Gå til innhold

4.5 år gammel laptop - verdt å reklamere?


dibe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heving pga tredje gang samme feil står svart på hvitt i forbrukerkjøpsloven. Heving ved fjerde gang forskjellige feil derimot er en vagt etablert praksis hos enkelte steder, men ikke lovpålagt. Men i forbrukerkjøpsloven står det også at avhjelp skal foregå uten vesentlig ulempe for kunden. Om et produkt må inn til reparasjon fire ganger er en ulempe er derimot et tolkningsspørsmål, vil eg påstå :)

Lenke til kommentar

Nå går tingene rett vei :) Jeg fikk vite av Nuffern på fredag forrige uke at en lånepc var sendt, og hentet den på posten i dag. Ifølge serviceinfo.nu ventet de på mandag på en reservedel, og i dag står det at de har byttet hovedkortet og at den nå fungerer igjen. Det tok halvannen uke fra jeg sendte pcen til den kom på verksted, men så tok det bare én uke på verkstedet, så det er jeg godt fornøyd med. Nå er det bare å vente på at den blir sendt til butikken og deretter til meg, og håpe at alt er i orden når jeg får den tilbake.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I dag kom pcen i posten, og jeg slo den på på vanlig måte først. Den samme blå skjermen kom opp da jeg kom inn på skrivebordet. Jeg satte i gang gjenoppretting som ble anbefalt i servicebeskrivelsen, og den kom gjennom selve gjenopprettingen. Da jeg slo på pcen på nytt og skulle velge innstillinger i XP kom blåskjermen igjen. Ganske utrolig at de ikke oppdaget dette når det står at de testet den, og jeg fikk opp blåskjerm allerede ved oppstarten! Regner med at jeg bare må sende den rett tilbake igjen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke skrevet her på en god stund nå, men det betyr dessverre ikke at saken er løst. Jeg sendte pcen inn i mai for andre gang. Da fant de ikke noen feil, og de fikk ikke blåskjerm en eneste gang selv etter å ha stresstestet den i to døgn! Jeg tenkte at da måtte den vel være i orden igjen, så de sente den tilbake. Den kom i slutten av juni, men jeg fikk ikke testet den før i går siden jeg har vært borte på ferie. I løpet av de første fem minuttene fikk jeg samme blåskjerm tre ganger. Hver gang startet den automatisk på nytt igjen, og jeg har fortsatt ikke rukket å slå av pcen på vanlig måte før den har krasjet, noe den har gjort en 7-8 ganger.

 

Nå har jeg sendt mail igjen og bedt dem ringe meg. Denne saken har nå pågått i 4 måneder siden midten av april, og om bare en måned til starter jeg med siste halvåret av masteren. Jeg håper virkelig vi finner en løsning på dette snart så jeg har min egen pc når jeg starter opp i midten av august. Det at de ikke kunne finne noen feil sist jeg sendte den inn burde jo ikke bli mitt problem, særlig når blåskjermen kommer umiddelbart for meg. Nå har jeg faktisk hatt samme feil tre ganger og burde ha rett til å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Hei, blåskjerm som kommer etter en stund, kan være minnebrikker.

Last ned memtest86+ (livecd), så lar du den stå på i et par døgn med testing.

 

I min erfaring, er det ofte slik at minnet fungerer gjerne 12-36 timer, før det ev. gir blåskjerm (når det er ustabilt).

Lenke til kommentar

Hei, blåskjerm som kommer etter en stund, kan være minnebrikker.

Last ned memtest86+ (livecd), så lar du den stå på i et par døgn med testing.

 

I min erfaring, er det ofte slik at minnet fungerer gjerne 12-36 timer, før det ev. gir blåskjerm (når det er ustabilt).

 

Hva mener du med "en stund"? Den kommer etter maks noen minutter. Jeg har prøvd flere minnekombinasjoner (2GB, som jeg har brukt de siste årene, og 256MB, som jeg fikk med pcen), og det har ikke gjort noen forskjell. Kan det likevel være minnet?

