Ganam Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Hei! Snart fullført første året VGS i Studiespesialiserende nå, og skal søke inn til Språk, Samfunn og Økonomi til andre året. Er ikkje sikker på kva slags høyskule eller universitet utdanning eg kommer til å velge men satser på eit gjennomsnitt på rundt 4.5-5.0 til siste året. Men eg lurer på kva eit bra karaktersnitt fra VGS er, for å få tilgang til omtrent alle utdanninger? Eg tenker også på utlandet, på grunn av ganske begrensa med studieplasser til f.eks Landskap Arkitektur, Dyrepleier, og Grafisk Design. Eg utelater utdanninger som Medisin, for det krever vell karaktersnitt på rundt 5,5 til og med i utlandet? Endret 13. april 2010 av Ganam Lenke til kommentar
HValder Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Mellom 55 og 70 poeng må du nok opp på hvis du vil ha mange valgmoglegheiter seinare. Lenke til kommentar
operg Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 70 poeng? Det var ikke ett eneste studie i fjor som krevde mer enn 60 poeng (nanoteknologi) fra søkere med førstegangsvitnemål. Til trådstarter: du kan ta en titt på denne listen over fjorårets poenggrenser (se under ORDF). Når det gjelder de studiene du nevnte, krevde de 48.3 (landskapsarkitektur på UMB) og 48.8 (dyrepleier på Norges veterinærhøgskole). Av de offentlige høgskolene tror jeg bare de to kunsthøgskolene tilbyr grafisk design, og disse går ikke gjennom Samordnet opptak. Lenke til kommentar
Ganam Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Operg, og andre. Trur dere det er mulig å komme inn på landskap arkitektur studiet gjennom utlandet med lavere karakterer? Har noen fag på skulen som eg tviler sterkt på at eg kan klare karakter 5 for å få fram eit snitt på 5. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Med mindre du har nokon form for lærevanskar er det ikkje nokon fag på VGS som er så vanskelege at du ikkje kan klare 5. Mange studier i utlandet legger stor vekt på søknadsbrev, men det er alltid lettare dersom du har eit høgare snitt. Merk deg at i utlandet er det ingenting som heiter førstegongsvitnemål eller bonuspoeng. Lenke til kommentar
Ganam Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Har hatt lærevanskar og fått hjelp med det tidligere, men hjelpen blei fjernet vekk ettersom Ungdomsskulen syns at eg fikk karakter 3 var bra nok til å ikkje motta hjelp lengre. Sitter på samme karakter enda på VGS. Ser ut som det ikkje har komt noe om hjelpen eg har fått i heiletatt til læreren pga sist elevsamtale viste hun absolutt ikkje noko om det. Endret 13. april 2010 av Ganam Lenke til kommentar
operg Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Operg, og andre. Trur dere det er mulig å komme inn på landskap arkitektur studiet gjennom utlandet med lavere karakterer? Har noen fag på skulen som eg tviler sterkt på at eg kan klare karakter 5 for å få fram eit snitt på 5. Løsningen er selvsagt å få 6 i noen fag for å veie opp for de du får 4 i. Alle har det slik at det er noen fag de brenner mer for enn andre, og det du må gjøre er å få 6 i disse fagene. Endret 13. april 2010 av operg Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Har du et snitt mellom 4.5 - 5.0 så kan du jo alltid høste noen alderspoeng, militær/folkhøyskole poeng, ta opp realfag / evt fag du fikk dårlig i. Du søker da såklart på en høyere kvote, men på mange studier er ikke denne mye høyere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Husk at du trenger realfag for å kvalifisere for opptak til mange studier. Endret 13. april 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
HValder Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Også verdt å ta i betraktning at realfag er tunge og kan senke snittet ditt betydeleg dersom du investerar mykje tid i å få 'ok' karakterar. Dersom du ikkje har problem med sjølvstudium kan det vere eit alternativ å ta opp realfaga som privatist, dersom det viser seg at du treng dei. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Egentlig trenger du ikkje å være fullt så opptatt av karaktersnittet ditt. Eit godt snitt gjer det berre enklare å komme inn på førstevalget, men det viktigaste er at du har generell studiekompetanse og kvalifiserer til å komme inn på dei forskjellige studiane. Om du f.eks ser på litt mindre skular så har dei veldig ofte ledige plassar som gjer at du får komme inn der så lenge du har stått alle fag på vidaregåande. Ser f.eks utifra lista som operg linka til at alle som søkte på Landskapsplanlegging med landskapsarkitektur Høgskulen i Sogn og Fjordane kom inn uansett karakterar. Du finner også fleire forskjellige design relaterte utdanningar der alle fekk plass i fjor (sjølv om grafisk design ikkje var ein av dei). Grafisk design er forøvrig litt spesielt sidan du der ofte må levere ei opptaksprøve for å få studieplass, talentet ditt er derfor ofte mykje viktigare en karaktersnittet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå