bandit012 Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Trenger hjelp fra folk med litt erfaring - Hei. Jeg er 16 år og får stipend fra lånekassen. Den blir sendt til en konto under mitt navn, men under enn annens kontroll (min foresatte). Jeg har lyst til å bruke pengene som er der, men min foresatte er ikke enig (de vil heller at jeg skal "spare" dem). Jeg er over 15, så da har jeg full rett til å bruke mine penger på allt jeg vil (sålenge det er lovlig å kjøpe for meg). Jeg er ganske uerafren så jeg lurer på hva jeg kan gjøre med denne situasjonen? Jeg har legitimasjon (skolebevis). Jeg lurer på om jeg bare kan ringe lånekassen, få konto-nummeret, gå til banken, bevise at jeg er jeg, også få tilgang til kontoen min? Endret 13. april 2010 av bandit012 Lenke til kommentar
Tore Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Er det ikke 18år som er grensen for økonomisk frihet.? Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Mener å huske det var 15 ja. Usikker på hva du skal gjøre dog. Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg måtte være 18 for å forandre på kontoen min, jeg har nordea som bank da. Det jeg forandret på var hvor mye jeg kunne bruke i månden, vet ikke om det har noe å si. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Du får gå ned i banken og høre med dem, men ta med noe annen legitimasjon enn skolebevis. Om ikke annet får du ta med passet Eventuelt kan du også ringe til banken om ikke annet for å høre om hvordan du kan endre dette. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg måtte være 18 for å forandre på kontoen min, jeg har nordea som bank da. Det jeg forandret på var hvor mye jeg kunne bruke i månden, vet ikke om det har noe å si. Det er vel ungdomskort du tenker på. Når du er 16 (?) kan du få vanlig ungomskort med et 1500/2500 max uttak hver uke. Når du blir 18 kan du vel få ordentlig Visa, noe jeg antar du gjorde. Lenke til kommentar
bandit012 Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Kan ikke banken forandre på dette da? Jeg for vel bare finne passet og gå og spørre dem Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 nope, har hatt samme korte siden jeg ble 13. Eller det gikk ut nå i januar etter jeg var blitt 18, men fikk samme type kort om igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Skolebevis holder ikke som legitimasjon. Lenke til kommentar
bandit012 Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 Hei. Er det sånn at man kan registere en konto i vilkensomhelst persons navn?? Eller er det slik at man bare kan registrere i sitt egets navn og sine barns? Jeg har ikke værdt med på å registrere den kontoen ivertfall. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 En viktig forskjell er penger som du har tjent selv, og "andre" penger. Pengene som står på din ungdomskonto kan du selv bruke. Sparekonto disponeres vanligvis av vergene (foreldrene dine). Disse pengene får du først kontroll over når du fyller 18 år. Lenke til kommentar
bandit012 Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 En viktig forskjell er penger som du har tjent selv, og "andre" penger. Pengene som står på din ungdomskonto kan du selv bruke. Sparekonto disponeres vanligvis av vergene (foreldrene dine). Disse pengene får du først kontroll over når du fyller 18 år. vent - men de pengene som ligger i sparekontoen er jo egentlig mine (de kommer fra statens lånekasse). Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Dette virker mer som et jus-spørsmål enn økonomi. Du har strengt tatt ikke tjent pengene selv, de er gitt av staten som støtte til utdanning. Det høres ikke ut som det er det du har tenkt å bruke dem på, og det i kombinasjon tror jeg gjør at foreldrene dine har sitt på det tørre. Et noenlunde sikkert svar får du nok ikke uten å ta det opp med f.eks. Konfliktrådet. Lenke til kommentar
KS Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Naturligvis skal du kunne disponere disse pengene selv. Litt rart syns jeg at du har en konto i ditt navn som du ikke får lov til å råde over alene. Har du noen kontoer i ditt navn, som du faktisk rår over? Da kan du be Lånekassen om å endre. Se på dette skjemaet jeg fant. Alternativt, så kan du kanskje gå til banken og opprette en ny konto, som du rår over alene. Deretter sender du inn dette skjemaet til Lånekassen. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå