nor50 Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Hva er å finne av videokamera som har litt vidvinklet linse, ok billedkvalitet og grei batteritid og tar opp i 1080P? Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Det splitter nye Panasonic TM-700 har bedre vidvinkel enn de fleste konsumentkameraene. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Det splitter nye Panasonic TM-700 har bedre vidvinkel enn de fleste konsumentkameraene. Og slettes ikke billig.... Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Har du vurdert speilrefleks? Canon 550D + feks. Canon 10-22mm gir deg langt mer vidvinkel enn dedikerte videokameraer. Med så vid vinkel er det heller ikke vanskelig å fokusere manuelt (siden autofokus er tilnærmet ubrukelig på vDSLRs atm). Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Har du vurdert speilrefleks? Canon 550D + feks. Canon 10-22mm gir deg langt mer vidvinkel enn dedikerte videokameraer. Med så vid vinkel er det heller ikke vanskelig å fokusere manuelt (siden autofokus er tilnærmet ubrukelig på vDSLRs atm). Jeg er for gammel (i alle fall i tankene...) til å tro at det kan erstatte et "skikkelig" videokamera... Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Vel, se og bli overbevist: http://philipbloom.co.uk/dslr-films/ Philip Bloom KAN sakene sine though, men man trenger slettes ikke være pro for å få til brukbare resultater. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Du skal visst være skikkelig god til å justere fokusen kontinuerlig om man bruker et speilrefleks. Det trenger du ikke med et videokamera da det er konstrert til å følge objektet. Lydmessig er visst ikke speilrefleks noe å trakte etter heller. Panasonic HDC-TM700 er det beste du kan få i konsumentklassen. Vidvinkelen er på nesten 60 grader, men det vanlige er ca 45. Fant for øvrig denne artikkelen. Endret 26. april 2010 av 2Olav Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Vel med såpass ekstrem vidvinkel som 10mm er på en 550D kan man i praksis (på blender 5,6) ha alt fra en meter til uendelig i fokus. Circle of confusion er enorm når man går så vidt, og dermed kan man mye lettere bare fokusere etter fokusskalaen på objektivet. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Men kommer ikke Panasonic med en lillebror, heter ett eller annet 600? http://www.akam.no/artikler/panasonic_med_hdc-sd600/75926 Endret 2. mai 2010 av nor50 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Jeg er for gammel (i alle fall i tankene...) til å tro at det kan erstatte et "skikkelig" videokamera... Det er bare 1,5 år siden jeg kjøpte et videokamera selv, fordi Pentax ikke hadde levert et speilreflekskamera med video ennå. (Jeg har mye utstyr til en tidligere Pentax). Det ble et Samsung H100 og jeg er middels fornøyd. Dvs. det suger på farger, dynamisk område og lavtlysegenskaper, men har god ergonomi, er lite og enkelt å ta med, var billig (3500kr), og det kan være kjekt å ha to enheter i stedet for en hvis man er flere som skal forevige fine øyeblikk samtidig. Jeg måtte ha videokamera da og gadd ikke bruke 8000 kr på et Nikon D90 eller lignende. Jeg var likevel helt innstilt fra før kjøpet, på at Samsung-kameraet ville pensjoneres som konekamera så snart jeg kjøper et speilrefleks med video. Speilrefleks er optisk og brikkemessig ekstremt mye bedre enn små videokameraer som Samsungen. Problemet er ergonomi, størrelse, vekt og autofokus. Ingen av punktene stopper et kjøp for min del. Vekt vurderer jeg som en klar fordel fordi det gir mer stabilt kamera. Speilrefleks gir også muligheter for et profesjonelt inntrykk av filmen, med blant annet selektiv fokus. Se artikkelen på Akam fra noen dager tilbake. Speilrefleks er i hvert fall for den kvalitetsbevisste som ikke synes fravær av (brukbar) autofokus er særlig negativt. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Sanyo FH1 med vindvinkel "screw-on" linse fra bhphotovideo.com. $399 pluss frakt og moms, og $149 for linsa. Akkurat handlet dette kamera selv, og er storfornøyd. Eneste er at pcen min ikke støtter 60fps, så må oppgradere pc Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2010 Del Skrevet 27. april 2010 Jeg kjøpte en 20 dollar billig 0,45x vidvinkel-forsats til Samsung H100. Det ble videre, men på maks vidvinkel ble faktisk hjørnene mørke. Den ga også mye krobatisk abberasjon (CA). Skal man ha kvalitetsvidvinkel er det helt klart bedre å velge et ekte vidvinkelobjektiv til speilrefleks. Ikke bare en forsats. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 27. april 2010 Forfatter Del Skrevet 27. april 2010 Blir vel ikke "godt nok" dette heller...? http://www.sony.no/hub/dslr/2/kompaktkamera?cid=15010427 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå