toazty Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 ligningsverdien på huset står på begge, 317.000 på meg og samboeren, hvorfor står den dobbelt opp?, hadde halvparten stått på meg så hadde jeg skjønt det, men her står full ligning på begge. så da står jeg oppført med formue, noe som kanskje ikke helt slår bra ut for meg. er det bare å gå inn å fjerne det på nett, sette den i "0" , eller hvis det går ann å fjerne posten helt så gjøre det? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Er 317 riktig ligning? Hva er markedsverdien på huset? Jeg ville delt den på 2 på begge, evt satt den til 0 som du sier. Men jeg ville kommentert at det har blitt gjort, gjør skatteetaten oppmerksom på endringen, slik at du ikke blir beskyldt for å prøve å snike verdier unna. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 markedsverdi er jeg usikker på, brukte 2mill når vi byggde det, ja 317.000 er full ligning , iallefall etter det jeg har forstått, sjekka med naboen som har samme type hus, og han hadde 317.000 på sitt. er det mulig å finne ut ligning på huset mitt uten en masse telefon samtaler ? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Jupp, 317 høres fornuftig ut da, jeg tror jeg bare hadde ført det opp. Tror nok du må ringe noen, hvor mange vet jeg ikke. Jeg mener jeg en eller annen gang i løpet av de siste 3 årene (da vi bygget og flyttet inn) har mottatt et brev hvor dette tallet stod fra kommunen. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 men kommunen er den plassen å ringe eller? nå har ligningsverdien på huset steget ganske bra de sisste 3 årene, har steget 60K på 2 år, Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Jeg er ikke helt sikker, men mener at det var kommunen som sendte brevet til meg. For øvrig: http://www.skatteetaten.no/Artikler/2002/Likningsverdi-pa-bolig--og-fritidseiendommer/ Leste og at ved nybygg settes vanligvis verdien til 25% av kjøpspris. Utfra det jeg har lest ser jeg ikke noe sted man kan ringe og få vite noe, men tallet finnes sikkert et sted i systemet. Det som ser ut som er vanligere er at dfersom man er misfornøyd med den man har så klager man og begrunner det. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 ja jeg leste en artikkel om at ligningsverdien på huset ikke burde overstige 30% av markedsverdi, og hvis den gjør bør det sendes inn en klage på det.. men satt den til O,- jeg og skrev kommentar , så får jeg se hva som skjer.. verste som kan skje er at jeg får avslag for dette Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 En mer fornuftig ting ville kanskje være å sette den til 50% på deg og samboer, det ser jo litt ryddigere ut. Dersom dere bare er samboere må du muligens legge ved et brev som forklarer forholdet og fordelingen (mulig dette kun gjelder renteutgifter, ikek sikker). Lenke til kommentar
toazty Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 her i huset står alt på kjerringa for å gjøre det enkelt og ryddigt... ( iallefall for meg ) selv om jeg er deleier på alt og felles gjeld.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå