Gå til innhold

Forbrukslån, lurt eller ikke lurt?


o00o

Anbefalte innlegg

Jeg er da en jente på 21. Har akkurat kommet ut av et 3 års langr forhold, og sitter nesten på barbakke. Har overtatt bilen våres, som jeg har 20 000 å nedbetale. Har også en del reperasjoner på bilen som må gjøres.

Siden vi har bodd i lag, så har vi fordelt møblene våres broderlig. Og nå må jeg anskaffe meg både seng, komfyr, vaskemaskin, tv og tv-bord.

Derfor lurer jeg på om det er lurt for meg å ta forbrukslån? Jeg har ikke mulighet til å betale alt på engang, så da sto valget egentlig mellom å ta møblene på avbetaling hos forhandler eller å ta forbrukslån på alt sammen, slik at jeg har hele lånet på samme plass. Er det noen kloke hoder der som har noe formeninger om det? Så hadde jeg blitt kjempe glad! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på egentlig. Flere butikker tilbyr også betalingsutsettelse, f.eks 6 eller 9 mnd.

Gebyret for å få denne utsettelsen er ofte ganske liten. Hvis du ikke betaler innen fristen kommer renter som på et vanlig lån.

 

1. Tenk ut på forhånd hva du skal kjøpe, og hvor mye penger du trenger. Spør eventuelt på forumet om råd. Bestem deg før du drar til butikken hvis du ikke skal kjøpe på nett. Selgere i alle butikker vil prøve å selge mer og dyrere.

2. Hvor lang tid trenger du til å nedbetale dette?

3. Sjekk betingelse i butikken, de forbrukslånene du kan få og på kredittkortet ditt.

4. Regn ut billigste alternativ.

 

PS: Hvis du sliter med valg, eller å regne ut er det bare å spørre om hjelp.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært i samme situasjon ville jeg valgt ut det som var viktigst for meg, f.eks. seng, og kjøpt så god seng jeg hadde råd til og plukket opp de andre tingene brukt på Finn.no. Så fort jeg hadde hatt råd til vaskemaskinen jeg hadde lyst på hadde jeg lagt den "gamle" på Finn igjen. Sannsynligvis klarer man å selge ting for omtrent det samme som man kjøpte det for. Fortsett til alt er byttet med nytt.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Det er antakeligvis bedre med et forbrukslån enn avbetaling hos forhandler, men der må man rett og slett se på de individuelle avtalene man kan få.

 

Personlig liker jeg Epifant sitt forslag best.

 

Det 3 alternativet som jeg ikke vil råde deg til med mindre du absolutt "MÅ" ha nye ting, har en grei stabil inntekt og SVÆRT GOD selvdisiplin er et kredittkort som du handler noen av tingene på. Det bør dog ikke har større grense enn at du hver måned kan betale ned HELE forbruket slik at ikke rentene begynner å løpe.

 

Hvilke inntekter du har er helt klart nøkkelen oppi dette.

 

 

En siste mulighet er å leie møblert.

Lenke til kommentar

Det er vel aldri lurt med forbrukslån, men av og til så er det nødvendig.

 

Forbrukslån er dyre så du bør derfor både sjekke opp kva eit lån koster i banken og samanlikne kor mykje det eventuelt kostar å benytte seg av avbetalingstjenesta til butikken.

 

Når det gjeld møblar og inventar som må kjøpast inn så kan det være ein fordel å fyrst sjekke om venner og familie har noken slike møblar som du kan få/låne til du får råd til å kjøpe deg ditt eige.

Du bør også vurdere kva du eigentleg treng, må du f.eks ha TV og TV-bord no med ein gong? Har du PC og internett så har du egentlig den underholdninga du treng, sjølv levde eg lenge utan TV når eg hadde hybel, savna den eigentleg aldri.

