Gå til innhold

Thosiba 42AV635 eller Panasonic X20 42"

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt å kjøpe meg ny TV. Det blir min første flat-TV og jeg har ikke mye erfaring med disse. Tenkte derfor å spørre om råd her. Har bestemt meg for 42" og skal bruke den både til film, TV-titting og til Xbox.

Var innom Expert og der ble jeg anbefalt Panasonic X20. Fordelen med denne ifølge selgeren var at det var 100 Hz og at plasma var overlegen LCD i denne prisklassen. Ulempen var at det ikke var full HD. Denne skulle de ha 6990,- for.

På Elkjøp ble jeg anbefalt en LCD-TV, Toshiba 42AV635. Denne var bare 50 Hz, men selgeren snakket om at den hadde Resolution + som vistnok var fine greier. Denne var full HD. Den kostet 6990,- men jeg skulle få den for 6500,-.

Så spørsmålet er om det er bedre med LCD, 50 Hz og full HD, eller om jeg heller skal gå for plasma, 100 Hz og HD ready. Hadde egentlig bestemt meg for LCD av en eller annen grunn og jeg har egentlig lyst på full HD. Hva er greiest til mitt bruk? Vil gjerne ha bra bilde når jeg spiller og jeg er ikke vant til gode TV'er så til TV-titting så blir vel begge et kjempesprang fra den 28" billedrørsTV'en jeg har nå.

Er litt forvirra her så jeg håper det er noen som kan klargjøre ting for meg. Er det andre alternativer som jeg burde sjekke ut? Har tenkt å kjøpe i morgen og vil ha den med en gang så å bestille fra nettet er ikke et alternativ. Må være en de har på Elkjøp eller Expert.

Håper det er noen som tar seg tid til å hjelpe meg på vei til nytt TV.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Begge tv'ene har nok sine gode sider.

Men jeg ville valgt Thosiba'en pga to punkter:

- LCD fungerer bedre når man kobler til spillkonsoll/pc.

- Thosiba er og et trygt valg når det gjelder fabrikkfeil.

Men det positive med plasma er en litt bedre filmopplevelse. Men man risikerer at skjermbildet brenner seg fast på skjermen.

Men du kan jo søke etter tester av tv'ene og se hva de mener og.

Lykke til!

Lenke til kommentar

jeg heller nok mot LCD'en. Er bare usikker på hvor viktig det er med 50Hz kontra 100Hz. Er det noe jeg kommer til å irritere meg over eller vil jeg ikke merke det når jeg ikke er vant med hverken LCD eller plasma?

Frister å gå for den med Full HD, men jeg vet ikke hvor mye det har å si på en TV på den størrelsen. Kommer for det meste til å se på vanlige TV-kanaler og DVD. Blir vel noe titting på HD-kanaler også og det er ikke umulig at det kommer Bluray i hus etterhvert.

Har prøvd å lete etter tester, men det var ikke så mange å finne.

Endret av borat
Lenke til kommentar

Selv om Toshiba har full hd så viser panasonic et langt bedre hd bilde.

Det handler nemlig ikke bare om oppløsning. Sortnivå, kontrast og farger har faktisk mer å si for bilde enn den faktiske oppløsningen. Plasmaen viser et langt bedre bilde på alle måter og det er helt riktig som selger sier at du får mer for pengene.

Når det gjelder 100hz så fungerer det på forskjellig måte på plasma og lcd. Panasonic bruker 100hz til å fjerne flimmer. På lcd brukes det for å redusere hakking og etterslep. Dette har med lcd skjermens trege responstid. Noe en plasma ikke har... Den kan derimot flimre litt..

Til spill kan plasma brenne seg, men det skal ekstremt mye til. Hvis du ikke skal spille dager til ende så er ikke dette noe problem. Jeg har selv en plasma og jeg har spilt på den i snart 2 år uten at den har tatt skade av det.

I tillegg har den lite lag og responsen er ekstremt kjapp.

Her er et innlegg hvor X10 vandt en blindtest over flatskjermer. X20 er vel mer eller mindre den samme tv-en, men annet design?

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.7019196

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, jeg var akkurat på Elkjøp, for å se om de hadde Samsung 535-serien og LG3000-serien... Samsung skuffet stort i mine øyne, så fryktelig blass og uklar ut i forhold til de andre, og selgeren dro meg med til Toshibaen du nevner, og jeg skulle også få samme deal. Tv'en så virkelig bra ut, utrolig klare bilder og gode farger, men jeg er skeptisk når en selger kommer med slikt, og jeg samtidig ikke finner noe om den på internett. Vanskelig å velge tv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...