Gå til innhold

Eie eller leie?

Olympico

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Boligmarkedet er kraftig oppblåst. Bobla kan sprekke når som helst. Gjør man som nyutdannet lurt i å leie framfor å eie i disse dager?

Det er alltid lurt og eie uansett. I stede for å betale husleie betaler du avdrag på lån og då når du er ferdig med utdanning har du betalt ned en del gjeld. Der etter når du selger har du tent pengar på det. så i stede for å betale til folk, kan du like godt betale til banken og få noke igjen for det. :D

Lenke til kommentar

Det er da ikke gitt at man tjener på å det uansett. Siden markedet er kraftig oppblåst, kan det lønne seg å leie en periode, og vente med å kjøpe til bobla sprekker.

Du vil aldri tape mer på å kjøpe enn det du gjør ved å leie

Det er da ikke gitt at man tjener på å det uansett. Siden markedet er kraftig oppblåst, kan det lønne seg å leie en periode, og vente med å kjøpe til bobla sprekker.

Lenke til kommentar

Du levde ikke eller var veldig ung på slutten av 80/begynnelsen av 90-tallet, skjønner jeg. Når man skal selge en bolig er den ikke verd mer enn folk vil betale for den, og er det kan være ganske mye mindre enn man betalte selv.

Nå tror jeg personlig ikke at dagens priser er en boble siden det er blitt mye dyrere å bygge og det er bygget relativt lite nytt. For folk som kjøper og må selge etter relativt kort tid er likevel usikkerheten stor. Må man selge en bolig til 4 mill for bare 10% mindre enn man betalte har man tapt 400 000, og man kan leie en stund for den summen.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

At formuen din forsvinner kan jo og være en fordel dersom du har endel egenkapital.

Jeg tror grovt sett at du ikke vil tape noe på å eie. Å leie blir i denne sammenheng spekulasjon, du har mulighet til å kunne time et innhopp om boligprisene skulle falle voldsomt, men går det andre veien blir det vanskeligere å komme seg på toget senere.

Hvis du skulle eie og boligprisene synker, så sliter du strengt tatt ikke før du er tvunget til å selge (dvs så lenge du ikke har tatt deg vann over hodet mhp på lånebeløp).

Sao oppsummert:

-Eie - gunstig dersom prisene stiger. Dersom de synker har du ikke tapt noe så lenge du ikke er tvunget til å selge (du har bare gått glipp av et kupp).

-Leie - Gunstig dersom prisene synker og du kan hoppe på eie-toget da. Ugunstig dersom prisene holder seg. Ugunstig dersom prisene stiger. Mao mer spekulasjon.

Lenke til kommentar

Når boligmarkedet er kraftig oppblåst, kan det lønne seg å vente med å kjøpe til bobla har sprukket og prisene faller kraftig. Det vil da ikke lønne seg å kjøpe til en pris langt over likevektsprisen i markedet.

Lenke til kommentar

AT det altid er bedre å eie er nok en sannhet med modifikasjoner. Det er en del punkter en må ta med i regnestykket for å se lønnsomheten.

- Hvordan ser prisutviklingen ut? Som Naranek er inne på så er det ikke mye som skal til før tapet blir relativt stort. Jeg er også enig i at vi sannsynligvis ikke sitter i en enorm "boble" (altså slik vi så på 80 og 90 tallet), men at en bør ta høyde for stagnasjon eller en liten nedgang kan nok være lurt. 

- Rentenivået. Renta er så lav i dag at det å eie er veldig gunstig. Men, vi vet at renta er på vei opp, og renteutgiftene mot leiekostnadene vil sannsynlighvis utligne seg mer i fremtiden. 

- Kostnader for å eie. Det er mange flere utgiftsposter en må ta høyde for ved å eie. Kommunale utgifter, vedlikehold, vel/boretslagsutgifter, etc. Bare de kommunale utgiftene utgjør 13 500,- i vår kommune. Totalt med vedlikehold og velutgifter så er jeg oppe i ca 20 000 pr år.

- Hvor lenge skal en eie. Kjøp/salg av bolig er relativt dyrt. Kjøper du en bolig til 1 mill så utgjør dokumentavgiften 25 000,- Tinglysningsgebyrer, og eierskiftegebyrer utgjør også noe. Så 30 00,- for kjøp av bolig til 1 mill er vel et greit annslag. Salg koster vel ca det samme. Så, 60 000,- pluss flyttekostnader som en basis for kjøp salg. Med andre ord så kjøper en ikke for kortere perioder.

Hvis vi tar et eksempel:

Kjøp av en leilighet på 40 kvm til 1 mill, som skal selges etter to år, kontra det å Leie 40 Kvm i to år til 6000 + strøm i mnd. 

KJØP:

Bolig + Kjøpskostnader = 1 030 000,- . Rentekostnader to år (3.5 % nom, anuitet - 100 % finnansiert) = ca 68 000,- Kommunale avgifter + vedlikeholdskost + vel/boretslagskost = ca 40 000,-.

