Gå til innhold

Forsikring

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt pcen min på service hos expert, og de fant ut at de ikke fikk ordnet pcen.

Og når jeg var å skulle få meg en ny på garantien så fikk jeg en hp DV7-3135

for en HPDV9380 som jeg hadde tidligere.

Jeg så at en del av specsene var bedre, men var ikke helt enig at alle var bedre og da får jeg jo i teorien en dårligere pc? Så jeg lurer på om dere kan fortelle meg om det er noe som var bedre med DV9380 pcen i forhold til 3135. Det vil si at jeg har fått en dårligere pc enn det forsikringen forteller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se at du har fått en dårligere pc, ihvertfall ikke når det kommer til CPU (selv om jeg ikke liker AMD på laptop), Ram eller skjermkort. Og tror det er dette butikken også ser på når de gir deg en ny pc, uten å si noe sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som er dårligere, men jeg synes det er rart når jeg utgangspunktet hadde en pc til nesten 16000, så får jeg en ny pc til 7000. Og det virket som det var helt tilfeldig hvordan de plukket den ut, synes det er rart at det ikke er feks en formel eller noe for hvilken pc man skal ha når de sier at de ikke greier å ordne den. Forsikringen var en Solid expert forsikring.

Lenke til kommentar

Maskinene har blitt billigere, sånn er det bare.. Den maskinen du får, er bedre enn den du hadde. Det at det er en prisforskjell, betyr i utgangspunktet ikke noe. Hvis du har en grunn til å ikke godta omleverings tilbudet Expert tilbyr, har du muligheten for dette og derfor heller kreve pengene tilbake. (16000, minus verdi tap elns..) Men i dette tilfellet ser jeg ikke noe grunn til å ikke godta...

Forsikringen gjelder kun hvis du har fysisk ødelagt maskinen, etter hva jeg forstår. Så er dette snakk om garanti/reklamasjon..

Lenke til kommentar

Du kan ikke kreve noe som helst. Den maskin der er langt bedre enn den du hadde.

dog kan du nekte å godta omlevering og heller få penger tilbake (16000 - bruksfradag + renter)... Men ser ingen grunn til at du skal gjøre det i dette tilfelle.

dog får du langt bedre maskiner til 9000 enn den du har fått der.

Lenke til kommentar

MYE bedre å kreve pengene tilbake. Du vil da ha rett på ca hele kjøpesummen 16000*. Du kan da kjøpe en ny PC til ca 7000 og ha 9000 til overs CASH.

* rente og verditap / avskriving er ca lik 1/1.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

MYE bedre å kreve pengene tilbake. Du vil da ha rett på ca hele kjøpesummen 16000*. Du kan da kjøpe en ny PC til ca 7000 og ha 9000 til overs CASH.

Butikken kan lett si at dette blir en stor utgift for selger og derfor nekte å gi ut de 16k ...

Lenke til kommentar

Det som er greia er at butikken ikke kan gi deg en dårligere pc, men de kan gi deg en pc med enten tilsvarende varens pris nå(tror det var slik, eventuelt prisen på varen ny da du kjøpte den), eller gi deg en pc som er lik / med mer eller mindre samme specs som den du har nå. Eller så er det penger, men som nevnt før i tråden er det minus rente/verditap/avskrivning. Men de pengene du får tilbake om du heller tar pengene er nok til en pc som er LANGT bedre enn den du fikk. Jeg hadde heller ikke godtatt en AMD laptop. Krev i5 eller pengene tilbake:)

Lenke til kommentar

Du kan vel heller ikke kreve heving hvis butikken gir deg tilbud om en tilsvarende maskin og du ikke kan vise til noe som skulle tilsi at den ikke er like god (for ditt bruk). Hvorvidt en manglende Intel Inside - sticker tilsier at pcen ikke kan kalles "tilsvarende" får noen andre vurdere.

Lenke til kommentar

Ved omlevering skal produktet være tilsvarende eller bedre når det gjelder spesifikasjoner. Kunde kan selvsagt ikke godta tilbudet, men da helst med grunn (usikker på hvordan regelverket er her, men tipper du ikke kommer langt hvis du bare sier nei for å få pengene..)

Det å gi 16k til en person vil være en stor utgift for butikken, maskinen til 7000,- vil derfor være et mindre tap (spesielt hvis fortjenesten er god) Butikken kan argumentere for at 16k vil bli for mye, og derfor prute på prisen eller prøve seg på butikk kreditt.. Og butikken har trolig loven på sin side når de ikke gir deg 16k.

Prøv som sagt og si at du ikke vil ha AMD (skyld på at vennene dine har hatt dårlig erfaring elns..) Du kan jo se om de har et i5 alternativ til tilsvarende pris..

Lenke til kommentar

Det er nok ikke det når det gjelder PC-utstyr. Her er nok verditapet større enn renter på opprinnelig kjøpesum - dog bruker ikke forbrukerkjøpsloven begreper som verditap/avskrivning. Reglene er heller ikke så likefram som det kan synes. Dersom trådstarter skal få tilbake penger, medfører det at kjøpet må heves i henhold til forbrukerkjøpslovens § 32. Selve oppgjøret i en slik sammenheng reguleres av forbrukerkjøpsloven §§ 49 - 51, særlig § 50 - som lyder som følger.

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

Første ledd i § 50 er særdeles vanskelig å håndtere, da det å beregne avkastning/nytte (nyttevederlag) er særdeles vanskelig. For en del andre varer, som f.eks bil finnes anbefalte satser. De ligger noe lavere enn avskrivningssatser, men her må man ha i mente at avskrivninger bruker saldometoden. Bruker vi sånn noenlunde de anbefalte satser på noen andre varer vil årlig nyttevederlag ligge på omtrent 20 % (+- 5 %) av kjøpssum. Er trådstarters PC da 3 år gammel vil nyttevederlaget være 60 %. Men er 25 % riktig er nyttevederlaget hele 75 %. Morarenter de siste tre årene har ellers vært ca 10 % i snitt. I det siste tilfellet vi forbruker ha rett på ca 9 000 kr utbetalt.

Så i realiteten er det å få en ny PC i verdiområdet 7 - 9 500 egentlig en helt akseptabel deal.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Butikken får beskjed fra Solid hvor mye den nye pc-en kan koste, minus egenandelen. Butikkene vil alltid prøve å finne den beste PC-en til den prisen butikken får dekket av Solid. I dette tilfelle så høres det jo ut som om Solid har regnet at de 16 000 pc-en din var verdt, i dag er verdt ca 7000. Du får heller ikke utbetalt kontantbeløp av Solid med mindre det er veldig spesielle omstendigheter (f.eks du har flyttet til Australia og ikke har mulighet å komme hjem til Norge for å hente deg ny PC) :-)

edit: Gammel tråd, men til opplysning

Endret av Kris_910
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...