 

Edit: Og hvordan skal jeg klare å laste ned et program når pcen krasjer før jeg rekker å gjøre noe som helst? Jeg har ikke engang rukket å slå av pcen på vanlig måte eller starte nettleseren før den krasjer.

Endret av dibe
Lenke til kommentar

Regner med du har prøvd å reinstallere OS?

Om du har prøvd andre minnebrikker og nytt os, må du nok prøve å reklamere igjen ja :-)

De har bare lov å prøve å reparere den to ganger for samme feil, så vidt jeg tolker loven.

 

Jeg testet å gjenopprette os på mandag, uten hell, så nå gjelder det bare å få kontakt med Siba, som computercity nå heter. Jeg har sendt noen mail og ringt kundeservice i dag, venter på telefon fra butikken.

 

Nå har altså pcen vært inne to ganger for blåskjerm. Første gangen byttet de hovedkortet, testet den og mente den fungerte igjen. Da jeg testet den og gjorde gjenoppretting krasjet den med én gang. Da sendte jeg den inn for andre gang og de fant ingen feil etter å ha stresstestet den i flere dager. Da jeg fikk den tilbake krasjet den etter et par minutter, også etter ny gjenoppretting. Det skal vel ikke gå utover meg at de ikke klarer å finne en feil som er så åpenlys? Jeg har vel krav på heving av kjøpet nå siden feilen har oppstått for tredje gang?

Lenke til kommentar

Du får filme hendelsesforløpet og sende filmen til dem.

 

Jeg har vært inne på tanken :) Enten det, eller så fins det en Sibabutikk ikke så altfor langt unna, så kanskje jeg slipper å måtte betale for frakten, i hvert fall. De har fortsatt ikke betalt meg for første innsending, og andre måtte jeg betale selv siden de ikke fant noen feil. I første tilfelle var det siste jeg hørte at de trengte kvitteringen, men den kom med den første pakken jeg sendte (som de sikkert har rotet bort...). Nå sitter jeg her og venter fortsatt spent på en telefon fra dem. Jeg har sendt tre mail siden søndag og bedt dem ringe meg, men bare fått svar med spørsmål om jeg har koblet til noe til pcen som gjør at den ikke virker. I går ringte jeg også kundeservice som skulle videreformidle at jeg ville prate med en i butikken. Fortsatt ikke en lyd et døgn etter. Jeg må si jeg begynner å bli mektig lei det hele nå!

Lenke til kommentar

Jeg fikk til slutt en mail torsdag kveld, maste enda litt mer om å få snakke med han på fredag og ble endelig oppringt fredag kveld. Skal jeg få heve kjøpet nå må jeg kanskje ta det helt til FTU. Jeg viste til en lignende sak der selger ikke fant feil tre ganger og kjøper fikk likevel rett til å heve kjøpet da hun fikk bekreftet feilen av en annen sakkyndig, som mente feilen var lett å oppdage. Jeg fikk til svar at de kunne ikke heve kjøpet basert på en dom fra FTU, da måtte jeg i så fall ta min egen saken dit også. Er det vanlig å ikke ta hensyn til rettspraksis? Det virker veldig tungvint å gjøre det sånn, men kanskje de vinner på det siden så få orker ta saken til FTU.

 

Jeg linket til en video i en av de siste mailene som viser at pcen krasjer etter under 2 min. Det virker som de tror på meg nå, så jeg gir dem en sjanse til til å reparere den. Sist testet de den bare med programmer som gikk hele tiden. Nå ba jeg dem om å teste den manuelt også, kanskje den bare krasjer når den ikke har mye å gjøre. Litt merkelig at de ikke kan sette seg ned med den i 5-10 min, gå inn i noen programmer osv før de sender den tilbake når jeg sier den krasjer etter få minutter. I stedet tester de den med et program i flere dager og sender den deretter tilbake "uten feil". Kanskje flere hadde sluppet dette om de kunne ta seg noen ekstra minutter til å teste pcene manuelt også?

 

I dag er i hvert fall pcen sendt inn for tredje gang, så får vi se hva utfallet blir denne gangen.

