Gå til innhold

Vannkjoling i Trope land

Anbefalte innlegg

...JEg bor naa i Singapore, snitt temperaturen paa dagtid er ca 30-34 grader, mens paa kveldstid er den ca 27 grader.

Det jeg derimot lurer litt paa hvordan vil vannkjoling vere i et slikt varmt land. Jeg har idag en Shuttle XPC med heatpipe of luft kjoling, og det kan til tider bli varmt og viftene gaar paa fult, ikke akurat stillegaaende med andre ord.

Shuttle XPC er jo bare en liten sko boks a regne, saa det blir nok ikke(?) plass til noe vann tank og pumpe og slikt inni boksen, saa jeg maa vel til med noe eksternt utstyr. Dette kan jo plasseres under skrivebordet eller noe slikt.

Det som er viktig for meg er at jeg faar noe som er mer stille gaaende og som ikke har problem med aa kjole maskinen. Det maa ihvertfall vere kjoling paa CPU og GPU.

En siste ting, hvordan er det med kondens paa slangene, maa jeg ha noe form for foring rundt slangene slik at ikke luften skal kondensere? Lite goy hvis maskinen gaar rett til himmels :lol:

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Uansett hvordan du vrir og vender på det, så vil økt luft / rom temp gi økt cpu temp. Fordelen med vannkjølong er jo at den er mer effektiv, slik at du trolig kan minske forskjellen mellom luft og cpu temp. Min cpu temp ligger som regel 20 grader over case temp, ved idle / lite belastning. Ved mye belastning (tunge spill etc) øker forskjellen til rundt 25..

Men det er mange andre i forumet her som sikkert kan gi flere og bedre tips enn meg.. ;)

Uansett hadde det vært kuult om du hadde fått til en Shuttle med innebygd vannkjøling :yes:

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Det jeg derimot lurer litt paa hvordan vil vannkjoling vere i et slikt varmt land. Jeg har idag en Shuttle XPC med heatpipe of luft kjoling, og det kan til tider bli varmt og viftene gaar paa fult, ikke akurat stillegaaende med andre ord.

Vannkjøling i Singapore vil være som vannkjøling i Norge, bare at du får ca 10 grader høyere temperatur fordi romptemp er ca 10 grader høyere.

Shuttle XPC er jo bare en liten sko boks a regne, saa det blir nok ikke(?) plass til noe vann tank og pumpe og slikt inni boksen, saa jeg maa vel til med noe eksternt utstyr. Dette kan jo plasseres under skrivebordet eller noe slikt

Noen har vannkjølt shuttle, men det er jo trangt ja og når du skal ha på GPU i tillegg? Vel da blir det trangt ^_^

En siste ting, hvordan er det med kondens paa slangene, maa jeg ha noe form for foring rundt slangene slik at ikke luften skal kondensere?  

Kondens oppstår når noe er *under* omgivelsestemperatur. Tar du fram en colaboks fra kjøleskapet som holder 4 grader så ser du det blir kondens. Med vannkjøling (fortutsatt at du ikke bruke en bong, TEC eller lignende) så vil du aldri komme under romtemperatur og du vil derfor aldri få kondens. Så du trenger ikke tenke på isolasjon :)

http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet554.htm

Du må da ofre den ene 5.25 bayen. Jeg aner ikke hvor bra, stille eller kvaliteten på det settet er, men burde kjøle greit nok i den kassa. Du kan kanskje sette i enhttp://www.mamut.com/3dfxcool/subdet370.htm.

Du må ofre 5.25" bay'en og du må sage hull i toppen av kassa også tror jeg. Grunnen er at viftene henter luft over 5.25" bayen og i Shuttle's XPCer er det så godt som ingen klarering. men det er jo mulig man kan omplassere litt på enhetene?

Lenke til kommentar

Du må ofre 5.25" bay'en og du må sage hull i toppen av kassa også tror jeg. Grunnen er at viftene henter luft over 5.25" bayen og i Shuttle's XPCer er det så godt som ingen klarering. men det er jo mulig man kan omplassere litt på enhetene?

Noe jeg har tenkt litt paa, er aa flytte CD-Rom'en ned til der diskettstasjonen er, Det blir jo en hel del a modifisere da det er jo klart, men. Hvis jeg flytter CD-Rom'en ned til hvor diskettstasjonen er og plasserer vannkjolingen paa toppen, saa burde det ikke vere noe problm med aa dra luft fra toppen.

Det eneste som har slaatt meg litt er hvilken vifte er bra til vannkjoling, jeg skal ha grei kjoling paa maskinen, men jeg er ikke interresert i aa ha en maskin som vil braake mer enn det den gjor idag med heatpipe og vifte (ICE).

