Gå til innhold

Rekonstruere / hente ut tapte data.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjenner til at det er firma som f.eks. www.harddisk.no, www.ibas.no, m.fl. som driver uthenting av tapte data fra hardisker som har sluttet virke.

Er det noen som kjenner til måtene de gjør dette på? Kanskje ikke IBAS som har profesjonellt utstyr til dette, men mer generelt ellers...?

Når andre får det til så må det jo ihvertfall være mulig, så veldig interessant finne ut hvilke metoder og evt. software de bruker her in general på å fikse HDene.

Noen som vet...? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmet Spinrite fra www.grc.com er ett godt alternativ til uthenting av data, men det forutsetter at du har en disk som spinner.

De profesjonelle som Ibas har tilgang til reservedeler og måter og få fysisk ødelagte disker til å gå igjen, noe vi vanlige dødelige ikke har mulighet eller midler til.

Lenke til kommentar

Programmet Spinrite fra www.grc.com er ett godt alternativ til uthenting av data, men det forutsetter at du har en disk som spinner.

De profesjonelle som Ibas har tilgang til reservedeler og måter og få fysisk ødelagte disker til å gå igjen, noe vi vanlige dødelige ikke har mulighet eller midler til.

OK, supert om vi kan oppdatere denne tråden med alt av tips og råd innen recovery/fiksing av harddisker.

Noe spes råd til hva man kan gjøre om man en hardisk ikke vil starte i det hele tatt? Evt. lager klikkelyder ?

Evt. profesjonelt / semiprofesjonelt utstyr som kan kjøpes inn til viktige operasjoner...?

Lenke til kommentar

Husker når jeg såg på dette sist (mange år siden) at man veldig ofte måtte gjette seg til bokstaver i filnavnet på filene.

Er det fremdeles slik eller har programmene kommet lengre...? Synes å huske at det var spes den første og siste bokstaven programmene spurde etter.

Lenke til kommentar

Første bokstav i filnavnet ble strøket når filen ble slettet. 

Å gjenopprette en slettet fil er enkelt, det er jo noe helt annet enn å hente data fra disker som har sluttet å virke.

Når en disk ikke fungerer og PC ikke får kontakt med den så er det lite man kan gjøre. Det er mulig å skifte kretskortet hvis det er der feilen ligger, men ellers må disken åpnes. Og da trengs for det første et støvfritt rom, noe som er svært kostbart. 

Lenke til kommentar

Når du sletter eller formaterere en disk, er det som å ta ut innholds fortegnelsen i en bok. Sidene og tekstene er der fremdeles, det er bare litt vanskeligere å finne de. Problemet oppstår når daten blir overskrevet..

På gamle jobben fikk vi en IBAS maskin som foretok seg software data recovery, de gjorde ca det samme som program du finner på nettet. ActiveUndelete brukte vi også, det virket veldig bra i mange tilfeller.

Når harddisken er ødelagt, så er du litt lengre ute og sykler. Hvis den ikke starter opp, kan du være så heldig at du bare trenger å bytte kretskortet (hjernen), da trenger du en identisk disk. Byttet er lett, bare noe skruer.. Har du tikke lyder e.l, så er det trolig skade på lesehodet, jeg leste på ITavisen. At det å sette harddisken inn i fryseren kan hjelpe lenge nok til å få ut data. (dvs fryse den ned, rette ut lesehodet, også koble den til..)

For skikkelig data recovery, det som koster 20k+ hos IBAS, så tar de diskene helt fra hverandre og bygger dem på ny. For å gjøre dette, må du ha et 100% støvfritt rom og delene for å lage ny harddisk. Jeg husker at overklokk.no hadde en artikkel hvor de satte vindu i en harddisk. Mener å huske at harddisken ikke virket etterpå...

Lenke til kommentar

En annen ting som har funket for meg er å starte disken via et unix system og kjøre en diskdump fra den ødelagte til en ny disk. Men du trenger fremdeles en roterende disk. Diskdump er en del av unix og koster ingenting, den leser heller ikke data fra disken på normal måte, men kopierer rått sector for sector.

Lenke til kommentar

Veldig bra med svar her nå! :-)

Ble litt tent på den fryseideen... Er det altså bare å slenge diskene i fryserne så er det sjanse for at lesehodene begynner å funke igjen...? Eller hvordan var det ? Hvor lenge skal de i så tilfelle ligge i fryseren...?

Har en del klikkelyder på disse diskene. Tipper også mange av de er like. Ligger en 8-10 disker på vent som må fikses...

Er kravet med støvfritt rom veldig viktig ? Dvs om man gjør dette byttet veldig kjapt, er da farefaktoren mindre...? Er det også fare for støv om man bytter "mekaniske" deler på diskene (kretskort, evt andre deler uten å åpne opp inn til leseplatene)?

Jeg har aldri åpnet opp en disk før så får beklage litt evt. begrepsforvrring.

Lenke til kommentar

For mange år siden da 600mb disker var store så hadde jeg en 3 1/2" 424mb disk gående som os disk uten chassis over en lengre periode på labben på jobben. Den fungerte faktisk helt fint den med hele innmaten surrende i friluft. Den ble tilslutt demontert helt for å bruke magnetene til å ødelegge griden på noen trinitron skjermer vi hadde stående. :!:

Lenke til kommentar

Som Hårek påpeker så er avstanden mellom hode og platelager av mikroskopisk format. Jeg har ikke fulgt veldig nøye med på diskutvikling siste årene men det var og antagelig er fremdeles slik at det er aerodynamikk som holder lesehodet i riktig avstand over platelageret. Omtrent som vingene på ett fly.

Kompliserte saker.

Jeg glemte også å legge ved en advarsel i min forrige post at man skal selvfølgelig aldri ta av chassiset på en disk med mindre man er ute etter å ødelegge den. Testen vi kjørte medførte jo også at disken ble vraket, og det ville ikke vært mulig å sette den sammen igjen etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg burde vel også nevnt at for mange år siden så var toleransene mye større, så de tålte en del mer.

Når støvet hindrer hodet i å fly så treffer det overflaten på disken. Da skjer det uopprettelige skader, har sett eldre plater som hadde et brunt magnetbelegg som var skrelt vekk.

Lenke til kommentar

Takk for mange og gode innlegg her nå! :) Kjempebra...

Vi får se her da :-) Skal prøve åpne en disk her en dag, så titte nærmere på det... Jeg oppdaterer tråden når jeg gjør meg nye erfaringer...

Evt. noen som vet hvordan man lager et helt støvfritt rom ? Er det pumper og vifter i drift her...? Kan vel kanskje også kjøpe et sånt skap med lange gummihansker som de har på labber på sykehusene osv...? :-) Sikkert fryktansvært griiiisebillig...

Lenke til kommentar

Slik overklokking.no gjorde det, var å skru på dusjen med veldig varmt vann for å få opp luftfuktigheten og dermed få støvkortene til å legge seg.

Men det å lage et kammer med hansker burde ikke være det dyreste og vanskeligste en kan gjøre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...