Pokey Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Den er hentet fra Wikipedia, som igjen har funnet den hos www.globalwarmingart.com Hva den framstiller er ganske åpenbart, men viser tallene til venstre gjennomsnittstemperatuen på kloden eller noe annet? Det står at det er Celcius, altså temperatur, men på norske wikipedia fikk jeg vite at I jordens atmosfære er vanndamp, karbondioksid, ozon, lystgass, metan og klorfluorkarboner (sortert etter viktighet) de viktigste drivhusgassene. Dersom det ikke hadde eksistert noen drivhusgasser, ville gjennomsnittstemperaturen på jorden vært ca. −18°C istedenfor dagens +15°C. Har jeg misforstått noe? Endret 13. april 2010 av ArilC Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Jeg tolker den som endringen de siste 120 årene, dvs 60 år før og etter 1940 hvor man da bruker 1940 som nullpunkt. Presentert på denne måten ser endringen langt større ut enn om nullpunktet var 14.5 grader celcius. EDIT: Ser du skriver at den er fra wikipedia, er ikke helt sikker på det, tror det er globalwarmingart sin egen wiki, ihvertfall den linken jeg fant. http://www.globalwarmingart.com/wiki/File:Instrumental_Temperature_Record_png (Bare så du ikke oppgir feil kilde i evt skolearbeid). Endret 13. april 2010 av Ekko Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Som jeg skrev i førsteposten Den er hentet fra Wikipedia, som igjen har funnet den hos www.globalwarmingart.com Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Anomaly = avvik. Grafen viser avvik i gjennomsnittstemperatur på jorda i høve til eit eller anna nullpunkt, ikkje den faktiske gjennomsnittstemperaturen. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Ah, så nullpunktet her er gjennomsnittstemperaturen i 1940, altså 14,4? Tusen takk Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Nei, ikkje heilt. Såg på Wikipedia, og der står det forklart kva det er: Global mean surface temperature difference relative to the 1961–1990 average Nullpunktet er altso gjennomsnittstemperaturen for perioden 1961-1990. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 13. april 2010 Forfatter Del Skrevet 13. april 2010 Lurer virkelig på hvordan jeg klarte å gå glipp av det. Igjen takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå