a-z Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Hei Jeg har en liten CD-samling som jeg er veldig glad i. Har bestilt meg en ny MacBook Pro i dag, og har tenkt å sette en Intel X-25M 160 GB G2 SSD i den. 160 GB er jo ikke all verden med lagringsplass, og jeg tenkte at for å spare plass så kan jeg rippe musikken min i AAC @ 320 kbps, istedenfor Apple Lossless som jeg har på PCen min nå. Er det stor forskjell på Apple Lossless og AAC 320 kbps? Vil gjerne spare plass på SSDen, men har ikke lyst på musikk i dårlig kvalitet. Fakta og tips mottas med takk! Lenke til kommentar
weebl Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 spørs jo hva du bruker til å høre med om du skal ha behov for lossless eller ikke, men det er en liten forskjell mellom lossy og lossless ja, akurat hvordan .aac kan måle seg med .mp3 vet jeg ikke men 320 vbr mp3 er gode greier i mine øyne, men føler jeg mister litt av punchen i bassen og klarheten i diskanten Lenke til kommentar
hernil Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Lossless backup på ekstern og ta med deg sangene på farten i et format med tap. Jeg ville foreslått FLAC og mp3/ogg, men benytter du deg av itunes så er nok Apple lossless og aac helt greie alternativer. 256 kbps bør nok holde hvis du planlegger å benytte deg av standard ørepropper og høytalere Dette er da mine ytterst lite profesjonelle meninger Endret 13. april 2010 av hernil Lenke til kommentar
a-z Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 En liten tilleggsopplysning: Når jeg er hjemme kobler jeg laptopen til et Logitech Z-5500, og når jeg er ute på tur bruker jeg et Beats by Dr. Dre-hodesett. Begge bruker kun mini-jack som tilkobling. Takker for svar så langt Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Hadde rippet lossless, skal du rippe lossy, så er 320 lite gunstig bruk av plass, du får like god kvalitet med variabel bitrate på kanskje rundt 200. AtW Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Ogg vorbis 320 er ikke langt unna lossless i kvalitet, burde vel være et godt valg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Ogg vorbis 320 er ikke langt unna lossless i kvalitet, burde vel være et godt valg. Det er bare det at 200 Ogg vorbis er omtrent like langt unna lossless i kvalitete, og tar mye mindre plass. 320 tar bare halve plassen omtrent av lossless. AtW Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 mp3 320 og Lossless er så godt som det samme. Jeg var på Hifiklubben da de hadde demodager sammen med Apple, og da hadde de satt opp en MacBook Pro med optisk lydutgang mot en Cambridge DACmagic, som igjen var koblet mot McIntoshforsterkere eller et eller annet helt sinnsykt forsterkeropplegg, som igjen var koblet til B&W 801-høyttalere (som er det samme som de bruker i Abbey Road-studioet). De hadde Logic installert på maskinen og hadde lagt inn samme spor med forskjellig bitrate, og kunne veksle mellom dem. Da jeg hørte hvor lite forskjell det var mellom mp3 320 og lossless, skjønte jeg at jeg aldri kommer til å trenge noe lossless-arkiv. Etter min mening er det mye viktigere at mastringen er god enn hvilken bitrate man velger. Muse, for eksempel, er kjempeslitsomt å høre på, fordi det ikke finnes dynamikk. Alt er skrudd opp så langt det går for at det skal låte bra på lommeradio eller iPod-øreplugger. Resultatet er at det låter bæsj på skikkelige anlegg. Mitt eget anlegg er helt mellomklasse (EC-forsterker, Audiovector bokhyllehøytalere, DACmagic, Spotify premium) og låter veldig fint. Og jeg mener i alle fall selv at jeg har rimelig bra ører for god lyd. Mitt råd: Hør på AtW, bruk aac i 256 eller mp3 i 320. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 MP3 320 er ikke sååå bra, det er begrensninger i formatet som kan høres selv på så høye bitrates, ogg vorbis er langt bedre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 MP3 320 er ikke sååå bra, det er begrensninger i formatet som kan høres selv på så høye bitrates, ogg vorbis er langt bedre. Langt bedre? Det er noen få samples og situasjoner mp3 har problemer med, det er noen færre situasjoner og samples ogg har problemer med, på lavere bitrate er ogg endel bedre, rundt 200 og opp er ikke forskjellen særlig stor. I langt de fleste tilfeller uhørbar. Har man ikke noen hensyn å ta mtp kompabilitet så er ogg et ok valg, men lydkvalitetsmessig så er det ikke så veldig stor forskjell. AtW Lenke til kommentar
a-z Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 Men OGG går ikke an å rippe i iTunes? Takker for alle svar! Har uansett rippet en del i Lossless nå, skal ikke klage på lydkvaliteten og bassen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Men OGG går ikke an å rippe i iTunes? Takker for alle svar! Har uansett rippet en del i Lossless nå, skal ikke klage på lydkvaliteten og bassen Ville ikke tro det, Ituens er i mine øyne ikke et sælig godt program til ripping i alle tilfeller. (eller forsåvidt til spilling) AtW Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Men OGG går ikke an å rippe i iTunes? Takker for alle svar! Har uansett rippet en del i Lossless nå, skal ikke klage på lydkvaliteten og bassen Hvis du klarer å konvertere lossless-filene til wav kan du komprimere dem til Vorbis (OGG er teknisk sett bare kontainer-formatet) med oggdropXPd. Hvis lossless-filene er Monkeys Audio, LPAC, FLAC, WAVPACK eller OptimFROG kan du komprimere direkte til Vorbis uten å måtte konvertere til wav først. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Om du uansett skal bruke analog utgang fra MAC'en din så er lossless kun noe jeg ville vurdert om du skal ha backup av diskene på en ekstern disk. Utover det vil du slite med å høre forskjellene med lydkortet i mac'en. Skal du koble til en ekstern dac ville jeg vurdert lossless - men fremdeles ikke lagt det på ssd på MAC'en. Du kan heller ha en nettverksdisk hjemme du bruker til lossless avspilling av media mot en ekstern dac og anlegg. 320kbps i et passende format vil fungere tilstrekkelig godt nok. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå