Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fjernet vannkjøling, nå funker ikke pcn, kortsluttet noe ved uhell?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skulle fjerne vannkjølinga fra pcn da pumpa ble ødlagt og jeg ikke gidder å investere i ny atm. Og nå fungerer ikke pcn. Jeg får sort skjerm, men alle vifter osv starter. Jeg kan nevne at jeg fikk en høyfrekvent konstant pipelyd fra skjermkortet på første boot. Men den ble borte etter å ha satt på en jumper over 2 pinner merket J8 jeg mener jeg tok av denne da jeg satte på vannkjølinga for jeg tror den hadde noe med at om vifta ikke var koblet til så funka ikke kortet elns.

Jeg vil nesten anta jeg jeg har klart å kortslutte en av delene på et vis... Men problemet er at jeg ikke får feilsøkt delene da jeg kun har en desktop pc i huset, resten er laptops... Og da lurer jeg på om jeg klarer å finne ut om det bare er skjermkortet eller også HK som har gått til helvette uten en annen pc å feilsøke med? For dersom det for eks er HK så bare kjøper jeg meg nytt hk, cpu og minne da det begynner å bli eldgammelt. Men om det også/bare er gpu blir jo det en "unødvendig" innvestering...

Eventuelt om det kan være andre feil? Jeg har sjekket over alle kablene. Er 2 stk til HK, 1 til gpu og så er det stuff til harddisker, cdrom osv. Også resatt bios uten hell... Noen som har noen tips?

Specs:

Hk: EPoX EP-MF4-Ultra

Cpu: AMD Athlon 64 X2 3800+

Ram: Geil 2.0GB DDR2 PC5300 667MHz Value

skjermkort: Geforce 8800 GT 512MB PCIe

PSU: Mist 500w

Edit:

På HK er det lite panel for feilmeldinger. Der står det 7f og i manualen står dette:

1. Switch back to textmode if full screen logo is supported.

- IF errors occur, report errors & wait for keys

- If no errors occur or F1key is pressed to continue:

* Clear EPA or costumization logo

Endret av dTd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Gjorde du noen andre endringer? F.eks. noe som kan føre til at skjermkortet ikke får nok strøm?

2. Koble ut alle elementer du ikke trenger til en oppstart (harddisker, ram-brikker, cd-rom etc).

3. Prøvekjør skjermkortet i en annen PC + i en annen PCI-e-port på HK.

4. Ta ut prosessoren og se at det ikke lurte seg støv, kjølepasta osv nedi der da du byttet kjøleløsning, og at den faktisk sitter som den skal (ja, prosessoren kan løsne..)

5. Måtte du ta ut hovedkortet da du byttet kjøleløsning (hvis du måtte bytte bakplate til CPU)? Under en slik prosess kan det jo skje en million ting. Skjermkortet kan ha fått seg en smell, statisk elektrisitet kan ha ødelagt HK-komponenter osv..

Endret av HHalling
Lenke til kommentar

1) eneste endringen var å fjerne vannkjølinga og sette på en cpukjøler, chipsetkjøler og kjøler til skjermkortet som alle 3 har vifter... glemte dog å nevne at jeg har en mist 500w psu så tviler på at ting ikke har nok strøm,

2)dessuten prøvde jeg også å koble ifra andre ting som ikke er nødvendige, som cd-romer ene hdn som os ikke ligger på og alle viftene..

3) har desverre ikke tilgang på andre pcer hjemme, kan jo høre med noen kammerater da.

4) Det skal jeg prøve på, da det var en del støv osv selv om jeg ikke fjernet cpun fra socketen.

5) Ja det måtte jeg, satte på den orginale cpu bakplaten...

Ja jeg frykter at jeg har klart å kortslutte noe. Men det er vel vanskelig å feilsøke komponentene uten tilgang til en annen pc?

Edit:

På HK er det lite panel for feilmeldinger. Der står det 7f og i manualen står dette:

1. Switch back to textmode if full screen logo is supported.

- IF errors occur, report errors & wait for keys

- If no errors occur or F1key is pressed to continue:

* Clear EPA or costumization logo

Prøvde nå å fjerne alle kabler til hk og strøm til alt. Utenom strøm til skjermkortet, og 24 samt 4 pin til hk. Tok også ut cpu og satte den inn igjen og prøvde med bare den ene rambrikka. Fortsatt blank screen skjermen står bare i powersave modus uten tegn til å slå seg på en gang når jeg starter pcn. Flytter jeg på DVI kabelen derimot slår den seg på men går i power save modus med en gang... Antar at det faktisk er skjermkortet som har blitt ødlagt?

Endret av dTd
Lenke til kommentar
Prøvde nå å fjerne alle kabler til hk og strøm til alt. Utenom strøm til skjermkortet, og 24 samt 4 pin til hk. Tok også ut cpu og satte den inn igjen og prøvde med bare den ene rambrikka. Fortsatt blank screen skjermen står bare i powersave modus uten tegn til å slå seg på en gang når jeg starter pcn. Flytter jeg på DVI kabelen derimot slår den seg på men går i power save modus med en gang... Antar at det faktisk er skjermkortet som har blitt ødlagt?

Du har gjort alt etter boken hva feilsøking angår så vidt jeg kan se... Fikk du noe skjermbilde da du flyttet DVI-kabelen?

Vanskelig å slå fast hvor feilen sitter..Sjekk om kameratene dine har noen gamle skjermkort liggende, eller om du kan prøvekjøre skjermkortet ditt hos noen av dem...

Lenke til kommentar

nei får ikke bildet i det hele tatt, virker som om skjermkortet ikke sender signaler i det hele tatt, har opplevd kortsluttet HK før, og jeg mener å huske at når jeg da startet pcn så fikk jeg ihvertfall opp at skjermen startet men gikk i power save mode med en gang igjen... Nå skjer dette kun om jeg bytter om dvi kabelen.

Det vanskelige var å få tak i en kammerat som har slikt tilgjengenlig da de fleste jeg kjenner har nå entene gått over til laptop eller så sitter de på ferdibygde pc'er jeg ikke har lyst å flikle med pga garanti. eller så er dem rett og slett ikke nerder :p Men har "funnet" en kompis nå som har skjermkort tilgjengelig og skal testets ut i løpet av helga om jeg er heldig ;) Pcn hans står nemmelig hos mora og han bor for seg selv i en annne by...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...