Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke serverens cpu til utpakking av filer via en pc


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

har nå en bærbar pc som stuepc og en server som jeg laster ned filmer osv. på.

Så når jeg er inne på serveren via fildeling og skal pakke ut noe fra stuepcen så må jeg jo bruke winrar og kraften fra stuepcen for å pakke dette ut på serveren.

Og dette tar jo litt tid siden serveren er en del kraftigere enn stuepcen. Er det mulig å gjøre dette på samme måte, men å bruke serverens maskinvare?

Kan jo selvfølgelig pakke ut med serverens maskinvare over rdp, men syns det er stress.

 

Kjører win server 2008 på serveren og win 7 på stuepcen.

Har tenkt å gå over til linux på serveren. Hvordan kan jeg få til samme opplegg der?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I linux kan du sette opp en "cron" jobb til å sjekke om alle filene er lastet ned, for så å pakke ut innholdet i fila. For windows finnes det helt sikkert ett eget program som kan gjøre den jobben.

I windows har du "Scheduled Tasks" som kan gjøre det samme. Du kan enten sette den opp til å kjøre med jevne mellomrom, eller du kan bruke "Computer Management" for å fjernstyre og kjøre manuelt (forutsetter kompatible windows-versjoner på de to maskinene).

Du må lage deg en bat eller cmd fil som du kan kjøre, og som tar filnavnet på rar-fila som input.

For å bruke Computer Management så høyreklikker du på My Computer, og velger Manage (i engelsk versjon). Deretter bruker du Action-menyen, og velger "Connect to another computer".

I dialogen oppgir du navn eller ip-adressen til serveren.

 

Lykke til..

Lenke til kommentar

En alternativ måte er å bruke telnet/SSH terminal session. Telnet er inkludert (men ikke aktivert) i windows, bakdelen med telnet er at den ikke er særlig sikker. SSH er (såvidt jeg vet) ikke inkludert i windows, så her må du laste ned og installere 3-parts software (open source). SSH regnes som veldig sikkert, og brukes mye i unix/linux-miljøer, også over internett.

 

Gangen i det blir (telnet eksempel):

åpne et windows command prompt (start - run - cmd) på laptopen

Skriv telnet <ip-adr til server)

Logg på

Naviger med cd-kommando til folderen der rar/zip-fila ligger.

Kjør extract-kommando for å pakke ut.

Skriv evt. exit for å logge deg ut.

NB: Du må bruke en kommando linje-klient, går ikke med gui-klient..

 

Eksempelet blir omtrent likt om du bruker ssh.

 

Telnet er ikke aktivert i utgangspunktet i windows, du finner info på nett om hvordan dette aktiveres og settes opp. På serveren må du aktivere "Telnet Server", på laptopen trenger du kun "Telnet Client"

 

Skal du bruke ssh så trenger du SSH server (sshd) på server, og ssh client (f.eks putty) på laptop.

Lykke til...

Endret av oldis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...