Lenke til kommentar

Likte også rådet til epifant om å skaffe brukte varer og bytte ut, bortsett fra at det kan bli veldig tungvindt i forhold til vaskemaskin. De veier mye, og det er mye stress, spesielt hvis man må bære den noen etasjer. Hadde nok spandert på meg 300kr i ekstra kostnader for å slippe å bytte ut denne en ekstra gang.

 

Kan jo presisere at i forhold til avbetaling/lån osv ville jeg aldri anbefalt det hvis du ikke har ekstremt god kontroll over økonomien din. Mange som går på en smell her, selv på små beløp.

 

Hvis man vet 100% sikkert at man klarer å fikse dette på en god måte, ser jeg ikke problemet så lenge man er klar over merkostnadene før du tar et valg.

Lenke til kommentar

Forbrukslån er det desidert dummeste du begir deg ut på, om du ikke har god råd. Forbrukslån vil bare gi deg dårligere råd.

 

Har du noen som helst egenkapital? Hvis ja, så anbefaler jeg følgende.

 

Utsett det som ikke er nødvendig, TV og TV-benk bør være det siste du anskaffer deg. Da du nå faktisk er i en situasjon hvor TV må ansees som en luksus, enn hvor jævlig og kjipt det er.

 

1. Som en annen skrev, spør venner og foreldre. Kanskje noen kjenner noen som vil bli kvitt noe av det du trenger. Det er alltids noen som har slikt stående i kjeller eller på loft. Om de ikke nødvendigvis vil kvitte seg med det, så kan du kanskje låne en stund?

 

2. Sjekk ut finn.no, roteloftet, qxl og liknende. Her kan du finne mye rimelig, noe er skrap og funker i en kort periode, mens man også kan finne mye bra her.

 

3. Seng er nok kanskje det jeg ville prioritert minst i første omgang. Jeg ville prioritert komfyr og vaskemaskin. Om nødvendig hadde jeg sovet på sofaen, men mat MÅ man ha og da er komfyr nødvendig. Klær er best rene og å drasse med seg klær til vaskeri er både dyrt i lengden og mye slit, så vaskemaskin er også et must.

 

Du sier veldig lite om din økonomiske situasjon, som f.eks om du har fast jobb og sikker inntekt. Men din forholdsvis lave alder, tilsier egentlig at du sannsynligvis ikke tjener all verden og at du sannsynligvis fortsatt er student?

 

Noe som også vil bety en del er om du har barn eller ikke.

Lenke til kommentar

Komfyr og vaskemaskin er ihvertfall noe jeg ville kjøpt brukt lenge før jeg hadde vurdert forbrukslån. Komfyren vår kjøpte vi forsåvidt brukt for 1500,- også, og 5 år etter har vi ikke sett behov for å kjøpe nytt. (Grepa med keramisk topp og varmluft. Selger hadde skrubbet den helt ren så den så nesten ny ut da vi hentet den)

 

Litt vanskligere med TV kanskje, virker som det er mye søppel for hvert realistiske alternativ som annonseres. Der koster nødvendigvis ikke en ny en så fryktelig mye heller.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Prøv for alt i verden og ikke ta forbrukslån. TV og TV-benk er det folk som gir bort Se her: http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/resultat?keyword=tv

 

Kanskje ikke det mest snasne sakene, men det får du kjøpe deg når du får bedre råd. Kjøp resten brukt og billig også. De er forresten utrolig hva folk bytter ut, er du heldig får du så godt som nye ting som ikke "passet helt inn" e.l.

Lenke til kommentar

du ha bil?

 

Bilen er et tapssluk uten like, og har du greie kollektivmuligheter, kan du spare både de 20.000 som du har igjen å nedbetale, flere tusen kroner i måneden, og du får kanskje mer enn 20.000 for bilen når du selger den også, slik at du får litt ekstra å rutte med.

 

Jeg kunne ikke drømt om å holde på en bil, om jeg satt i samme økonomiske situasjon som deg... men så bor jeg i en by der det alltids går noe kollektivtrafikk da. Ja, det kan være kjedelig om det bare går en buss annen hver time der du bor, men litt må man ofre for å komme seg på bena igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...