Gå til innhold

Vurderer du å studere medisin? Les dette først.

Reipar

Har du lyst til å studere medisin?  

135 stemmer

1. 1. Har du tenkt å søke medisin?

• Ja.
      59
    • Nei.
      68
    • Vurderer å droppe det
      8

Anbefalte innlegg

For å være ærlig etter hva jeg har forstått så er det ikke så ille?

Det som er ille er at vi har hatt en fraværende politisk styring av antallet norske medisinstudenter. Dette i kombinasjon med at vi har hatt en meget attraktiv turnustjeneste som har lokket til seg mange utenlandske leger gjør nå at systemet kollapser.

Du skal studere medisin og skal da i fremtiden inn i et jobbmarked hvor man utdanner et overskudd på mange hundre leger hvert eneste år.

Vi utdanner nesten 600 leger i Norge hvert år og 400-500 i utlandet hvor antallet er økende. I tillegg har vi 300-400 utenlandske søkere. Og får HOD det slik de vil skal vi få 800 LiB-stillinger i året.

Hva skal hundrevis av arbeidsledige leger ta seg til ?

Ja du sier noe.. Utenlandske søkere burde ikke få lov :p. Men det klassifiseres vel som diskriminering

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem tror du vil få det lettest i arbeidsmarkedet framover, Repair? Tenker da på nyutdannede. Leger utdannet i Norge eller leger utdannet i utlandet?

Turnustjenesten har vært god fordi det har vært helt tilfeldig hvilke turnusleger som blir plassert hvor og derfor har absolutt alle sykehus vært nødt til å ha et omfattende apparat for å ta i mot turnusleger som ikke kjenner det norske systemet.

Et sykehus, som alle andre arbeidsgivere, er interessert i arbeidskraft som kan gå rett inn i arbeid. Det er ikke tvil om at de studentene som er utdannet i Norge har en kjempefordel her - vi er utdannet i og kjenner det norske helsevesenet ut og inn.

Det blir enklere å velge de som er utdannet i Norge. Man kan kutte ned på opplæringen i basale ting som datasystemer, henvisningspraksis osv. Som gruppe kan de norske gå tidligere inn i vaktsystemer.

I tillegg så kommer det faktum at de norske studentene har muligheter til å knytte til seg kontakter gjennom praksis og jobb i mye større grad enn utenlandsstudentene. Jeg har diskutert dette med mange og den gjengse oppfattelsen slik jeg ser det er at mange mener man burde ha prioritert norske studenter fra starten av, for å beholde turnustjenesten og slik at resten av markedet kunne regulert seg selv.

Dette er selvfølgelig ikke mulig, men det sier ihvertfall meg noe om hvordan man tenker. Jeg syns det virker logisk - sykehuslegene på våre Universitetssykehus, samt alle småsykehusene og legekontorene som har de norske medisinstudentene på besøk i praksis - føler et slags eieforhold til "sine" studenter.

Jeg kan egentlig gi deg 10-15 grunner til at de norske studentene skulle bli prioritert, men har ikke mange til at de utenlandske skulle det.

Obs: Nå diskuterer jeg disse studentene som to grupper - det vil selvfølgelig finnes mange unntak. Alle medisinstudenter som har jobberfaring som legevikar fra ulike sykehus vil ha en kjempefordel - uavhengig av hvor de har studert. Det samme gjelder de som har slekt, familie og kjente med innflytelse på ansettelsesprosessen.

Men totalt sett, som gruppe, mener jeg at det er logisk og at det finnes mange grunner for at de studentene utdannet i Norge kommer til å få det lettere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Er vel kanskje på tide å få liv i denne igjen?

Helsedirektoratet kom idag med et oppsiktsvekkende dokument - deres forslag til veien videre.

http://helsedirektoratet.no/Om/nyheter/Sider/mulig-omlegging-av-legers-turnustjeneste.aspx

Dette er fremdeles bare et forslag, som må godkjennes av Helse og Omsorgsdepartementet.

Det er en god del bra her. Den "nye" turnustjenesten kommer til å likne den gamle, og det er bra for utdanningen av leger som har bred erfaring.

Det som er negativt, av det jeg har funnet hittil, gjelder dessverre primært de norske utenlandsstudentene.

Punkt 1:

For å få ny turnustjeneste må man ha lisens som lege. I Norge skal Hdir løse dette ved å gi alle norske medisinstudenter lisens etter endt studium. Studentene fra Tsjekkia, Ungarn, Slovakia, Tyskland osv. får allerede idag lisens etter endt studium. Det er grunnen til at de er kastet ut av turnustjenesten idag.

Problemet her ligger for de landene som IKKE gir studentene lisens etter endt studium. Her finner vi blant annet Polen med 1200 norske medisinsstudenter.

Siden de ikke har lisens når de kommer tilbake til Norge, kan de ikke søke ny turnustjeneste. Man legger altså opp til at norske medisinstudenter i Polen (og en del andre land) må skaffe seg lisens der - det betyr at de må ta polsk turnus.

Hdir tar opp dette direkte:

Hensynet til søkere fra de resterende 13 EØS-landene eller personer med utdanning fra land utenfor EØS kan ikke endre dette. For slike kandidater, f eks nordmenn som har studert i disse landene (Polen mv), må man som hovedregel forutsette at de skaffer seg fulle rettigheter i studielandet. Alternativt må de søke om norsk lisens for å kvalifisere seg i forhold til norske krav.

Punkt 2:

Studenter som har studert i Norge skal nå prioriteres i overgangsfasen:

Overgangsforskrift bør innrettes etter følgende prinsipp 37:

(...)

i. Prioritet 1: Kandidater fra norske læresteder

ii. Prioritet 2: Andre EØS-borgere utdannet i annet EØS-land som tilbys

ledige plasser etter loddtrekning

iii. Prioritet 3: Kandidater utdannet utenfor EØS som tildeles ledige plasser

etter loddtrekning

Når jeg blar meg igjennom tråden så er det jo ikke overraskende at det ble slik. Problemet har vært stort lenge, men nå begynner lidelsen for enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Veldig enig.

I tillegg tenker jeg at de burde gjøre noe med hele opptaksordningen på medisinstudiet ift. å sile ut de personene etter personlige egenskaper. Legeyrket handler jo i første rekke om å arbeide med mennesker som sliter med et problem (en stor andel sliter feks. psykisk), og da er sosiale evner veldig viktig! Det hjelper lite å være "6'er-elev" hvis du ikke klarer å snakke med folk. De burde redusere antallet plasser, senke karakterkravene en smule, og heller kalle inn søkerne til opptaksintervju i likhet med det de har på politihøyskolen. Og nei, jeg er ikke lege, men jeg jobber tett sammen med flere. De fleste er veldig (veldig) flinke, men det er godt nok også et par stykker jeg mistenker for å slite med en eller annen grad av autisme wink.gif

De som ikke egner seg til å jobbe med mennesker kan jo være kirurger og andre ting da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Joda, men hvordan vet man at det er den retningen de velger å gå?

Poenget mitt var uannsett at jeg tror en person med 5 i snitt fra VGS har like gode forutsetninger for å bli en god lege som en med over 6 - karakterer er ikke alt.

Karakterer er ikke alt, men på en eller annen måte må man jo sortere søkerne.

Flere saker hvor studenter trakkaseres ved medisinsk fakultet, på grunn av trynefaktor.

Interessant.. Har du noen linker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...