Gå til innhold

hjelp til sponsing

Anbefalte innlegg

visste ikke helt hvor jeg skulle legge denne.

Er en 16 år gammel gutt som pga problemer med håndleddet ikke kan skrive for hånd. Fikk hjelp av hjelpemiddelsentralen etter mye om og men for to år siden men pc'n jeg fikk var bare ræl. Den var splunk ny, og allerede etter en måned oppsto det fatale feil. Har nå vurdert å ta saken i egne hender og samtidig bygge min egen pc. Er det noen som tror det lar seg gjøre å skaffe sponsorer til et sånt prosjekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om PCen har gått fra ny til noe ræl på et par måneder antar jeg at du kommer langt med å rydde opp på den. Gjør følgende:

1. Installer CCleaner
  2. Kjør CClener på alt av temp filer og cacher
  3. Avinstaller alle program som ikke er livsviktig enten via CClener eller kontrollpanelet
  4. Defragmenter disken din (høyreklikk på C: (event e:, F:, D: osv osv) velg disk utilities og defragmenter. Dette tar alt fra noen minutter til noen dager.
  5. Kjør steg #2 en gang til og vær mere kritisk enn første gang
  6. Installer gjerne AdAware fra LavaSoft og kjør denne
  7. Gå til punkt #2, vær mer kritisk.
  8. Trykk ctrl+shit+esc og se under prosesser hva som kjører. Google samtlige av disse og se om de er knyttet til et program du ikke bruker/trenger. Avinstaller eller deaktiver.
  9. Sjekk i CCleners oppstartsliste hva du ikke trenger her, avinstaller eller fjern fra oppstart.
  10. Kjør CCleaner, fjern alle tempfiler og skrot du ikke trenger.
  11. Defragmenter ennå en gang

Om maskinen din kneler er det svært sannsynlig at den kun trenger en grundig opprydning. Er bilen din skitten og sliten kjøper du ikke ny, du har den på service og polerer den blank og fin.

Som referanse jobber jeg med CS4 pakker, Visual Studio 08, IIS6 snurrende på localhost samt en SQL database og store deler av Office Pakken samtidig på en 2,66 GHz Intel Duo med 2 GB RAM. I den forrige jobben min hadde jeg det samme minus IIS og VS kjørende på en 2 GHz single core med 3 GB RAM.

Edit: For å være på den sikre siden vil jeg poengtere at alt du gjør med din egen data er ditt eget ansvar. Les deg opp på ting du ikke forstår før du prøver det.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

Antar det er til skriving, du trenger ikke så utrolig god PC for å kunne gjøre det.

"men pc'n jeg fikk var bare ræl" - Så lenge du har fått en PC, burde du gjøre ditt beste for å vedlikeholde den, og ikke bare spørre etter ny.

cbastus's tips kan hjelpe deg med å rydde på den, den vil da bli noe raskere, med mindre den har blitt fysisk skadet.

Fra meg: Last ned "Defraggler" fra piriform. La det analysere alle harddisker på PCen, er taller over 50% har nok det iallefall litt med saken å gjøre.

Virker helt ærlig for meg som du vil ha veldig god data til mer enn bare spilling, og bruker en håndskade for å få det. Men nå vet jo ikke jeg hva skaden er, så skal ikke si så mye.

Endret av Jevrio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...