Gå til innhold

Personlig spørsmål - få tilbake bank kontoen

bandit012

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp fra folk med litt erfaring -

Hei. Jeg er 16 år og får stipend fra lånekassen. Den blir sendt til en konto under mitt navn, men under enn annens kontroll (min foresatte). Jeg har lyst til å bruke pengene som er der, men min foresatte er ikke enig (de vil heller at jeg skal "spare" dem). Jeg er over 15, så da har jeg full rett til å bruke mine penger på allt jeg vil (sålenge det er lovlig å kjøpe for meg).

Jeg er ganske uerafren så jeg lurer på hva jeg kan gjøre med denne situasjonen? Jeg har legitimasjon (skolebevis). Jeg lurer på om jeg bare kan ringe lånekassen, få konto-nummeret, gå til banken, bevise at jeg er jeg, også få tilgang til kontoen min?

Endret av bandit012
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg måtte være 18 for å forandre på kontoen min, jeg har nordea som bank da. Det jeg forandret på var hvor mye jeg kunne bruke i månden, vet ikke om det har noe å si.

Det er vel ungdomskort du tenker på. Når du er 16 (?) kan du få vanlig ungomskort med et 1500/2500 max uttak hver uke. Når du blir 18 kan du vel få ordentlig Visa, noe jeg antar du gjorde.

Lenke til kommentar

En viktig forskjell er penger som du har tjent selv, og "andre" penger. Pengene som står på din ungdomskonto kan du selv bruke. Sparekonto disponeres vanligvis av vergene (foreldrene dine). Disse pengene får du først kontroll over når du fyller 18 år.

vent - men de pengene som ligger i sparekontoen er jo egentlig mine (de kommer fra statens lånekasse).

Lenke til kommentar

Dette virker mer som et jus-spørsmål enn økonomi. Du har strengt tatt ikke tjent pengene selv, de er gitt av staten som støtte til utdanning. Det høres ikke ut som det er det du har tenkt å bruke dem på, og det i kombinasjon tror jeg gjør at foreldrene dine har sitt på det tørre. Et noenlunde sikkert svar får du nok ikke uten å ta det opp med f.eks. Konfliktrådet.

Lenke til kommentar

Naturligvis skal du kunne disponere disse pengene selv. Litt rart syns jeg at du har en konto i ditt navn som du ikke får lov til å råde over alene.

Har du noen kontoer i ditt navn, som du faktisk rår over? Da kan du be Lånekassen om å endre. Se på dette skjemaet jeg fant.

Alternativt, så kan du kanskje gå til banken og opprette en ny konto, som du rår over alene. Deretter sender du inn dette skjemaet til Lånekassen.

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...