Gå til innhold

PC låser seg ved installasjon av WIN7 64bit

Anbefalte innlegg

Heisann

PC'n låser seg ved installasjon av win7 64bit.

Eg kommer til det fjerde punktet" installere oppdateringer tror eg det heter så låser den seg.

Kjører for øyblikket win7 32bit og det gjekk fint.

Fekk beskjed av en kompis og ta ut 2 minne moduler slik at eg kjører på 4g i stede for 8g for og prøve om det kunne ha noe og si, men den låste seg på samme sted.

Ser at Lite-On DVD+RW burner har OS påkrevd: Microsoft Windows Vista / 2000 / XP. https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=494479

Kan det var at den ikke støtter Win7 64bit?

Glemte og si at eg kjører en clean install fra en "Oppgradering Win7 home premium".

Her oppsettet på PC'n:

1 Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2 32MB 7200RPM

1 Gigabyte GA-790XTA-UD4, Socket-AM3 AMD 790X+SB750, ATX, DDR3 , USB3.0, SATA 6Gb/s, Gb

1 Corsair HX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2-pin

1 Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black

1 AMD Phenom II X4 955 Black Edition Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

1 In-Win Fanqua Midi Tower Sort Vifter: 2x 120mm Front, 1x 120mm Topp, 1x 220mm Si

1 BenQ 21,5" LED V2210 Eco 1920x1080, 5000000:1, 5ms, VGA/HDMI

2 Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, for I

1 XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 725MH

Endret av jallis83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC er heilt ny så den er renska for alt innhold og eg formaterte disken mellom hvert forsøk.

Har ingen mulighet til og stoppe installering av funksjon og oppdateringer etter som heile prosessen går automatisk.

Eg starter PC'n fra DVD platen.

Lenke til kommentar

Sørg for å nappe ut nettverkskabelen om denne er tilkoblet , kan jo være at innstallasjonen henger seg på dette punktet fordi den tror den er på nett men får ikke lastet ned filene raskt nok.

Ellers bør du jo sjekke at minne, cpu etc får nok strøm i bios.

Lenke til kommentar

Uansett så skal ikke Win7 oppdatere noe som helst fra nett, før etter installasjonen, OM man starter installasjonen rett fra DVD platen, og ikke via Windows.

Så det skulle egentlig ikke vært noe problem, mistenker derfor noe annet, eller at han egentlig ikke starter installasjonen fra BIOS, men fra Windows.

Lenke til kommentar

Sørg for å nappe ut nettverkskabelen om denne er tilkoblet , kan jo være at innstallasjonen henger seg på dette punktet fordi den tror den er på nett men får ikke lastet ned filene raskt nok.

Ellers bør du jo sjekke at minne, cpu etc får nok strøm i bios.

Skal prøve og nappe ut nettverks kabel nå for og sjå om det kan hjelpe.

Hvor står det spesifisert hvor mye strøm minne, cpu osv skal ha?

Uansett så skal ikke Win7 oppdatere noe som helst fra nett, før etter installasjonen, OM man starter installasjonen rett fra DVD platen, og ikke via Windows.

Så det skulle egentlig ikke vært noe problem, mistenker derfor noe annet, eller at han egentlig ikke starter installasjonen fra BIOS, men fra Windows.

Har endret i bios slik at den booter fra cdrom først.

Lenke til kommentar

Nå er eg lei feilsøking!!!

Vi har:

-Oppdatert bios på hovedkortet.

-Kjørtet memtest på minne

-Byttet om på minne brikkene og testet med både 4 og 8g

-Tatt ut nettverkskabel ved installasjon

-Prøvd og installert det ved hjelp av usb minne pen

-Testet en annen hardisk uten at det hjalp

-Koblet ut dvd spiller for sjekke om det kunne være konflikt og prøvd og installert ved hjelp av usb minne pen.

-Vi testet begge hardisken en gammel pluss den nye eg kjøpte i en annen maskin og det funket fint.

-Vi installerte OS på hardisken ved hjelp av en annen PC for så og sette den inn i min. Fikk så vitt startet opp win7 64bit før ting begynnte og krasje og låse seg.

Så viss noen har andre tips nå så skrik ut. Tror nå problemet ligger i hovedkortet.

Lenke til kommentar

Må jo bare spørre, du har original Windows 7 DVD platen? Det er den du bruker? Ikke noe piratkopiert nedlastet hjemmemekket greier?

Du har kjøpt både Windows 7 32bit og 64bit lisens da skjønner jeg? Brukt litt penger på Windows...

Så er jo neste spørsmål om det virkelig er verdt så mye jobb, om Windows 7 32bit funker greit. Da får du heller tåle å miste litt RAM, men ha en stabil pc.

Lenke til kommentar

Ting du kan gjøre :

1 : Fjern alt av minne og prøv med 1 og 1 spor. 1 brikke av gangen.

2 : Napp ut skjermkortet og test med et annet innstallert.

Det høres nesten ut som du ikke har en lovlig W7 disk, men har du det bør du ta kontakt med MS for å se om di kan sende deg en ny disk eller hjelpe deg videre i feilsøkingen.

