Gå til innhold

Kranglete nabo vil ha bilen min vekk. Hva har han lov til å gjøre?

Olli12345

Anbefalte innlegg

Hadde en litt ukomfortabel samtale med en nabo her om dagen. Selv leier jeg en hybel hos en privatperson. Han jeg leier av har en stor gårdsplass, men der får jeg ikke lov til å stå parkert fordi bilen min lekker olje (det løser visst opp asfalten). Jeg begynte derfor å stå parkert i gaten, men dette var ikke vår nabo spesielt glad over. Gaten er stor og bred og det står fra før av kanskje èn bil fast parkert der. Jeg parkerte rett ved siden av vår oppkjøring, minimum 20-meter fra alle andre hus, men alikevel vil naboen vår ha meg vekk. Han sier jeg ikke skal parkere hos andre, at utleieren min har krav til å gi meg en parkeringsplass (noe han selvfølgelig ikke har), og at jeg må finne meg et annet sted å stå hvis ikke skulle han ringe politiet. Dette er jo totalt latterlig da det er plass til minst 6 parkerte biler til hvert hus i akkurat denne delen av gaten, men er det noen lov som sier at en har krav til den delen av veien som grenser til deres tomt, eller kan man parkere fritt på offentlig vei som man selv vil (så lenge man ikke sperrer noen oppkjøringer)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelp, høres ut som en sikkelig surpromp av en mann (er det mann?). Sikkert en som ikke har annet å gjøre, og har funnet ut at du er en grei hobby.

Med mindre det er skiltet med "parkering forbudt" så selvfølgelig har du lov å parkere der. Han har ingen rett å hindre deg.

Men den olje lekasjen må du se å ordne. Han kan muligens bruke den som et argument. Oljen vil jo også sette merke på veien.

Tror jeg hadde anmeldt han for trakassering.

Har ikke hørt at noen har rett til parkering på offentlig vei, selv om den er forann deres eiendom. Eiendomen stopper i følge eiendommens mål/grense, har ikke rett til noe mer enn det.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Surpomp kan han gjerne være, men jeg hadde ikke blitt happy for å ha naboens bil stående utfor gjerdet mitt jeg heller. Det blir en sånn "snakkis" som man bare blir lei av til slutt.

Det er da for pokker ikke forbudt å snakke med naboene sine, så anmeldelse er et helt hysterisk forslag.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er sikkert kommunal vei, ta å ring til kommunen (vei) og hør med dem.

Med mindre det er noen spesielle parkeringsregler, soneparkering, brettslagsgreier som har egne avtaler etc kan jeg ikke forstå det skal være noen grunn til at du ikke kan parkere der.

Med mindre det er naboens eiendom tviler jeg sterkt på at noen kommer og tauer vekk bilen din.

Uansett trenger du jo for stillhetens skyld ikke parkere rett nedfor den sure naboens hus (vet ikke om du gjør det).

Lenke til kommentar

Det er nok spesielt denne oljelekasjen som kan lage problemer for trådstarter.

§ 13. Krav til kjøretøyer og bruk av kjøretøyer.

Kjøretøy skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe og uten å skade veg.[...]

Lenke til kommentar
Er det faktisk en offentlig vei?

Ja

Er det tillatt å parkere der du står nå?

Det står ikke skilt om noe annet

Kan oljelekkasjen regnes som en eller annen forurensning som i praksis er forbudt?

Det kan jeg aldri se for meg. Naboen nevnte aldri noe om oljelekasje, og hvis han hadde gjort det måtte han ha stått å studert gaten over lang tid (denne lekasjen er minimal!)

Saken er jo fortsatt at denne veien er veldig stor i forhold til mange andre "småveier som leder til boliger". Hadde jeg stått der fast parkert så hadde det fortsatt vært 10+ antall andre steder å parkere som hadde vært innenfor 30 meter fra hans hus.

Lenke til kommentar

Flere her som tar opp oljelekasjen. Den burde ikke påvirke hvor du parkerer - men den medfører at bilen din ikke er i god teknisk stand og heller ikke ville gå i gjennom en EU-kontroll (nivå 2 feil). Nå er det ikke nevnt hvor stor lekasjen er (annet en "minimal", men tydligvis stor nok til at utleier ikke vil ha bilen stående på plassen), men mht EU-kontrollen holder det med en dråpe. Forurensningsgraden (skade på naturen) og skade på vei er selvsagt avhengig av hvor stor lekasjen er.

Lenke til kommentar

Er vel bare å fortsette å parkere som før.

Om du møter på sheriffen igjen kan du jo bare spørre om han fikk tak i politiet.

Hvis ikke kan du jo tilby han hjelp med å ringe - i tilfelle han synes det er vanskelig.

Dra frem mobilen, og spør om du skal ringer for han. Spør om dette er en så akutt krise for han at du må ringe nødnummeret, eller om det holder med det vanlige. (02800)

Sannsynligvis feiger han ut på stedet, hvis ikke kan han jo snakke med politiet, å få beskjed av dem om å huske å ta pillene sine...

Lenke til kommentar

Du får be denne "sheriffen" ta dette opp med din utleier - mer grunnløse påstander (dersom det faktisk er lov til å parkere langs veien) er det lenge siden jeg har hørt.

Evnt. kan du be "sheriffen" ringe et parkerinsselskap og overtale dem til å flytte bilen. Svært spent på hvilken hjemmel de skal bruke.

Noe helt annet hadde det vært dersom du f.eks. hadde et vrak stående som du ikke hadde noen daglig nytte av - da kan man snakke om forsøpling av nærområdet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Morsomt å se at andre har slike problemer - vår surpomp nabo stappet poteter i eksosrøret og smalt inn et vindu i bilen. Det er bare å ta det med et smil... Heldigvis mente parkeringsselskapet at det var helt greit å sette bilen der den sto, selv om han nesten kan se den fra stuevinduet sitt hvis han står på tå.

Hans argument for klaging og surmuling? At hans besøkende hadde krav på denne plassen fremfor andre som bor der fast og som ikke har egen innkjørsel i parkere i. At han selv har plass til 4 biler i sin innkjørsel inkl garage, hadde ingenting å si. LOL.

Har vurdert å anmelde han for trakassering og hærverk, men fort at det blir ord mot ord så vet ikke om det er bryet verd. Hipp hurra for godt naboskap!

Lenke til kommentar

Brukte å parkere langs veien hos en kamerat, dette var tydeligvis ikke så populært for en nabo der for hun hadde vist klagd til kameraten, sa at hun hadde ringt politiet osv.

Neste gang jeg kom og parkerte der kom hun løpende ut fly forbanna, sa rolig at det er fult lovlig å parkere her, og ba henne isåfall vise meg skiltet som sa noe annet om det var noe slikt. Selvfølgelig var det ikke noe slikt og hu sutra og ropte fortsatt så ba jeg henne ringe politiet mens jeg sto der, dette passet henne vist veldig dårlig akkurat da.

Enden på visa er at jeg fortsatt står der når jeg besøker kameraten min, og hu ser sinna på meg hver gang jeg går forbi :p

Lenke til kommentar

Mye rare naboer ja.

En kompis leier en kjeller leilighet hvor han som bor over også leier å de har to parkeringsplasser som er forran huset. Han klikker i vinkel om jeg parkerer på kompisen sin plass eller om han parkerer på sin egen plass bare med en annen bil. Haha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...