Lenke til kommentar

De MÅ ikke ta hensyn til tidligere dommer i FTU. Men om det er en eller flere like saker i FTU som har fått medhold så er det unødvendig, kostbart, tidkrevende og bortkastet å få nok en lik dom.

 

Men når det er sagt, selv om en sak virker lik i fra ditt ståsted så kan det være smådetaljer som gir et annet utfall.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, jeg vil bare tipse deg.

Jeg har en "sak" gående selv, som mest sannsynlig ikke blir en sak (løser seg, etter jeg ble litt lei av å bli oversett).

 

Anyhow:

Det heter seg at de skal reparere produktet ditt innenfor rimelig tid.

For hyllevarer, heter det seg at rimelig tid er 2-4 uker.

 

Videre, gjelder jo dette med avhjelp som står i forbrukerrådet.

Jeg vet ikke om det er vesentlig hva de gjør, så lenge du sender den inn med samme feilbeksrivelse hver gang.

 

Dvs. sender du den først inn med blåskjerm og så gang nr 2 sender du inn med tastaturproblemer, så kan du ikke kreve noe.. Men om du sender inn flere ganger for blåskjerm, uten at de klarer å fikse det, tror jeg de må heve kjøpet.

 

Ved heving av kjøp, har du også krav på å få rekket forsinkelsesrenter fra første gangen du meldte om feilen de ikke klarte å løse.

 

Relatert lenke: http://www.forsinkelsesrente.no/

 

Du har også krav på å få erstattet utlegg o.a. som du kan dokumentere, men du kan jo selvsagt ikke "ta helt av". (de dekker vel neppe taxi til postkontoret, for å sende pcen, men frakten må de nok dekke).

Lenke til kommentar

Hei, jeg vil bare tipse deg.

Jeg har en "sak" gående selv, som mest sannsynlig ikke blir en sak (løser seg, etter jeg ble litt lei av å bli oversett).

 

Anyhow:

Det heter seg at de skal reparere produktet ditt innenfor rimelig tid.

For hyllevarer, heter det seg at rimelig tid er 2-4 uker.

 

Videre, gjelder jo dette med avhjelp som står i forbrukerrådet.

Jeg vet ikke om det er vesentlig hva de gjør, så lenge du sender den inn med samme feilbeksrivelse hver gang.

 

Dvs. sender du den først inn med blåskjerm og så gang nr 2 sender du inn med tastaturproblemer, så kan du ikke kreve noe.. Men om du sender inn flere ganger for blåskjerm, uten at de klarer å fikse det, tror jeg de må heve kjøpet.

 

Ved heving av kjøp, har du også krav på å få rekket forsinkelsesrenter fra første gangen du meldte om feilen de ikke klarte å løse.

 

Relatert lenke: http://www.forsinkelsesrente.no/

 

Du har også krav på å få erstattet utlegg o.a. som du kan dokumentere, men du kan jo selvsagt ikke "ta helt av". (de dekker vel neppe taxi til postkontoret, for å sende pcen, men frakten må de nok dekke).

 

Jeg mener som deg at så lenge feilen er den samme er det irrelevant om de finner feilen eller ikke, det er jo ikke mitt problem så lenge det faktisk stemmer at feilen er der. Dessverre står ikke dette i loven så vidt jeg har sett, og CC sier at om jeg vil kreve å heve kjøpe på de vilkårene må jeg ta det til FTU.

 

Nå har pcen vært hos dem i 3 1/2 uker. De testet den først i et par uker med programmer. Utrolig, det var akkurat det de gjorde forrige gang uten å finne feil, og jeg skrev i brevet jeg sendte med og sa til han jeg har kontakt med på telefon at de måtte teste den manuelt, bare la den stå på og vente noen minutter. Til slutt gjorde de det også sist uke uten å finne feil. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig. Med meg tar det noen minutter før blåskjermen kommer opp, de påstår at de bruker den normalt uten at blåskjermen kommer opp en eneste gang. Nå er den sendt videre fra butikken til verkstedet siden de ikke finner noen feil!! Nå har jeg holdt på med dette i fire måneder og er vanvittig lei hele saken. Jeg har startet med masteren igjen denne uka, men det er frustrende å bare ha en lånepc der jeg ikke har alle de riktige programmene og som jeg vet jeg må levere tilbake snart (forhåpentligvis...). Jeg begynner å mistenke at dette kommer til å ta laaaang tid fortsatt og at det begynner å bli stor sannsynlighet for at jeg må ta saken helt til FTU. Det krever mye tid og energi, men jeg vil ikke la dem slippe unna med dette.