Antar at du har testet S.M.A.R.T på den maskinen du har nå (sjekk for interfas feil) og har testet med andre smart kabler og andre porter på hovedkortet også?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Må jo bare spørre, du har original Windows 7 DVD platen? Det er den du bruker? Ikke noe piratkopiert nedlastet hjemmemekket greier?

Du har kjøpt både Windows 7 32bit og 64bit lisens da skjønner jeg? Brukt litt penger på Windows...

Så er jo neste spørsmål om det virkelig er verdt så mye jobb, om Windows 7 32bit funker greit. Da får du heller tåle å miste litt RAM, men ha en stabil pc.

Joda eg har orginal plate. Har testet 2 ulike Win7 HE 64bit uppgrade plater.

64bit skal eg ha innpå om eg så må tvangsfore maskinen.

Godt muligt at eg kjøpe nytt hovedkort for å teste ut om det er der feilen ligger, men det er siste utvei.

Lenke til kommentar

Ting du kan gjøre :

1 : Fjern alt av minne og prøv med 1 og 1 spor. 1 brikke av gangen.

2 : Napp ut skjermkortet og test med et annet innstallert.

Det høres nesten ut som du ikke har en lovlig W7 disk, men har du det bør du ta kontakt med MS for å se om di kan sende deg en ny disk eller hjelpe deg videre i feilsøkingen.

Antar at du har testet S.M.A.R.T på den maskinen du har nå (sjekk for interfas feil) og har testet med andre smart kabler og andre porter på hovedkortet også?

Skal prøve med 1 brikke om gangen, enda eg har vondt for og tru feilen ligger her.

Har et gammmelt skjermkort som eg tror virker. Skal slenge det i for og sjå om det hjelper.

Har byttet rundt en del på de ulike portene for og teste, meine og eg har testet med ulike kabler men skal teste det en gang til for og være sikker.

S.M.A.R.T? går noen år mellom være gang eg bygge PC så dette uttrykket må du forklare meg.

Lenke til kommentar

Når du sier du har oppgraderings plater, så mener du oppgraderingsplater kjøpt hos Komplett, Netshop etc, og ikke oppgraderingsplater som egentlig fulgte med en ferdig produsert pc.

Altså..om du har en venn med la oss si Acer pc, som fikk oppgradert sin pc fra Vista til Win7, så kan du ikke bare bruke den platen på en ferdigbygd pc.

Men om du har kjøpt oppgraderingsversjonen fra en nettbutikk, ja da skal det jo virke. (så lenge du ikke har kjøpt Upgrade from Starter til HP etc)

Det må være rene oppgraderingsplater. Hvor mye betalte du egentlig?

Og fulgte det med både 32bit og 64bit i samme pakke, eller har du kjøpt to pakker?

Endret av myhken
Lenke til kommentar

S.M.A.R.T er en funksjon nyere harddisker har, denne funksjonen gjør det mulig å overvåke helsen til harddisken.

Smart kan ofte avleses i bios, men om det ikke er tilfelle så går det ann å laste ned verktøy fra produsenten som kjøres fra Cd/dvd eller floppy.

Lenke til kommentar

Når du sier du har oppgraderings plater, så mener du oppgraderingsplater kjøpt hos Komplett, Netshop etc, og ikke oppgraderingsplater som egentlig fulgte med en ferdig produsert pc.

Altså..om du har en venn med la oss si Acer pc, som fikk oppgradert sin pc fra Vista til Win7, så kan du ikke bare bruke den platen på en ferdigbygd pc.

Men om du har kjøpt oppgraderingsversjonen fra en nettbutikk, ja da skal det jo virke. (så lenge du ikke har kjøpt Upgrade from Starter til HP etc)

Det må være rene oppgraderingsplater. Hvor mye betalte du egentlig?

Og fulgte det med både 32bit og 64bit i samme pakke, eller har du kjøpt to pakker?

Platene er kjøpt på Ekspert de. Fulgte med både 32 og 64bits ja. Betalte vel ca 1200,-

Lenke til kommentar

S.M.A.R.T er en funksjon nyere harddisker har, denne funksjonen gjør det mulig å overvåke helsen til harddisken.

Smart kan ofte avleses i bios, men om det ikke er tilfelle så går det ann å laste ned verktøy fra produsenten som kjøres fra Cd/dvd eller floppy.

Hardiskane har vi testet i en annen PC og då funka de fint. men skal sjekke ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann

Javel nå er vel tålmodigheten min slutt:

Har definitivt et hardware problem og tror eg kjeme til og sende mail til om komplett om å ta driten inn for og få start på den.

Det eg har gjord siden sist er å kjøpt et nytt hovedkort: Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3.

Installasjonen låser seg akkurat som tidligere:(

Nå kommer eg bare fram til vinduet hvor eg kan velge velge mellom og "reparere PC'n og installere windows nå". Trykker på "installer nå" og så går det noen min før den låser seg.

Dette hovedkortet har integrert skjermkortet så fikk testet både med og uten 5850 kortet ut at det hjalp.

Er det då minnet eller CPU som er ikkje fungere?

Minnet har eg jo kjørt memtest på uten at det har kommet fram noen feil. Viss det hadde vært kompabilitetsproblem hadde eg vel fått feilmeldinger på memtesten eller?

Noen mulighet for å teste om CPU virker som den skal uten at eg har OS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...