Gå til innhold

BenQ v2410 Kalibrering og sånt

lodott1

Anbefalte innlegg

Hallais!

Skal rett og slett ta og quote meg selv her. For det første fordi de beste quotes kommer fra deg selv. For det andre så feilpostet jeg i annet forum... flaut

Nettopp kjøpt meg den deilige BenQ v2410 24" LED skjermen og lurer litt på dette med kalibrering. Har prøvd å sette meg litt inn i dette, men dessverre er dette et stort tema med mye forskjellig informasjon...

Det jeg sliter med er å kalibrere selve skjerminnstillingene kombinert med nVidia sitt kontrollpanel for farge/kontrast/lysstyrke. Hva skal jeg gjøre først? Skjerminnstillingene eller nVidia? Og hvilken måte kan jeg gjøre dette på? Via bilder og bruksanvisninger fra nettet, eller gå til innkjøp av DVE (som jeg fortsatt ikke skjønner hvordan fungerer)? Noen sier mye skarphet, andre sier lite. Noen har mer kontrast i forhold til lysstyrke, andre har det omvendt. Noen kjører digital vibrance på full guffe, andre slår den av. Er det rart det blir vanskelig?

Det beste hadde for så vidt vært om noen med denne skjermen kunne skrevet sine innstillinger, både skjerm og nVidia/ATI. Da ville jeg i hvert fall fått en generell forståelse for balanseforholdene lysstyrke/kontrast og ikke minst gamma. Hva FAEN er GAMMA????

Jeg får helt vondt i magen her jeg sitter. Har prøvd å kalibrere, men resultatet blir uansett dårlig ettersom forhåpningene mine er for høye.. Skjermen er for øverig helt knall! Den ser fantastisk fet ut der den står på pcbordet og spesifikasjonene er ganske imponerende. Synes jeg i alle fall. Men når jeg tenker på kalibrering, at det kan bli så store forbedringer med bare noen små finjusteringer, merker jeg at stemningen bare synker. Hvordan kan man nyte en dagsgammel 24" når gresset ser så sykt mye grønnere ut på den andre siden? Kanskje de kjører digital vibrance...

Fint ikke sant? ;)

Så, noen idéer? Har egentlig ikke råd til flere 1000kr med kalibreringsutstyr, så det hadde vært fett med noe gratis og lettvint som gjør at skjermkjøpet som sagt ikke føles forgjeves :)

Mvh

Lodotten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det enkleste blir nok stole på øynene.det du liker likker i andre og vers visa

man stiller inn skjerm i flere lysforhold for å, se hva som funger best.

hvis du ikke stoller helt på deg selv så kan kanskje en kamerat hjelpe deg , men husk at det er dine øyne.

det som er irriterende er at hvert bruksmønster har hver sine innstillinger.

hvis skjermen er innstilt etter dagslyset ( formiddag og tidlig ettermiddag) så blir det feil når kvelden kommer.

men så har øynene en tendens til å tilpasse seg .

da er det eneste valget man har å bare bestemme seg for hvilken innstilling man skal bruke.

man må altså bare bestemme at den innstillingen er best.

det er når øynene har tilpasset seg man får den beste opplevelsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...