Det er jo noen vifter som er nede i 19db mens andre er helt nede i 12db(?), er de virkelige saa "lydlose" som 12db, jeg syntes det hores helt utrolig ut. Kunne jeg hatt en datamaskin som er saa aa si lydlos, saa er det jo bare helt supert.

Litt off topic, jeg var rundt a kikket litt idag paa forskjellige pumper, kom over noen helt sinnsyke pumper som klarer 2500l/hr, men naa stod det ikke noe om hvor mye de klarer hvis det blir trykk i systemet, det kan jo hende pumpa klarer 2500 l/t men hvis det er mye trykk (fy filleren, det var ikke det ordet jeg tenkte pa, ler) saa klarer den kanskje 800l/t

Men for meg saa er noe av pointet aa ha alt inni XPC'en, litt lamet aa ha to bokser eller en ekstern losning.

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Du kan jo alltids kjøpe  Corsair Hydrocool 200.  

Da trenger du vel bare lage et hull til slangen fra Hydrocoolern og inn i PC'en :yes:  

Du får kjøpt den hos Netconnectin

Jepp jeg tenkte litt paa denne losningen ogsaa. Men jeg la den ifra meg i og med at den er basert paa en ekstern losning, noe som er litt uheldig syntes med en XPC. Hadde jeg hatt en vanlig boks, jepp en klar leder (ikke vinner saa langt dog).

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

hvem er det vel som bruker cdrom nå for tiden? sier bare daemon tools, jeg. :)

i og med at shuttle-boksene har den heatpipe-vifte-saken midt i på baksiden, går det vel an å hive på en 80mm vifte der, og en eller annen slags trakt som fokuserer kald luft opp mot viftene på toppen av den cd-rom-vannkjølings-saken.

Lenke til kommentar

hvem er det vel som bruker cdrom nå for tiden? sier bare daemon tools, jeg. :)

i og med at shuttle-boksene har den heatpipe-vifte-saken midt i på baksiden, går det vel an å hive på en 80mm vifte der, og en eller annen slags trakt som fokuserer kald luft opp mot viftene på toppen av den cd-rom-vannkjølings-saken.

XPC bruker som du sier Heatpipe, den har ogsaa en vifte direkte paa HP'en til aa dra ut luft fra maskinen, denne viften fungere som aa dra varm luft fra boksen, samt aa kjole ned CPU'en via HP.

For min del jeg bruker mye CD-rom, samt som DVD spiller, saa det ikke aktuelt aa ta ut cd-rom'en. Derimot kunne jeg godt tenkt aa ha en USB floppy, siden jeg ikke bruker floppy saa veldig mye, det eneste jeg bruker den til er naar jeg skal kopiere inn skolearbeid fra skolen i og med at jeg ikke har noe thumbdrive av noe slag.

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Har du tenkt å kjøpe deler far Norge ???

Ellers finnes det sikkert noen butikker i singapor en stand som selger

Slikt !

Vel jeg er ikke helt sikker enda hvor jeg skal kjope utstyret ifra enda, jeg har dog ikke sett etter slikt utstyr her fra Singapore, men det betyr ikke at det ikke finnes. Hvis jeg ikke finner noe saa blir det enten Norge, UK eller USA, jeg ser hva som blir billigst. Det som er saa kjekt med Singapore er at mva kun er pa 4% imot Norges 24% (eller er det enda mer naa?).

Vi for se hvor det er billigst!?!?

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

...JEg har ogsaa sett paa et par forskjellige radiatorer. Jeg er fremdeles ikke helt kjent med de forskjellige merkene. Men jeg tror det viktigste med et vannkjolings system i en XPC kan ikke vere aa overklokke, men aa faa et system som kjoler forholdsvis godt samt stillegaaende...

Black Ice Micro

http://becooling.safeshopper.com/17/143.htm?816

EX-230

http://www.sysfx.net/cgi-bin/cart.exe?cat=...tors&sku=EX-230

Slik jeg ser for meg plassering av disse er aa ta ut HP losningen, og putte inn radiotoren paa HP'ens plass.

Det nevnes ogsaa paa sysfx.net's side at man kan koble inn to radiatorer for dobbel effekt. Dette kan jo gjores ved aa plassere en ekstra radiator paa utsiden av maskine (bak maskinen saa klart).

Noe flere innspill?

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Du må også få plass til pumpe.

Jepp der sier du noe ja!

JEg tipper at en pump-tank losning er det beste. Men skulle plassen virkelig knipe saa er det vel kanskje greit med en pumpe som ikke er plassert inne i maskinen. Jeg ser hva jeg finner og hva som faar plass..

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...