I en periode på to år betaler en med andre ord ca. 119 000,- i renter og utgifter. (28% rentefradrag er tatt med). Ink salgskostnader etter to år er vi da oppe i ca 149 000,- 

Si at renta i snitt vil være 4,5 % nom i perioden så vil kostnaden øke til ca. 163 000,-

LEIE:

6000 x 24 = 144 000,-

Lenke til kommentar

Husker det ble sagt at boligmarkedet var alvorlig oppblåst og på vei til å sprekke da broren min kjøpte en femti-kvadrats leilighet på Torshov for nesten en halv million, tilbake på midten av nittitallet. I dag ville noe tilsvarende gå for kanskje fire ganger den prisen. Hva som er oppblåst verdi på eiendom har vist seg å være så godt som umulig å forutse i det norske markedet, hvert år ekspertene har ment at markedet har vært på topp, har det steget videre, hvis de har sagt at det er gode oppgangstider i markedet (2000 & 2008) har det gått litt ned. Men på tross av vanskelige tider, har ikke prisene sunket på langt nær nok til å spise opp gevinsten man kan få av bare to-tre år. Har man sikret seg at man kan betale ned lånet, også i tider med høy rente, er man ganske godt sikret.

En annen viktig ting man må huske er at markedet er likt for alle. Om man har en bolig man kjøpte til 4 mill. og solgte for 10% mindre to år senere, vil etter all sannsynlighet også den nye boligen du kjøper ha droppet 10% i pris. Om denne nye boligen er dyrere enn den gamle, vil verditapet på denne i kroner og øre være større enn ditt tap.

Gitt at man kan betale ned på lånet selv i dårlige tider (tenk 7-8% rente, minst), og klarer normal (~5%) uten at det går på bekostning av livskvaliteten, er det bare å komme seg ut i markedet, ihvertfall var det min tankegang. Kommer man seg inn med førsteinvesteringen, vil alt svinge sammen etter dette. I et marked som nok aldri vil slutte å overraske med å stige, vil det alltid til slutt ende opp med at det er bedre å eie enn å leie. Om det ser mørkt ut på et gitt tidspunkt, kan man bare vente på de gode tidene.

Jeg er ikke økonom. Ikke skyld på meg om noe går til helvete, men påpek gjerne om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

I dag er boligprisene altfor høye i forhold til markedsverdien, og det skyldes først og fremst et kunstig lavt rentenivå. Når renta går opp til et mer riktig nivå - kanskje 5-6% - vil etterspørselen etter boliger gå ned, og prisene vil falle.

En annen ting som bidrar til altfor høye boligpriser, er offentlige reguleringer av boligmarkedet. Siste eksempel var forslaget om toalettene i alle nye boliger skal legges til rette for handicappede. Dette vil alene gjøre alle nye boliger 100 000 dyrere fra sommeren. når staten stikker kjepper i hjulene for entreprenører på denne måten, er det ikke rart prisene presses opp og at mange, spesielt unge mennesker, må se langt etter drømmeboligen.

Endret av Olympico
Lenke til kommentar

Problem med å leie:

Du betaler like mye eller mer for å leie som å eie med mindre du bor i kollektiv hvor du kanskje betaler halvparten av et lån på en mill for ett rom.

Du betaler ned på noen andres lån.

Du klarer fortsatt ikke å spare opp de enorme summene, men mindre du bor i et billig kollektiv og spiser havregryn til frokost middag og kvelds hver dag.

Skal du bare bli boende ett sted i ett år eller to, så lei.

Skal du bli boende ett sted over lengre tid, så kjøp og tenk ikke mer over det.

Med mindre du kjøper deg bolig 50 mil fra nærmeste jobb og by vil en bolig stige i verdi over tid. Dette gjelder aller mest for de største byene hvor tilflyttingen bare eskalerer.

På mindre steder som kanskje er under sakte fraflytting vil verdien av boligen kanskje ikke øke, men kjøpepris være så lav at det uansett er best å kjøpe om ikke annet bare for å få med seg skattefordel på lån og med lånet holder du egentlig på med tvungen sparing til deg selv.

Jeg leide 3 år i Oslo og kjøpte leilighet i fjor. Nå har prisstigningen i dette området vært på en 11-12% og jeg har betalt ned 40 000 på lånet som var under en million.

God økonomi i mine ører.

Jeg betaler 1500 kr mindre i mnd, men pga felleskostnader er totalbeløpet 1500 mer enn husleien jeg hadde når jeg bodde i en kjeller og ettroms. Nå har jeg 13 kvadrat større leilighet, balkong og god utsikt fra 10ende etasje.

Du får 3X din inntekt sånn ca i lån, rekker det ikke til leilighet få med deg foreldre og lignende som medinvestor.

Lenke til kommentar

Kjøp/salg av bolig er relativt dyrt.

Ikke nødvendigvis.

Kjøper du en bolig til 1 mill så utgjør dokumentavgiften 25 000,- Tinglysningsgebyrer, og eierskiftegebyrer utgjør også noe. Så 30 00,- for kjøp av bolig til 1 mill er vel et greit annslag.

Kun dersom det er snakk om selveier. For aksje-/andelsleiligheter er det f.eks. borettslagsavhengig, og det er ikke sjelden man ser kostnadene rundt 1'000NOK ifm kjøp.

Salg koster vel ca det samme.

AO sin pakke er 10'000NOK.

Det endrer dog ikke det generelle rådet -- kjøp og salg koster tid og penger, som må igjen tas i regnestykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...