonal konflikt i 1900-tallet) og forklare hvorfor ting gikk som de gikk.

Kan ikke skjønne at det skal forventes at du dekker alle konflikter på 1900-tallet, så det er slik jeg tolker det. Du lærer de andre om kaldekrigen, de andfre lærer deg om (feks) 2. verdenskrig.

Lenke til kommentar

Det ville jeg ikke gjort. MEn jeg ville heller sagt noe om "har vi noe lignende idag"?

Og så trukket frem forhold mellom Kina/India/Russland/USA/Iran/Nord-Korea som eksempler på hvor noe lignende kan skje (eller om det kan skje).

Ikke ta alt jeg skriver for god fisk - sjekk landene mot andre kilder.

Også mener jeg at Obama nettopp undertegnet noe greier om ytterligere nedrustning, se om du finer noe om det.

Tenker at du bare bør ta med ting som er relevant for ditt emne.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Hvis det føles naturlig så ville jeg og gjort det. Men ser ikke den direkte linken kald krig->terrorisme (kanskje CIA og al quaida på 80-tallet). Men det vet du bedre enn meg.

Nærmeste jeg kommer er vel noe jeg leste for 2 dager siden om al quaida og atomvåpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...