LasH Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Hei! Nå er det 2 dager til søknadsfristen går ut - og jeg har ingenaning hva jeg skal søke.. Går påbygg for tiden, og må si jeg ikke er noe særlig skoleflink, regner med jeg får en 3.8-4.0 i snitt. Jeg har heller ingen realfag, noe som hemmer mine søkemuligheter. Den store drømmen har jo alltid vært å bli Fysioterapaut, naprapat, kiropraktor eller noe lignende. Men da må jeg ha veldig høyt snitt, eller så må jeg til utlandet(f.eks naprapat). Problemet mitt er at jeg ikke har noen spessielle egenskaper eller interesser utenom trening. Har lest en del på utdanning.no og på jobbfeber.no, men finner ingenting som "treffer" meg helt. Noen som har noen intressante linjer å liste opp? Garrantert noen jeg har skippet. Har forøvrig vurdert å søke disse linjene: -Lærerutdannelse (dårlig lønn) -Fysioterapi (for høyt snitt) -Økonomi og adminastrasjon (hadde tidligere økonomistyring på skolen, som jeg syntes var gørr kjedlig) -Eiendomsmegler (litt risky ettersom markede svinger så veldig) Føler jeg tenker litt for mye på lønn, men jeg ønsker å ha en grei lønn, men ikke noe opp imot 1 million, etc. Håper noen kansje klarer å hjelpe meg å greie ut noe. Akkuratt nå ser det ikke veldig lyst ut, vertfall ! Setter pris på alle svar, takk! Lenke til kommentar
operg Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Husk at du kan endre på rekkefølgen (du kan dog ikke legge inn nye valg etter 15. april) på valgene dine på Samordnet opptak fram til 1. juli. Gå gjennom studiene (full liste), undersøk de studiene som ser litt interessante ut, og putt de 10 mest interessante (eller 10 minst uinteressante!) på listen. Da har du 2.5 måneder på deg på å bestemme hvilket av dem du skal satse på. Når det gjelder karaktersnittet ditt er det intet hinder; som du kan se av listen over var i fjor over halvparten av studiene på norske universiteter og høgskoler åpne for alle som søkte. Riktignok hadde prestisjestudiene alle relativt høye inntaksgrenser, men for en som jobber hardt nok kan du nå langt i livet med bakgrunn fra ethvert studie. Når det gjelder lønnsnivå finnes en liste over typisk lønn i en rekke yrker på jobbfeber.no. Endret 13. april 2010 av operg Lenke til kommentar
Pezzonovante Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Beklager, men jeg forstår virkelig ikke problemet. Du er kanskje blant de sytti prosentene som ikke har bestemt seg hva man vil bli. Dette er krise. Ja, jeg forstår det er to dager igjen, men du har hatt flere år å tenke på, så du har ikke fått dårlig tid nå. Først og fremst vil jeg si at du helt klart har en aning hva du vil. Du skriver du ikke har "noen aning" overhode, da blir jeg forferdelig irritert når jeg ser dette: -Lærerutdannelse (dårlig lønn) -Fysioterapi (for høyt snitt) -Økonomi og adminastrasjon (hadde tidligere økonomistyring på skolen, som jeg syntes var gørr kjedlig) -Eiendomsmegler (litt risky ettersom markede svinger så veldig) Dette viser jo helt klart at du har en aning, og når du har ti ulike valg å sette opp, og i tillegg kan endre de i flere måneder ennå, så ser jeg virkelig ikke problemet. Hva ønsker du forøvrig vi skal gjøre for deg? Ta valg for deg? Vet jo ingen verdens ting om deg, utenom at du liker trening og er middels på skolen. Det er et valg du skal ta selv, og ingen andre. Som alle sier, så skal man visstnok velge etter interesse, og ikke penger -slik du skriver. Allikevel, om penger er stor motivasjon, noe det er for meg, så velger du etter det. Hahaha. Søk på alt mulig du vil, og om du ikke klarer bestemme deg, så er det ikke krise. Lenke til kommentar