Lenke til kommentar

Hei, jeg vil bare tipse deg.

Jeg har en "sak" gående selv, som mest sannsynlig ikke blir en sak (løser seg, etter jeg ble litt lei av å bli oversett).

 

Anyhow:

Det heter seg at de skal reparere produktet ditt innenfor rimelig tid.

For hyllevarer, heter det seg at rimelig tid er 2-4 uker.

 

Videre, gjelder jo dette med avhjelp som står i forbrukerrådet.

Jeg vet ikke om det er vesentlig hva de gjør, så lenge du sender den inn med samme feilbeksrivelse hver gang.

 

Dvs. sender du den først inn med blåskjerm og så gang nr 2 sender du inn med tastaturproblemer, så kan du ikke kreve noe.. Men om du sender inn flere ganger for blåskjerm, uten at de klarer å fikse det, tror jeg de må heve kjøpet.

 

Ved heving av kjøp, har du også krav på å få rekket forsinkelsesrenter fra første gangen du meldte om feilen de ikke klarte å løse.

 

Relatert lenke: http://www.forsinkelsesrente.no/

 

Du har også krav på å få erstattet utlegg o.a. som du kan dokumentere, men du kan jo selvsagt ikke "ta helt av". (de dekker vel neppe taxi til postkontoret, for å sende pcen, men frakten må de nok dekke).

 

Jeg mener som deg at så lenge feilen er den samme er det irrelevant om de finner feilen eller ikke, det er jo ikke mitt problem så lenge det faktisk stemmer at feilen er der. Dessverre står ikke dette i loven så vidt jeg har sett, og CC sier at om jeg vil kreve å heve kjøpe på de vilkårene må jeg ta det til FTU.

 

Nå har pcen vært hos dem i 3 1/2 uker. De testet den først i et par uker med programmer. Utrolig, det var akkurat det de gjorde forrige gang uten å finne feil, og jeg skrev i brevet jeg sendte med og sa til han jeg har kontakt med på telefon at de måtte teste den manuelt, bare la den stå på og vente noen minutter. Til slutt gjorde de det også sist uke uten å finne feil. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig. Med meg tar det noen minutter før blåskjermen kommer opp, de påstår at de bruker den normalt uten at blåskjermen kommer opp en eneste gang. Nå er den sendt videre fra butikken til verkstedet siden de ikke finner noen feil!! Nå har jeg holdt på med dette i fire måneder og er vanvittig lei hele saken. Jeg har startet med masteren igjen denne uka, men det er frustrende å bare ha en lånepc der jeg ikke har alle de riktige programmene og som jeg vet jeg må levere tilbake snart (forhåpentligvis...). Jeg begynner å mistenke at dette kommer til å ta laaaang tid fortsatt og at det begynner å bli stor sannsynlighet for at jeg må ta saken helt til FTU. Det krever mye tid og energi, men jeg vil ikke la dem slippe unna med dette.

hei, jeg er selv oppe i 14 uker nå... På en prosjektor jeg feilmeldte 4. Mai.

Vet hvor frustrerende det er, når man bare blir trenert og oversett på den måten.

Prosjektoren ble til og med påført en ny feil etter første srevicen..

 

Jeg fikk den tilbake og så feilene etter LITEN tid.. så sende rjeg den inn igjen, de sender den tilbake.. samme feilen kommer før det har gått en time.

 

Jeg har vel tilsvarende blåskjerm, bare det er jo prosjektor :p mister farger og blinker noe loco :-P Jeg er såpass lei at jeg vurderer å lese gjennom hva A Novo tar service på og aldri mer kjøpe noe fra de merkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...