LasH Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Hei operg og figlio di puttana! Takk for både hjelp og kritikk, haha! Igrunn vet jeg ikke hva jeg ønsket, men hadde vært fint om du hadde tatt valget for meg . Problemet tror jeg kanskje er at jeg søkte feil studie fra ungdomskolen, valgte VG1 Elektro, deretter VG2 elenergi, som jeg fant ut at ikke var noen for meg. Det jeg da er "redd" for eg å gjøre enda et dårlig valg, føler jeg sløser flere år, men jeg er da fortsatt ung. figlio di puttana: Kan jeg spørre hva du jobber som/studerer? Kom forresten på en tanke her, SYKEPLEIER. Virker kult, har også hørt at mannfolk får lederstillinger fort . Men dere har vell rett, er vell ikke igrunn krise, litt for mye vekt på lønn tenker jeg. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Man lærer jo av sine feil. Det er bedre å velge NOE enn ingenting, så kan du heller ombestemme deg senere. Som nevnt over bør du hive inn de ti mest interessante studiene, og så kan du stokke om på dem som du vil frem til 1. juli. Om du i mellomtiden finner noe annet, så er heller ikke det krise. På Restetorget til Samordna Opptak er det hvert år store mengder studieplasser innen det aller meste. Om Forsvaret og folkehøgskole er uaktuelt, så er rådet mitt å bare finne deg noe som ser interessant ut. Finner du ut at det ikke er noe for deg, så er du en erfaring rikere. Selv om Elektro ikke var din ting, så er jeg sikker på at du har plukket med deg mye nyttig derfra (jeg har gått Elektro selv, så jeg vet at det er mye rart der). Egentlig har du heller ikke kastet bort så mye tid, siden du har fått studiekompetanse etter 3 år - som er det samme som studiespesialisering. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Vil nå ikke si at lærere har generelt dårlig lønn. Tenk hvor mye fri de har med tanke på sommerferie, vinterferie, påskeferie osv. Med til gjengjeld kan det hende at de må sitte noen ekstra timer på kveldene førr å gjøre arbeid. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Er i .. en verre situasjon enn deg, 24 timer gjenstår nå og jeg har 0 peiling. Absolutt ingen. Hvis du vet hvor man søker seg inn som verdens kjent artist eller gitarspiller, lemme know. Kom forresten på en tanke her, SYKEPLEIER. Virker kult, har også hørt at mannfolk får lederstillinger fort . Sykepleier er noe min mor, tante og bestemor har bedt meg om å søke. "Hvis du ikke finner på noe, da tar du sykepleien!", sier de. Gruppepress indeed. Jeg søkte faktisk sykepleier i fjor, kom inn i Stord, men tok veien til militæret i stedet for (hvor jeg ble kasta ut = jeg har hatt ett friår nå). Si ifra om du finner på noe vettig, så besøker jeg denne posten i det neste døgnet ;-) Ellers takk til Operg for link til jobbfeber, den ser veldig nyttig ut Endret 14. april 2010 av Toppris Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Er i .. en verre situasjon enn deg, 24 timer gjenstår nå og jeg har 0 peiling. Absolutt ingen. Hvis du vet hvor man søker seg inn som verdens kjent artist eller gitarspiller, lemme know. Kom forresten på en tanke her, SYKEPLEIER. Virker kult, har også hørt at mannfolk får lederstillinger fort . Sykepleier er noe min mor, tante og bestemor har bedt meg om å søke. "Hvis du ikke finner på noe, da tar du sykepleien!", sier de. Gruppepress indeed. Jeg søkte faktisk sykepleier i fjor, kom inn i Stord, men tok veien til militæret i stedet for (hvor jeg ble kasta ut = jeg har hatt ett friår nå). Si ifra om du finner på noe vettig, så besøker jeg denne posten i det neste døgnet ;-) Er fleire å fleire menn som utdanner seg til sjukepleiar. Sjukepleiarutdanninga kan være eit godt utganspunkt til andre jobber også, er mange plassar der det er ønskelig å ansette personar med medisinsk bakgrunn, som f.eks innen offshore næringa. Ellers så så kan du som sjukepleiar jobbe på ambulanse eller ambulanse helikopter, jobbe innan sikkerheitsopplæring, er med andre ord mange muligheiter. Er kanskje ikkje fullt så allsidig som ingeniørutdanning, men også som sjukepleiar er det mange muligheiter for jobb i forskjellige næringar. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Ja, jeg glemte å si det, men som The Avatar peker til, så hadde jeg tenkt på å videreutdanne meg etter sykepleien, og ikke nødvendigvis jobbe på sykehus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå